Gå til innhold

NHD: Zeldox - starte hos fastlegen?

Anbefalte innlegg

Kan en overgang fra Abilify til Zeldox starte hos fastlegen, eller må en psykiater være den første som skriver ut ny AP?

Jeg oppfatter at det i Felleskatalogen står at den skal startes hos psykiater...?

Som en tidligere doler skriver, er det ikke alle allmenpraktikere som er like oppdaterte på slike medisiner. Jeg blir ofte usikker, og føler at jeg er den som foreslår hva vi skal gjøre og ikke. Jeg har ikke medisinsk utdannelse, og har "bare" hentet min kunnskap fra dol og Felleskatalogen.

For oss som ikke har psykiater, blir dine svar veldig betydningsfulle og viktige. Jeg lurer derfor på om det er greit å gå fra Abilify til Zeldox sånn uten videre. Jeg har mye muskelsmerter, og ønsker å komme med et fornuftig forslag til fastlegen vedrørende dette.

Jeg går på 15 mg nå. Hva ville i tilfelle riktig startdose på Zeldox være?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276492-nhd-zeldox-starte-hos-fastlegen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fastleger har den vanskeligste jobben jeg kan tenke meg. De har et enormt "pensum" de bør kunne. De fleste allmennleger har enkelte områder de behersker svært godt, og andre områder de behersker mindre godt.

Det er ingenting i veien for at fastlegen din kan gjøre et slikt bytte.

Jeg vil tro at 120 mg kan være en aktuell dose.

Jeg har erfaring med at 3 ukers overlapp er best. Dvs start med Zeldox, bruk begge i 3 uker og seponer deretter Abilify.

Jeg har her beskrevet overgangen. Jeg tar ikke stilling til om det er riktig/smart for deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...