Gå til innhold

NHD: Langvarig søvnmangel og ev. "senskader"(?).

Anbefalte innlegg

Gjest Happiness

Siden min livskrise i november har jeg hatt alvorlige søvnplager. Har slitt med dette problemer hele mitt voksne liv, men nå er det alvorlig og det er svært vanskelig å fungere i hverdagen. Og jeg trenger krefter i mitt nye liv.

Har prøvd det meste av behandling tidligere. Stilnoct, imovane, apodorm.

Vallergan, tolvon, zyprexa. Andre antihistamin, sobril.

Mitt søvnmønster er nå stort sett slik. Sovner mellom tre og fem. Våkner mellom fem og syv. I snitt 3-5 timers søvn. Sjeldent så mye som fem timer. Aldri mer enn to timers sammenhengende søvn. Mye mareritt. Våkner opp som oftest flere ganger i timen. ("PTSDdrømmemønster") Jeg trodde det ikke var mulig å leve med så lite søvn over så lang tid.

Jeg sover ikke om dagen. (Det hender jeg kollapser et par timer.)

Jeg er trøtt, sliten, svimmel, har koordineringsvansker og sliter med hukommelsen. Husker ikke hva jeg sier til folk, og husker når jeg har snakket men folk. Om jeg har snakket med folk. Har problemer med å holde en tankerekke. I løpet av en timinutters samtale, kan jeg glemme hva som ble sagt i starten. Gjentar meg mye. Dette med hukommelsen er kanskje det verste, for det gjør det vanskelig å fungere.

Jeg vet ikke hvor lenge dette kan fortsette slik.

Årsakene til søvnvansker er sikkert sammensatt nå, men etter så lang tid er det mer komplisert enn bare angst.

Kan melatonin hjelpe meg? Burde jeg prøve det?

Imovane har jeg prøvd for noen dager, men det fungerer ikke så bra. Våkner opp i ett sett. Og fikk ikke snudd ting i en riktig retning. Andre utprøvde medisiner tåler jeg ikke.

Du skriver at man kan få skade av en ubehandlet psykose. Kan man få en "skade" av å gå så lenge uten søvn?

Vil jeg få hukommelsen min tilbake igjen hvis søvnmønsteret bedrer seg.

Hva i alle dager skal jeg gjøre?

Vh

Fortsetter under...

Gjest Ellipse

Det hørtes ikke greit ut:( Jeg har dessverre ingen råd å komme med i din situasjon. Regner med at du har prøvd alt av søvnhygiene-råd (Ha et kjølig o stille soverom, ikke spise og drikke kaffe rett før leggetid, prøve å roe ned, legge seg og stå opp til samme tid etc.).

Jeg selv har fått god effekt av en sovemedisin som heter Sonata i perioder med søvnvansker. Mild og snill:) Gir ikke hang over.(ikke meg i alle fall)

Håper NHD eller andre kan gi deg et bedre svar.

PS: redsel for ikke å få sove og/eller for mye fokusering på at en MÅ sovne kan forverre søvnvanskene...ond sirkel å komme utav det der!

Gjest Happiness

Dette krever sikkert et fagsvar, men har du prøvd seroquel? Jeg sover veldig bra med en lav dose. Skal sies at jeg sov godt på vallergan også.

Nei, jeg har ikke prøvd serequel. Det er så vidt jeg vet i samme gruppe som Zyprexa.(?) Jeg fikk ulvehunger av 2.5 mg zyprexa den gang jeg prøvde det(mot tankekjør), men kanskje denne andre kan hjelpe meg.

Vallergan tåler jeg ikke lengre. Har også sovet godt med denne før.

Noen kvelder har jeg urolige tanker, men slett ikke alle. Av og til føler jeg meg helt tom i hodet, føler ikke stort som jeg kan kjenne i hvertfall. Likevel får jeg ikke sove, åkke som.

Gjest Happiness

Det hørtes ikke greit ut:( Jeg har dessverre ingen råd å komme med i din situasjon. Regner med at du har prøvd alt av søvnhygiene-råd (Ha et kjølig o stille soverom, ikke spise og drikke kaffe rett før leggetid, prøve å roe ned, legge seg og stå opp til samme tid etc.).

Jeg selv har fått god effekt av en sovemedisin som heter Sonata i perioder med søvnvansker. Mild og snill:) Gir ikke hang over.(ikke meg i alle fall)

Håper NHD eller andre kan gi deg et bedre svar.

PS: redsel for ikke å få sove og/eller for mye fokusering på at en MÅ sovne kan forverre søvnvanskene...ond sirkel å komme utav det der!

Det rare er at jeg egentlig ikke stresser med det lenger. Å få sove. Jeg skal jo ikke på jobb, og ikke stresser jeg med at det blir tungt å få sønnen min på skolen, for da er jeg jo våken allerede. Jeg forventer rett og slett ikke å få sove. Og sover heller ikke stort.

Sonata har jeg ikke hørt om. Er det et innsovingsmiddel, eller sovemedisin som apodorm? Apodorm ble jeg lys våken av.

Annonse

Gjest OIIIie

Nei, jeg har ikke prøvd serequel. Det er så vidt jeg vet i samme gruppe som Zyprexa.(?) Jeg fikk ulvehunger av 2.5 mg zyprexa den gang jeg prøvde det(mot tankekjør), men kanskje denne andre kan hjelpe meg.

Noen kvelder har jeg urolige tanker, men slett ikke alle. Av og til føler jeg meg helt tom i hodet, føler ikke stort som jeg kan kjenne i hvertfall. Likevel får jeg ikke sove, åkke som.

Hei.

Jeg bruker et preparat som heter phenergahn.Det er noe lignende som vallergan. Jeg er fornøyd med det.Men opplever at søvnhygienen er det som er det viktigste.

Feks å meditere og drive avspenning.Man må trene på det en stund før man får det til.

Gjest kaffedama

Det tar tid.... det er helt for j... når det står på. Holde ut, det var det jeg gjorde.

Kan ikke si så mye mer enn det. Holde ut, og la deg selv ha dårlig hukommelse. Den vil gå seg til, men det tar tid. Er fremdeles teflon, men ikke som før. Litt bedre, uke for uke. Sakte. Nå er jo du i en annen situasjon enn jeg var, fordi du har en sønn å ta deg av.

Det går seg til, sakte, sakte... Nå sover jeg, men det har tatt ett og et halvt år nå snart. En stund brukte jeg tre vallergan pluss immovane, fikk da noen få timers søvn. Fordelen er jo at jeg vet at jeg kan aldri få det værre enn jeg hadde det, og da er det jo ikke så vondt at det ikke er godt for noe...

Kan ikke si så mye om medisiner. Føler med deg, det er helt grusomt.

mvh

Gjest Happiness

Hei.

Jeg bruker et preparat som heter phenergahn.Det er noe lignende som vallergan. Jeg er fornøyd med det.Men opplever at søvnhygienen er det som er det viktigste.

Feks å meditere og drive avspenning.Man må trene på det en stund før man får det til.

Takk for tips. Bir du tørr i huden av det? Jeg blir så vannvittig tørr i huden av vallergan. Og da snakker jeg om å føle at en ikke eier væske i huden 5 cm og nedover. Som en maske, til det verker og svir. Bruker ansiktskremer og masker til tusener av kroner. Bruker vallergan en sjelden gang, men det går ikke for meg å bruke det. Jeg opplever at mange medisiner etterhvert gir meg litt den følelsen. Kanskje kroppen min er utkjørt av for mye medisiner over for lang tid.

Gjest Ellipse

Det rare er at jeg egentlig ikke stresser med det lenger. Å få sove. Jeg skal jo ikke på jobb, og ikke stresser jeg med at det blir tungt å få sønnen min på skolen, for da er jeg jo våken allerede. Jeg forventer rett og slett ikke å få sove. Og sover heller ikke stort.

Sonata har jeg ikke hørt om. Er det et innsovingsmiddel, eller sovemedisin som apodorm? Apodorm ble jeg lys våken av.

Oki. Selv blir jeg stresset av at jeg ikke får sove, og merker at det bare blir verre da. Men det er jo tydeligvis ikke ditt problem. Sonata er et benzodiazepinbeslektet legemiddel, Zaleplon.

Gjest Happiness

Oki. Selv blir jeg stresset av at jeg ikke får sove, og merker at det bare blir verre da. Men det er jo tydeligvis ikke ditt problem. Sonata er et benzodiazepinbeslektet legemiddel, Zaleplon.

Jeg skal ikke påstå at jeg ikke blir stresset av det sånn dyptliggende sett. Men når jeg ligger i senga, er det ikke tanken på ikke å få sove som hindrer meg tror jeg.

Takk for svar. Skulle ønske jeg hadde psykiateren min:(

Gjest Ellipse

Jeg skal ikke påstå at jeg ikke blir stresset av det sånn dyptliggende sett. Men når jeg ligger i senga, er det ikke tanken på ikke å få sove som hindrer meg tror jeg.

Takk for svar. Skulle ønske jeg hadde psykiateren min:(

Ja, skulle så ønske det var noe jeg kunne gjort for deg!!! Fortvilende å gå lenge uten ordentlig søvn. Alle problemer forverres jo ytterligere da:(( Ble søvnvanskene verre etter at du mistet psykiateren din? Kan du ikke få noen ny behandler?Forstår at den forrige, som du hadde hatt i mange år og utviklet et veldig godt forhold til ikke kan erstattes, men kanskje finnes det en som kunne støtte deg litt i hverdagen? Hjelpe deg å komme på rett kjøl når det kantrer? Du har vært gjennom en tøff tid, en påkjenning de fleste ville merket. Og med den bagasjen du allerede hadde å drasse på(selv om du har klart å løfte av noe mha behandling, om jeg forstår rett?), kan en skjønne at du har det tungt nå!! Skulle hatt en sherpa(skrives det sånn?)du, vennen! ;)

Håper du kan få litt blund på øyet i natt! Lag deg en kopp kakao? Det skal visst også hjelpe:) Godt er det uansett;)

Klem

Annonse

Gjest Happiness

Ja, skulle så ønske det var noe jeg kunne gjort for deg!!! Fortvilende å gå lenge uten ordentlig søvn. Alle problemer forverres jo ytterligere da:(( Ble søvnvanskene verre etter at du mistet psykiateren din? Kan du ikke få noen ny behandler?Forstår at den forrige, som du hadde hatt i mange år og utviklet et veldig godt forhold til ikke kan erstattes, men kanskje finnes det en som kunne støtte deg litt i hverdagen? Hjelpe deg å komme på rett kjøl når det kantrer? Du har vært gjennom en tøff tid, en påkjenning de fleste ville merket. Og med den bagasjen du allerede hadde å drasse på(selv om du har klart å løfte av noe mha behandling, om jeg forstår rett?), kan en skjønne at du har det tungt nå!! Skulle hatt en sherpa(skrives det sånn?)du, vennen! ;)

Håper du kan få litt blund på øyet i natt! Lag deg en kopp kakao? Det skal visst også hjelpe:) Godt er det uansett;)

Klem

Takk for dine varme og vennlige ord:o) Jeg jobber med saken for å få en ny psykiater.Jeg kjenner at jeg trenger å fullføre dette nå. Har gått i terapi siden -99, og jeg ønsker å fullføre det på en skikkelig måte. Jeg skal prøve å få hjelp hos en av venn og kollega av min psykiater. Forhåpentligvis kan han forbarme seg over meg. Proritere meg på ventelisten sin.

I dag ha jeg vært flink. Jeg har endelig fått hamret opp bildene mine på veggen. Det var det siste som gjensto, og det har vært så hardt for meg å gjøre det. Hamre inn den siste resten av det som blir mitt nye hjem, mitt nye liv. Det kjentes konkret og symbolsk ut. Og derfor har jeg utsatt det. For det er så sårt. Nå mangler jeg ikke noe, og det ser ut som et slags hjem. Nye møbler, men fullmøblert. Det har ikke vært enkelt. Slitsomt og sårt, men min sønn trengte å få noe komplett etter denne lange tiden. Hadde det vært bare meg, hadde jeg muligens levd i kasser ennå. Litt over to mnd på å skape et helt nytt hjem.

Gud hvor jeg håper jeg kan bli her en stund. Nå orker jeg ikke flere overraskelser føler jeg.

I natt skal søknaden skrives ferdig. Jeg har tatt to sobril. Bruker ikke sobril for tiden, men klarer ikke skrive om det som har skjedd uten. Det vil si, nå har jeg skrevet så mange slike søknader, og det blir bare "feil" hele tiden. Men i morgen skal den sendes, uansett.

Klem

Gjest Ellipse

Takk for dine varme og vennlige ord:o) Jeg jobber med saken for å få en ny psykiater.Jeg kjenner at jeg trenger å fullføre dette nå. Har gått i terapi siden -99, og jeg ønsker å fullføre det på en skikkelig måte. Jeg skal prøve å få hjelp hos en av venn og kollega av min psykiater. Forhåpentligvis kan han forbarme seg over meg. Proritere meg på ventelisten sin.

I dag ha jeg vært flink. Jeg har endelig fått hamret opp bildene mine på veggen. Det var det siste som gjensto, og det har vært så hardt for meg å gjøre det. Hamre inn den siste resten av det som blir mitt nye hjem, mitt nye liv. Det kjentes konkret og symbolsk ut. Og derfor har jeg utsatt det. For det er så sårt. Nå mangler jeg ikke noe, og det ser ut som et slags hjem. Nye møbler, men fullmøblert. Det har ikke vært enkelt. Slitsomt og sårt, men min sønn trengte å få noe komplett etter denne lange tiden. Hadde det vært bare meg, hadde jeg muligens levd i kasser ennå. Litt over to mnd på å skape et helt nytt hjem.

Gud hvor jeg håper jeg kan bli her en stund. Nå orker jeg ikke flere overraskelser føler jeg.

I natt skal søknaden skrives ferdig. Jeg har tatt to sobril. Bruker ikke sobril for tiden, men klarer ikke skrive om det som har skjedd uten. Det vil si, nå har jeg skrevet så mange slike søknader, og det blir bare "feil" hele tiden. Men i morgen skal den sendes, uansett.

Klem

Bare hyggelig:)

Synes du er kjempeflink jeg, og veldig, veldig sterk.

Å ha klart å flytte og "bygge" et helt nytt hjem oppi all denne sorgen og smerten-det skal du være stolt av å ha klart! Kanskje bra at du på en måte har vært "tvunget" pga. sønnen din. At du ikke har hatt muligheten til å grave deg ned...lett hendt ellers, tror jeg.

Og det å skrive søknader, måtte mase, fikse og ordne...når en ikke orker noenting..er jo...ja, et forferdelig slit. Men en makter vel mer enn en tror, ofte. Når en er NØDT. Det får bli konklusjonen, eller hva? Og så er det så godt når det er gjort!

Lykke til med søknad og med å skaffe behandler. Du fortjener litt hell nå, synes jeg. Her på forum er du i alle fall en mester til å uttrykke deg, så søknadsskriving burde ikke være noen sak for deg, egentlig. Men jeg skjønner jo at det er forskjell på å skrive på et forum som dette og mer formelle brev, da. Bare prøv å ikke være så selvkritisk.

Klem

Gjest Happiness

Bare hyggelig:)

Synes du er kjempeflink jeg, og veldig, veldig sterk.

Å ha klart å flytte og "bygge" et helt nytt hjem oppi all denne sorgen og smerten-det skal du være stolt av å ha klart! Kanskje bra at du på en måte har vært "tvunget" pga. sønnen din. At du ikke har hatt muligheten til å grave deg ned...lett hendt ellers, tror jeg.

Og det å skrive søknader, måtte mase, fikse og ordne...når en ikke orker noenting..er jo...ja, et forferdelig slit. Men en makter vel mer enn en tror, ofte. Når en er NØDT. Det får bli konklusjonen, eller hva? Og så er det så godt når det er gjort!

Lykke til med søknad og med å skaffe behandler. Du fortjener litt hell nå, synes jeg. Her på forum er du i alle fall en mester til å uttrykke deg, så søknadsskriving burde ikke være noen sak for deg, egentlig. Men jeg skjønner jo at det er forskjell på å skrive på et forum som dette og mer formelle brev, da. Bare prøv å ikke være så selvkritisk.

Klem

Jeg føler meg egentlig sterkere enn noen gang. Men det betyr ikke at jeg føler meg sterk. Jeg var bare så ubegripelig svak..Jeg kan kjenne det så tydelig at jeg ikke er i nærheten av noen som får meg til å kjenne meg liten nå. Kanskje går det an å bygge opp igjen en selvfølelse på sikt? Jeg har prøvd i så mange år i terapi uten å lykkes, men nå er livsbetingelsene mine annerledes.

Det har virkelig gått opp for meg hvor mye vi blir påvirket av våre ongivelser, og hvor viktig det er å ha mennesker rundt seg som er med på å bygge en opp.

Det er absolutt en redning også å måtte ta seg av sønnen min.

Han gir meg styrke, solskinn. Jeg er heldig som har noen jeg alltid kan få lov til å elske. Kanskje en dag jeg kan elske en mann også. Ikke nå eller i nær fremtid, men en gang. Hjertet søker videre etter et hjem. Slik er det for mange av oss. Og jeg er ganske god til å elske. :o) Jeg har gjort det såå lenge uten vanskeligheter, så da antar jeg at jeg kan gjøre det igjen en gang i fremtiden, hvis jeg er heldig.

Jeg har lyst på litt positive vibber inn i livet mitt nå.

Æsj, jeg får begynne på denne søknaden da.

Gjest Ellipse

Jeg føler meg egentlig sterkere enn noen gang. Men det betyr ikke at jeg føler meg sterk. Jeg var bare så ubegripelig svak..Jeg kan kjenne det så tydelig at jeg ikke er i nærheten av noen som får meg til å kjenne meg liten nå. Kanskje går det an å bygge opp igjen en selvfølelse på sikt? Jeg har prøvd i så mange år i terapi uten å lykkes, men nå er livsbetingelsene mine annerledes.

Det har virkelig gått opp for meg hvor mye vi blir påvirket av våre ongivelser, og hvor viktig det er å ha mennesker rundt seg som er med på å bygge en opp.

Det er absolutt en redning også å måtte ta seg av sønnen min.

Han gir meg styrke, solskinn. Jeg er heldig som har noen jeg alltid kan få lov til å elske. Kanskje en dag jeg kan elske en mann også. Ikke nå eller i nær fremtid, men en gang. Hjertet søker videre etter et hjem. Slik er det for mange av oss. Og jeg er ganske god til å elske. :o) Jeg har gjort det såå lenge uten vanskeligheter, så da antar jeg at jeg kan gjøre det igjen en gang i fremtiden, hvis jeg er heldig.

Jeg har lyst på litt positive vibber inn i livet mitt nå.

Æsj, jeg får begynne på denne søknaden da.

Jeg ser en god porsjon håp og tro mellom linjene i innlegget ditt. Det gjør meg glad:) For så lenge du har det, står mulighetene på vidt gap for deg! Hvem vet; kanskje du rett og slett trengte å skifte jord for å kunne nå ditt maksimale vekstpotensial og slå ut i full blomst?

Positive vibber skal du nok både få og skape selv. I ditt eget liv og andres. Kanskje det allerede finnes noen der, du har bare ikke oppdaget dem ennå? Ikke så lett å løfte blikket, når det å sette den ene foten foran den andre er nok i seg selv. Men det er der en må starte. "Begynn med det som er nødvendig, fortsett med det som er mulig-og plutselig greier du det umulige." (Frans av Assisi?)

Sikker på at sønnen din er kjempeflott-du er heldig som har han, og han er heldig som har ei så klok og snill mamma:)) Ønsker dere alt godt, begge to.

De er i samme gruppe som zyprexa. Har ikke gått opp i vekt av de heller, men min vekt har vært rimelig stabil i en årrekke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...