Ingrid24 Skrevet 20. mai 2001 Del Skrevet 20. mai 2001 Jeg sliter med spiseforstyrrelser, og blodsukkeret mitt er konstant lavt. Fastende ligger det på rundt 2 og en time etter jeg har spist ligger det på 3,5. Jeg er konstant uvel, og skjelver når det går for lang tid mellom måltider. Mitt ferritin-nivå ligger på 16 hvor referanseverdien er 20-175, men likevel er HGB høy. Jeg er mye svimmel, og besvimer av og til, burde jeg ta jerntilskudd ? Hvis ja, hva burde jeg ta ? Takknemmelig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 22. mai 2001 Del Skrevet 22. mai 2001 Hei Ingrid24 Du bør få behandling for spiseforstyrrelsen din. Det er det viktigste. Du bør spise mange måltider om dagen, - ofte nok er stikkordet for å forbedre blodsukker-reguleringen. Spis mat og drikk juice/melk hver 3dje time. Du skal spise mer mat enn du gjør nå. Kroppen din sier enkelt og greit i fra om at den ikke fungerer bra når du føler deg dårlig. Det kan være flere forklaringer på at jernlagrene dine er litt lave og hemoglobin er normal/høy. Hemoglobin kan være falsk normal/høy fordi du er dehydrert (uttørket), - drikker du nok (ca 2 liter væske per dag)? En annen forklaring er at du er i ferd med å tømme jernlagrene dine fordi du spiser for lite mat. Velg jernrik mat (grove kornprodukter, leverpostei, fiskepålegg, kjøttpålegg, kjøtt, fisk og poteter til middag). Drikk gjerne juice eller spis litt frukt til måltidene for å øke opptaket av jernet i tarmen. Ta et lavdose jerntilskudd i 3 måneder (maks 30 mg/dag). Spør apoteket om hjelp til å velge preparat. Du bør også ta 1 multivitamin hver dag i samme periode. Be legen din om å vurdere om det er noe annet du trenger tilskudd av. Du bør undersøke jernstatusen på nytt om ca 3 måneder. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.