Gå til innhold

NHD- Medisin, oppfølging av lege

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har brukt, lamictal, seroquel og cipralex i over ett år

sammenhengende. (Ble satt på disse da jeg var innlagt)

Medisinering, doser, er det fastlegen min som skal ta seg av.

Det som er så frustrerende er at det for meg virker som

om han ikke har peiling på disse medisinene.

Føler ikke at jeg får en trygg oppfølging. Alle dosejusteringer har jeg

foreslått selv, og det er alltid greit for legen. Har lest om flere som

tar serumspeil prøver, noe jeg har gjort en gang, for et halvt års

tid siden. Det var også foreslått av meg. Ble avfeid med at det ikke er

nødvendig å ta flere slike prøver sist jeg spurte.

Det føles så usikkert, har ingen jeg kan diskutere medisiner med

som jeg kan stole på.

Jeg har det veldig bra, og medisinene fungerer for meg. Men jeg

ønsker likevell ikke å være min egen psykiater!

Jeg går til psykolog.

Nhd, er det noe jeg kan gjøre for at jeg kan føle meg tryggere

med tanke på medisineringen? Eller er det forsvarlig å fortsette

som nå så lenge jeg har det bra?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276476-nhd-medisin-oppf%C3%B8lging-av-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest camin

Kan du ikke høre med psykiateren der du var innlagt om h*n kan følge deg opp litt bedre? Jeg har også samme erfaring som deg ang fastleger som ikke kan seg på psykofarmaka. Derfor har jeg selv tatt initiativ til å øke dose når jeg føler medisinen ikke fungerer tilfredsstillende, og jeg har bedt om å få ta serumprøver hver gang. Dette var noe legen min aldri informerte meg om, men som jeg har lest her inne. Syns det er forferdelig synd at mange fastleger ikke kan mer om vår type medisiner.

happylitium

Kan du ikke høre med psykiateren der du var innlagt om h*n kan følge deg opp litt bedre? Jeg har også samme erfaring som deg ang fastleger som ikke kan seg på psykofarmaka. Derfor har jeg selv tatt initiativ til å øke dose når jeg føler medisinen ikke fungerer tilfredsstillende, og jeg har bedt om å få ta serumprøver hver gang. Dette var noe legen min aldri informerte meg om, men som jeg har lest her inne. Syns det er forferdelig synd at mange fastleger ikke kan mer om vår type medisiner.

Samme erfaring hos meg. Står på litium og seroquel og det er alltid opp til meg å spørre om doseendring, serummålinger (jeg som må presisere hva som skal måles), jeg som må komme med forslag til ev. nye medisiner. Alt dette er "greit nok" i gode perioder, men det er slett ikke greit når jeg er på tur opp eller ned, da er ikke jeg i stand til å ta det opp med legen eller komme med fornuftige forslag. Det er i det hele tatt kjempefrustrerende å være sin egen psykiater, men sånn tror jeg det er for mange. Informerte pasienter er vel og bra, men vi skal ikke gjøre jobben for legen.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du skriver ingenting om diagnose og doser, men jag skal prøve et svar likevel.

Om ting går bra, er det liten grunn til å endre dose. Om Lamictalkonsentrasjon var ok for 6 mnd siden, er den sikkert også ok i dag. Det er ingen grunn til å endre dosene av Lamictal og Cipralex.

Det eneste jeg kunne tenkt meg å vurdere er dosen Seroquel. Da må jeg vite grunnen til at du fikk den, nåværende dose, og om du evt har bivirkninger av betydning.

Du skriver ingenting om diagnose og doser, men jag skal prøve et svar likevel.

Om ting går bra, er det liten grunn til å endre dose. Om Lamictalkonsentrasjon var ok for 6 mnd siden, er den sikkert også ok i dag. Det er ingen grunn til å endre dosene av Lamictal og Cipralex.

Det eneste jeg kunne tenkt meg å vurdere er dosen Seroquel. Da må jeg vite grunnen til at du fikk den, nåværende dose, og om du evt har bivirkninger av betydning.

Hei, og takk for svar:)

Det har blitt meg fortalt at jeg har bipolar 2 og blandet pf diagnose.

Jeg bruker 200mg Lamictal og 15 mg Cipralex.

Det er også Seroquelen som gjør meg mest usikker. Har

stått på 100mg i ca 10 mnd. Ble opprinnelig satt på 200mg

på psykhuset pga forvirring/tankekjør.

Jeg har ingen bivirkninger av Seroquelen bortsett fra at

jeg blir trett av den fremdeles. Men det er akkurat den bivirkningen

som er grunnen til at jeg tar dem nå. Den hjelper meg å styre

døgnrytmen.

Er det noen fare med å bruke Seroquel i lengre tid?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...