Gå til innhold

Når far er skadelig.. Hvordan forklare barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Eksen kan kansje bli nektet samværsrett fordi han er/har vært voldelig.. dette er en alvorlig sak, sies det. Megling begynner i morgen, og jeg gruer meg vanvittig. Jeg forstår mer og mer alvoret selv også, og at han ikke vil endre seg/motta behandling for sin egen del, men ta imot behandling kun for å få oss tilbake.

Hva vil det gjøre med sønnen min, som er så avhengig av faren sin? Jeg har forsøkt å forklare gutten min litt. Men jeg vet ikke helt hvor mye jeg kan si til en 10 år gammel gutt heller, uten at han skal ta skade av det, eller jeg snakker stygt om hans far..

Jeg har forsøkt å utsette dette, og hittil har sønnen min vært mye opptatt. Men jeg må begynne å ta fatt i dette nå.

Takknemlig for evt råd..

Fortsetter under...

Gjest AnnaMolina

Jeg vet hvor vanskelig dette er. Jeg har vært der selv. Jeg er slettes ikke stolt av hvordan jeg har klart det alltid....men jeg har prøvd å unngå å si noe stygt. Samtidig så kan man ikke unngå å nevne noe av sakens kjerne.

Jeg syns du skal si til barna dine at det at datteren din ble slått er ulovelig og galt. Dette trenger din datter også å få høre. Du kan si at du nå må prøve å ordne opp og få gjort ting som er rett ovenfor barna slik man har bestemt i Norge at barn skal ha det. Du kan si at du forstår at de er glad i pappan sin og at det har de all rett til å være. Men pappa har ikke alltid klart å oppføre seg slik man skal i forhold til barn....dette må du nå få orden på slik at det blir rett i fremtiden. Dette har du plikt til som mamma å gjøre. Kan jo være at du vil få beskyldninger om at du heller ikke gjør alt rett osv. Det kan du jo bare innrømme men at du gjør det nå.

Dette er vanskelig. Blir det for vanskelig kan du be om hjelp fra barnevernet eller familiekontoret.

Når det kommer til mekling håper jeg at du vet at du kan be om delt mekling?

Gjest Jente31

Jeg vet hvor vanskelig dette er. Jeg har vært der selv. Jeg er slettes ikke stolt av hvordan jeg har klart det alltid....men jeg har prøvd å unngå å si noe stygt. Samtidig så kan man ikke unngå å nevne noe av sakens kjerne.

Jeg syns du skal si til barna dine at det at datteren din ble slått er ulovelig og galt. Dette trenger din datter også å få høre. Du kan si at du nå må prøve å ordne opp og få gjort ting som er rett ovenfor barna slik man har bestemt i Norge at barn skal ha det. Du kan si at du forstår at de er glad i pappan sin og at det har de all rett til å være. Men pappa har ikke alltid klart å oppføre seg slik man skal i forhold til barn....dette må du nå få orden på slik at det blir rett i fremtiden. Dette har du plikt til som mamma å gjøre. Kan jo være at du vil få beskyldninger om at du heller ikke gjør alt rett osv. Det kan du jo bare innrømme men at du gjør det nå.

Dette er vanskelig. Blir det for vanskelig kan du be om hjelp fra barnevernet eller familiekontoret.

Når det kommer til mekling håper jeg at du vet at du kan be om delt mekling?

Tusen takk for svar.

Jo, du har tidligere sagt at jeg kan be om delt megling. Vi kan bruke opp til sju timer på meglingen, men første timen, i morgen, kommer vi til å møte opp begge to uansett.

Jeg tror ikke at det vil bli noe krangling, om jeg kjenner eksen riktig. Men jeg kan ikke være naiv heller.

Jeg må bare fokusere på at jeg må gjøre det som er mest riktig for barna, slik at det ikke blir verre for de. Jeg har tenkt på barnevernet, og jeg kommer til å henvende meg der, om det skulle bli behov for det.

Dattern min gir uttrykk for at hun forstår. Hun har jo selv kjent det på kroppen, men sønnen min har ikke gjort det, i samme grad. Han er også veldig mye mer naiv enn henne. Han er som meg - ser det gode i alle mennesker osv..

Jeg har sagt til han, at pappan er syk, at det han har gjort ikke er lov, og at han skal få hjelp for det.

Men sønnen min vil til pappan sin likvel! Det er jo forståelig.. han får ikke like strenge grenser der, bl.a.. uten at jeg med det skal kaste skitt om eksen. Det er bare et faktum..

Gjest AnnaMolina

Tusen takk for svar.

Jo, du har tidligere sagt at jeg kan be om delt megling. Vi kan bruke opp til sju timer på meglingen, men første timen, i morgen, kommer vi til å møte opp begge to uansett.

Jeg tror ikke at det vil bli noe krangling, om jeg kjenner eksen riktig. Men jeg kan ikke være naiv heller.

Jeg må bare fokusere på at jeg må gjøre det som er mest riktig for barna, slik at det ikke blir verre for de. Jeg har tenkt på barnevernet, og jeg kommer til å henvende meg der, om det skulle bli behov for det.

Dattern min gir uttrykk for at hun forstår. Hun har jo selv kjent det på kroppen, men sønnen min har ikke gjort det, i samme grad. Han er også veldig mye mer naiv enn henne. Han er som meg - ser det gode i alle mennesker osv..

Jeg har sagt til han, at pappan er syk, at det han har gjort ikke er lov, og at han skal få hjelp for det.

Men sønnen min vil til pappan sin likvel! Det er jo forståelig.. han får ikke like strenge grenser der, bl.a.. uten at jeg med det skal kaste skitt om eksen. Det er bare et faktum..

Det å få til en ordning er viktig og at sønnen din forstår at ordningen er det som gjelder!

Kan være at sønnen din og datteren din skal ha forskjellig ordning også?

Men det er viktig at du leger merke til hva som skjer med din sønn etter samvær. Hvis far motarbeider deg i oppdragelsen kan dette bli en konflikt som din sønn bevisst eller ikke vil ta til seg.

Å få en ordning som fungerer og INGEN DISKUSJON:-) Vil frita din sønn for lojalitets konflikten han er i.

Barn i hans alder beveger seg normalt mer og mer bort fra foreldrene og ønsker å være sammen med kammerater. Vi voksne er der jo bare for å passe på. Når unge som er såpass store uttaler så sterkt ønske om samvær med foreldrene tror jeg de er fordi de synes synd på ellertar ansvar for den andre foreldren.

Det blir din jobb å gjøre dette så klart at barna slipper dette.

Gjest Jente31

Det å få til en ordning er viktig og at sønnen din forstår at ordningen er det som gjelder!

Kan være at sønnen din og datteren din skal ha forskjellig ordning også?

Men det er viktig at du leger merke til hva som skjer med din sønn etter samvær. Hvis far motarbeider deg i oppdragelsen kan dette bli en konflikt som din sønn bevisst eller ikke vil ta til seg.

Å få en ordning som fungerer og INGEN DISKUSJON:-) Vil frita din sønn for lojalitets konflikten han er i.

Barn i hans alder beveger seg normalt mer og mer bort fra foreldrene og ønsker å være sammen med kammerater. Vi voksne er der jo bare for å passe på. Når unge som er såpass store uttaler så sterkt ønske om samvær med foreldrene tror jeg de er fordi de synes synd på ellertar ansvar for den andre foreldren.

Det blir din jobb å gjøre dette så klart at barna slipper dette.

Jeg har spurt gutten rett ut, hvorfor han vil til pappan sin.. Jo, fordi det er synd i han, at han må bo alene. Jeg har forstått det. Men jeg tror at det ligger mer bak, slik som med grenser. Jeg får ofte høre at jeg er "slem" (streng) og at pappa er "snill" (ettergivende).

Men du sier noe veldig viktig her. Det er ikke barna som skal bestemme hvor de skal være.

Men uansett, må jeg jo fortelle de hvorfor osv.

Hvordan taklet dine barn dette?

Det er nok ikke noe fasit svar på dette, og jeg er langtfra feilfri. Jeg må bare forsøke å gjøre så godt jeg kan for barna.

Gjest AnnaMolina

Jeg har spurt gutten rett ut, hvorfor han vil til pappan sin.. Jo, fordi det er synd i han, at han må bo alene. Jeg har forstått det. Men jeg tror at det ligger mer bak, slik som med grenser. Jeg får ofte høre at jeg er "slem" (streng) og at pappa er "snill" (ettergivende).

Men du sier noe veldig viktig her. Det er ikke barna som skal bestemme hvor de skal være.

Men uansett, må jeg jo fortelle de hvorfor osv.

Hvordan taklet dine barn dette?

Det er nok ikke noe fasit svar på dette, og jeg er langtfra feilfri. Jeg må bare forsøke å gjøre så godt jeg kan for barna.

....så han er ikke ustabil ovenfor sønnen din da?

Annonse

mariaflyfly

Jeg har ikke så mye å si annet enn at jeg ønsker deg gode tanker for meklinga i morra.

Dersom du føler at det kan hjelpe, be om separat mekling. Og legg for guds skyld alle kort på bordet mht hva eksen din har gjort mot dine barn og deg.

Gjest forvirret_frue

Tusen takk for svar.

Jeg blir litt forvirret når du omtaler eksen din.

Du gir to bilder her...

Det ene er av en snill mann som er litt slappere enn deg når det

kommer til grenser. En mann som sønnen din gjerne vil ha

kontakt med.

Den andre er en ustabil voldelig mann som nekter hjelp,

og som risikerer å miste samværsretten med barna.

Og hvorfor forventer du at en så ustabil og voldelig mann skal

stilletiende godta dette under en megling?????

Du sier du kjenner ham.... Du har forlengst mistet meg i alt dette her.

Her er forvirringen total.

Men en ting vet jeg, og jeg er ikke voldelig....

Hvis noe eller noen hadde truet min samværsrett med mine barn.

Hadde jeg kjempet med nebb og klør.

Uansett, så håper jeg det ordner seg for dere.. deg, barna.. og eksen din.

Lykke til

Gjest Jente31

....så han er ikke ustabil ovenfor sønnen din da?

Jo, han er nok det, men ikke i samme grad som til dattern vår.

Sønnen vår er mye roligere av seg.. Han oppfører seg annerledes. Men det kan jo være en grunn til det også.. at han ikke tør annet.. (Har tenkt tanken).

Gjest AnnaMolina

Jo, han er nok det, men ikke i samme grad som til dattern vår.

Sønnen vår er mye roligere av seg.. Han oppfører seg annerledes. Men det kan jo være en grunn til det også.. at han ikke tør annet.. (Har tenkt tanken).

Det er i allefall naturlig å tenke at dette kan ha en innvirkning på måten han velger å overlve på.....vi har alle vår strategi.

Gjest AnnaMolina

Du gir to bilder her...

kontakt med.

Lykke til

Barn er lojale ovenfor foreldrene sine uansett. Ikke i alle forhold par kan man bruke den vante oppskriften på at alle må gi og ta. Men en mann med en ustabil psyke som her så har jente 31 ikke annet valg enn å ordne opp selv. Sånn er det dessverre.

Gjest forvirret_frue

Barn er lojale ovenfor foreldrene sine uansett. Ikke i alle forhold par kan man bruke den vante oppskriften på at alle må gi og ta. Men en mann med en ustabil psyke som her så har jente 31 ikke annet valg enn å ordne opp selv. Sånn er det dessverre.

Det har du selvfølgelig rett i... Uansett så er det, de voksne som må ordne opp.

Og, ja barn er lojale ovenfor foreldrene sine.

Men det var ikke det som forvirret meg, jeg ble forvirret over jente31 sin fremstilling

av eksen jeg da... Uten at det er ment som noen form for kritikk av henne.

Hun gjør nok så godt hun kan ut i fra hennes ståsted.

Men, som sagt.. etter å ha fulgt med denne historien en stund,

forvirres jeg av at han som er så voldelig og ustabil, i samme setting kan fremstilles

som det stikk motsatte. Noe hun ofte gjør når hun skriver om ham.

Og bare den uttallelsen at hun ikke forventet krangling, fordi hun kjente ham var selvmotsigende i mine ører.

Men det er jo mulig hun trodde han ville spille eller noe... Hva vet vel jeg.

Men, jeg ville ha forventet det stikk motsatte ut i fra hva jeg har lest her.

Uansett så ønsker jeg det beste for jente 31 og familien hennes, og håper det ordner seg

Annonse

Gjest camin

Du gir to bilder her...

kontakt med.

Lykke til

Man er ikke nødvendigvis snill fordi om en har slappere grenser. Jeg kan ikke se at jente31 har fremstilt mannen som 'snill', men hun har latt være å snakke dårlig om ham. Alle mennesker har dessuten gode og dårlige sider. Det at han ikke kommer til å krangle under mekling kan jo komme av at han kun er "tyrann" innenfor husets fire vegger. Ellers ønsker han kanskje å fremstå som en grei mann.

Gjest AnnaMolina

Det har du selvfølgelig rett i... Uansett så er det, de voksne som må ordne opp.

Men det var ikke det som forvirret meg, jeg ble forvirret over jente31 sin fremstilling

forvirres jeg av at han som er så voldelig og ustabil, i samme setting kan fremstilles

Og bare den uttallelsen at hun ikke forventet krangling, fordi hun kjente ham var selvmotsigende i mine ører.

Uansett så ønsker jeg det beste for jente 31 og familien hennes, og håper det ordner seg

Jeg tror folk er ganske forvirrende ofte.....samme mannen som slår...kjefter og er ustabil....kan være rolig og ettergivende....kanskje fordi det tjener han mest...han vil slappe av og se tv...eller fordi han også har bra sider....man trenger ikke være ett "monster" om man har voldelige tendenser.... Det er dette som gjør at folk i jente 31 sin situasjon blir så forvirret selv og ikke klarer å se hva mannen faktisk gjør....dessuten går du rundt med angst som en en del av en kronisk hverdag så klarer du ikke å vite hvordan det er å slappe av....alt blir rot....så det er ikke så rart at bildet kan sprike.

Gjest twin1

Den uttalelsen gjør vel ikke noe fra eller til. Mange med psykopatiske trekk gjør jo akkurat sånn. Krangler og slåss hjemme for å få makt, men tilkaller du hjelp så er de plutselig snille som lam. Likedan hvis de ved å være grei oppnår fordeler for seg selv, så blir de plutselig normale og meget hyggelige mennesker.

Gjest AnnaMolina

Den uttalelsen gjør vel ikke noe fra eller til. Mange med psykopatiske trekk gjør jo akkurat sånn. Krangler og slåss hjemme for å få makt, men tilkaller du hjelp så er de plutselig snille som lam. Likedan hvis de ved å være grei oppnår fordeler for seg selv, så blir de plutselig normale og meget hyggelige mennesker.

*nikker*...Du sa det mye bedre enn meg;-)

Gjest Jente31

Du gir to bilder her...

kontakt med.

Lykke til

Hei, jeg kan godt forstå at du blir forvirret. Jeg blir det selv også. Jeg blander ofte kortene.. Beklager at det kan virke forvirrende for andre. Men det er vanskelig å sette ord på det. Veldig vanskelig, fordi han har sine gode sider også. Jeg forsøker hele tiden å si til meg selv, at "han er skadelig for oss" osv.

Jeg aner ikke hvordan morgendagen blir. jeg må vel være forberedt på alt, også det verste. Jeg kjenner han ikke. Det var egentlig helt feil av meg å skrive den setningen, "om jeg kjenner han rett".. Beklager. Jeg vet ikke hvordan jeg enkelt kan forklare hva jeg mente med den.

Han har iallefall to sider. En god, og en dårlig/ voldelig. Og jeg jobber med meg selv, for å ikke blande disse.. Det er lett å gjøre det.. For jeg vil heller ikke virke urettferdig.

Er mye derfor jeg bruker dol også. Sånn at jeg ikke havner i noen "feller" her. For i RL kan jeg ikke snakke om det. Og familien min er enda mer naiv enn meg igjen.

Gjest Jente31

Jeg tror folk er ganske forvirrende ofte.....samme mannen som slår...kjefter og er ustabil....kan være rolig og ettergivende....kanskje fordi det tjener han mest...han vil slappe av og se tv...eller fordi han også har bra sider....man trenger ikke være ett "monster" om man har voldelige tendenser.... Det er dette som gjør at folk i jente 31 sin situasjon blir så forvirret selv og ikke klarer å se hva mannen faktisk gjør....dessuten går du rundt med angst som en en del av en kronisk hverdag så klarer du ikke å vite hvordan det er å slappe av....alt blir rot....så det er ikke så rart at bildet kan sprike.

Nettopp! Takk, Anna Molinaog twin1. Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle forklare det.

Gjest Jente31

Jeg har ikke så mye å si annet enn at jeg ønsker deg gode tanker for meklinga i morra.

Dersom du føler at det kan hjelpe, be om separat mekling. Og legg for guds skyld alle kort på bordet mht hva eksen din har gjort mot dine barn og deg.

Takk, trenger litt ekstra krefter til i morgen nå. Skal se hvordan det går i morgen. Blir det tullball, ber jeg om separat mekling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...