Gå til innhold

overvekt

Gjest Jessika

Anbefalte innlegg

Gjest Jessika

Hei Jeg er en kvinne på 31 år som sliter med vektproblemer. Jeg har vært under behandling på st.olavs i over ett år uten noen som helst vektnedgang. Opplegget jeg har fulgt går ut på å spise 5-6 måltider pr dag.Kalorimengden jeg skal spise er utregnet ved hjelp av en hvilestoffskifte test. Jeg har et hvilestoffskifte på 2250 kalorier. Jeg trener kondisjonstrening tre ganger i uken også trener jeg effekttrening en gang i uken.I tillegg til dette går jeg turer hver dag minimum 30 min. Jeg følger et lavglykemisk kosthold siden jeg ligger i grenseland til diabetes 2. Til tross for dette sunne kostholdet og trenings regimet så går jeg ikke ned i vekt. I stedet kan vekten gå opp så mye som 6 kg på to uker. Dette skjedde meg for 1 måned siden. Jeg ringte fastlegn min for å se om det var mulig å prøve noen vanndrivende tabletter. Dette ville hun ikke gi meg siden jeg allerede tar Centyl som skal ha vanndrivende effekt. Noe som jeg ikke merker noe til. Undertrykket er alt for høyt 100.Slik har det vært i 6 måneder nå. Først begynnte jeg med Centyl uten at blodtrykket endret seg, siden fikk jeg en ny blodtrykks medisin som jeg skulle ta i tillegg til Centyl. Etter 1 måned med den nye medisinen var blodtrykket uendret. For noen dager siden fikk jeg beskjed om å dobble dosen av blodtrykksmedisinen. Det jeg lurer på er om jeg har ennorme vannsamlinger i kroppen. Kan ikke det forårsake høyt blodtrykk? Hvordan kan jeg finne ut om det er vannsamlinger som forrårsaker overvekten? Jeg er overbevist om at det er en medisinsk årsaktil overvekten min.Jeg begynnte plutselig å gå opp i vekt for ca 6 år siden. Jeg gikk opp hele 15 kg på en måned. Jeg ble veldig slapp og sliten til tross for dette trente jeg bare mer og mer menn vekten forsatte å stige. Jeg spiste verken mer eller mindre enn hva jeg hadde gjort før vekten begynnte å løpe løpsk. For to år siden ble det påvist at jeg hadde for lavt stoffskifte, jeg måtte begynne å ta tyroksin tabeletter for dette. Tyroksinnivået ble først stabilt for fire måneder siden. Jeg hvet ikke om dette kan forårsake vektøkningen. Jeg veier i dag 142 kg og er 182 cm.Det kan nevnes at jeg har vokst 4 cm siden jeg var 21 år. Kan jeg ha en hormon forstyrrelse. Fastlegen min mener at dette ikke er sansynlig siden det er tatt så veldig mye prøver av meg i forbindelse med et forskningsprosjekt som alle er normale. Noe må ligge til grunn for denne overvekten. Jeg hvet ikke hva jeg skal gjøre for å gå ned i vekt. Hvis jeg spiser 1800 kalorier pr dag går jeg litt ned i vekt, men det er jeg frarådet å gjøre av dietisten som er veileder på overvektsprosjektet jeg deltar i. Fint om dere kunne gimeg noen tips om hvordan jeg skal gripe problemet fatt videre. Jeg begynner å bli litt sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...