Gå til innhold

Sykelig sjalu

Anbefalte innlegg

Gjest Sinataggen
Skrevet

Jeg og min kone har vert gift i 27 år , men det ligger en sort sky over vårt samliv. Min kone er etter min mening Sykelig sjalu. Dette arter seg slik at om vi ser på TV en kveld og en skuespiller/programleder er en lyshåret kvinne . Så er huskestuen i gang igjen. Om jeg ser på TV så påstår hun jeg sikler etter henne og ser jeg bort påstår hun at jeg mener at ”personen på TV er så pen at jeg ikke tør å se på”. Men dette er så . Det som er mye verre er, når vi er ute på handle tur så kan hun brått skygge over og da på stå hun at jeg har sett etter en eller annen dame? Når jeg ber henne om at vi kan oppsøke ekspert hjelp , får jeg til svar att ”det kan jeg gjøre alene for det er jo jeg som ser på andre kvinner” . Hun føler seg meget avhengi av meg i di gode periodene sine. Hun mener ikke at hun er spesiell sjalu, det er bare jeg som er så ufin mot henne som fortsetter å se etter andre damer. Dette har blitt verre og verre, nå hender det meget ofte at hun blir sjalu . flere ganger i uka, og da opp til en og to dager hvor hun dikter opp stadig nye ting om meg og en eller anene kvinne. Det hele avsluttes med at hun ber om unnskylding . Jeg er svært gla i min kone. Å ønsker ikke å bli skilt fra henne. Kan det være slik som hun påstår at det er jeg som er synderen . Jeg er ikke noe spesiell sjalu , og jeg mener det ikke er å glane på andre damer om jeg ser at det er noen som står i kassa kø ! Men jeg har alltid hat sansen for vakre damer , uten at jeg noen gang har vert min kone utro eller følt meg tiltrukket av andre damer. Så derfor er jeg lit usikker på om det er jeg som ser på andre damer ubevist, å så når dette blir et tema så fortrenger jeg det? Men jeg er mer en villig til å søke hjelp om det kan løse vårt problem. Mit største problem er at jeg er så snarsint at jeg mister nesten besinnelsen når hun maser på det verste om andre damer. Hva gjør jeg

Skrevet

Ut fra måten du beskriver dette på så har du en normal atferd når du ser på tv og er på butikken og det er hennes reaksjoner som er unormale. At hun ikke ser det selv er et kjempeproblem for hvordan skal hun da kunne gjøre noe med det?

Et sted å starte må være om dere kan bli enige om at det er plagsomt at dere har det på den måten og at dere kanskje kan prøve familieterapi? Kanskje vil hun etter hvert forstå at hennes atferd er problematisk og at hun må endre seg. Kanskje er det også noe du kan gjøre annerledes for at dere skal få det bedre, uten at det betyr at hennes sjalusi er "din skyld". Hun må være fryktelig usikker på seg selv eller ha dårlig selvtillit siden hun er så opptatt av at du ser på andre, eller? Er det et tema dere kan ta opp, eller avviser hun dette også?

Gjest ghb64
Skrevet

Stakkar deg, skjønner ikke hvordan du har holdt ut i 27 år

Jeg var gift med en snill, men meget sjalu mann. Han påstod jeg var utro med broren hans, menn på jobben og mannlige venner. Han laget MYE kvalme. Tilslutt gikk jeg lei av alt bråket og hans forsikringer om at han skulle slutte med all sjalusien. Jeg gikk fra han. Har ikke angret ett sekund.

.

Gjest Jente31
Skrevet

Nei, Jeg synes ikke det er slik som hun påstår, - at det er du som er synderen.

Men at hun høres mer enn normalt sjalu ut.. ja, det synes jeg, utfra det du beskriver.

Synd hun ikke vil innse det selv, for sjalusi er slitsomt for begge parter..

Skrevet

Med mindre du har gjort/gjør et eller annet du ikke forteller om her som gir henne saklig grunn til å være sjalu, virker dette ganske usunt og sykelig.

Slik jeg forstår deg kommer sjalusien som stadig hyppigere og mer langvarige anfall som ebber ut i at hun ber om unnskyldning. Vil det være mulig for deg å komme med et ultimatum når hun er i et slikt klarsynt hjørne om at dere må oppsøke hjelp sammen og at hun må ta ansvar for sin del. Selv om sjalusien sitter hos henne, vil det ha satt dype spor i måten dere omgås som par. Så det vil kreve en betydelig innsats fra dere begge å bryte mønsteret.

Dette lar seg nok ikke løse om du ikke kommer med en eller annen form for kraftig ultimatum.

Hva tror du ville skjedd om du gjemte et videokamera en gang dere så på TV, og siden satte på videoen og lot henne være alene?

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forutsetter at din beskrivelse er riktig. Da er dette et problem/sykdom som ligger kun hos din kone. Det er mulig å få hjelp med dette om hun innser at problemet ligger hos henne.

At du innimellom blir rasende pga totalt urimelige beskyldninger, er forståelig. De fleste hadde gått for lenge siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...