Gå til innhold

Gis Ritalin til andre enn de med ADHD?

Anbefalte innlegg

Gjest Ritalinn

Jeg sliter enormt mye konsentrasjon og kortidshukmmelse, samt en plagsom impulsivitet. Dette er problemer som har fullt meg helt fra barnealderen. Jeg føler at jeg har en motor inni meg, og jeg er helt utslitt.

Jeg tok en nevropsykologisk utredning som konkluderte med nonverbale lærevansker, og at jeg hadde problemer med konsentrasjon og hukommelse og å kunne planlegge aktiviteter.

Men jeg fikk ikke diagnosen ADHD. Men NVL, er etter det jeg har lest veldig beslektet.

Må jeg ha ADHD for å prøve ut Ritalin?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276457-gis-ritalin-til-andre-enn-de-med-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnnaMolina

Takk

Ojoj skjønner at alt er meget komplisert. Imorgen skal min sønn utredes for adhd. Jeg tror det er det som er problemet hans....men jeg kjenner også at dette er jo fryktelig komplekst. Forstår nesten ikke hvordan utrederne klare å stille rett diagnose jeg.

Hvis ritalin bare virker "rett" på en med add/adhd hvorfor prøver de ikke dette ut som en pekepinn?

hehe svarer meg selv: ritalin virker ikke like bra på alle....det er ett moment...jaja godt vi har eksperter!

Takk

Ojoj skjønner at alt er meget komplisert. Imorgen skal min sønn utredes for adhd. Jeg tror det er det som er problemet hans....men jeg kjenner også at dette er jo fryktelig komplekst. Forstår nesten ikke hvordan utrederne klare å stille rett diagnose jeg.

Hvis ritalin bare virker "rett" på en med add/adhd hvorfor prøver de ikke dette ut som en pekepinn?

hehe svarer meg selv: ritalin virker ikke like bra på alle....det er ett moment...jaja godt vi har eksperter!

Ritalin har virkning også på folk uten adhd.

Så du forresten medieoppslagene om overdiagnostisering/feildiagnostisering av adhd i går?

Annonse

Gjest AnnaMolina

Så du forresten medieoppslagene om overdiagnostisering/feildiagnostisering av adhd i går?

Jeg blir bare sliten av medie oppslag. Først får jeg høre at adhd er underdiagnostisert og nå får jeg høre at de er overdiagnostisert...Så får jeg høre at de både er underdiagnostisert og overdiagnostisert...tenker det siste er mest riktig da;-)

Men vil ikke ritalin virke speedene på folk som ikke har adhd?

I ungdommen prøvde jeg amfetamin to ganger. Hver gang ble jeg rolig og klar. Mens han jeg tok det sammen med ble en skravlebøtte....men det betyr ingenting det kanskje?...jeg spør ærlig (ikke noe ironi her). Jeg har tenkt på disse episodene og følt at dette var veldig rart.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg blir bare sliten av medie oppslag. Først får jeg høre at adhd er underdiagnostisert og nå får jeg høre at de er overdiagnostisert...Så får jeg høre at de både er underdiagnostisert og overdiagnostisert...tenker det siste er mest riktig da;-)

Men vil ikke ritalin virke speedene på folk som ikke har adhd?

I ungdommen prøvde jeg amfetamin to ganger. Hver gang ble jeg rolig og klar. Mens han jeg tok det sammen med ble en skravlebøtte....men det betyr ingenting det kanskje?...jeg spør ærlig (ikke noe ironi her). Jeg har tenkt på disse episodene og følt at dette var veldig rart.

Det kan være overestimert i barnegruppene, men fortsatt være underdiagnostisert hos voksne.

Vi nydiagnostiserer fortsatt mange med ADHD. Om systemet hadde fungert, skulle vi i voksenpsykiatrien ikke hatt nydiagnostiseringer.

Gjest AnnaMolina

Det kan være overestimert i barnegruppene, men fortsatt være underdiagnostisert hos voksne.

Vi nydiagnostiserer fortsatt mange med ADHD. Om systemet hadde fungert, skulle vi i voksenpsykiatrien ikke hatt nydiagnostiseringer.

:-) Nemlig...Ja det er jo innlysende.

Gjest Ritalinn

Men gir dere Ritalin til de som sliter med ADHD-problematikk uten å ha diagnosen?

Gjest AnnaMolina

hei frosken

Jeg sender denne litt utenom tema her....bare fordi jeg tenker så mye på det og fordi jeg lurer....

Er det slik at en kan støte på behandlere som er skeptisk til adhd diagnosen inne i psykiatrien og dermed bli så uheldig å ikke få rett diagnose?

Hehe Ritalin virker på alle....hvorfor ikke putte det inn i brunosten;-)

Det må¨være en forskjell i virkning!

hei frosken

Jeg sender denne litt utenom tema her....bare fordi jeg tenker så mye på det og fordi jeg lurer....

Er det slik at en kan støte på behandlere som er skeptisk til adhd diagnosen inne i psykiatrien og dermed bli så uheldig å ikke få rett diagnose?

Hehe Ritalin virker på alle....hvorfor ikke putte det inn i brunosten;-)

Det må¨være en forskjell i virkning!

Jeg tror ikke du vil møte folk som er motstandere av å sette en adhd diagnose hvis utredningen viser at du fyller kriterierene.

Det er gjort studier som viser at ritalin gir økt konsentrasjonsevne mm også hos personer uten adhd. Det er jo også en grunn til at det kan misbrukes som rusmiddel - så ideen om å putte det i brunosten tror jeg kan skrinlegges...*s* (Ikke alt som "smaker" godt, gjør godt)

Jeg traff nettopp en 40 åring som hadde fått adhd diagnose nå. For henne hadde det ingen behandlingsmessige konsekvenser, men diagnosen ga henne grunnlag for å forstå sider ved seg selv bedre. Jeg tror at for mange voksne som ikke har fått korrekt diagnose tidligere, så vil denne nye innfallsporten til forståelse være svært viktig.

Gjest AnnaMolina

Jeg tror ikke du vil møte folk som er motstandere av å sette en adhd diagnose hvis utredningen viser at du fyller kriterierene.

Det er gjort studier som viser at ritalin gir økt konsentrasjonsevne mm også hos personer uten adhd. Det er jo også en grunn til at det kan misbrukes som rusmiddel - så ideen om å putte det i brunosten tror jeg kan skrinlegges...*s* (Ikke alt som "smaker" godt, gjør godt)

Jeg traff nettopp en 40 åring som hadde fått adhd diagnose nå. For henne hadde det ingen behandlingsmessige konsekvenser, men diagnosen ga henne grunnlag for å forstå sider ved seg selv bedre. Jeg tror at for mange voksne som ikke har fått korrekt diagnose tidligere, så vil denne nye innfallsporten til forståelse være svært viktig.

Ok

Jeg bare tøysa litt med brunosten.....men hvis det var så at det virker på alle i positiv forstand så hadde det jo vært en idee.

Nei jeg er opptatt av rett diagnose og rett behandling. Jeg vet hva amfetamin gjør med folk og har lurt på hvorfor det ikke blir slik med ritalin....

Jeg husker en gammel skole venninne som ble hekta på dette stoffet (amfetamin)....det er ikke noe å trakte etter.

Jeg har derfor forundret meg over at det tilsynelatende virker greit å gi til folk med adhd.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...