Gå til innhold

svømmemetode

Koja

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å svømme tre kvarter to ganger i uken. Jeg svømmer på brystet, men

har hodet over vannet hele tiden. Kan skuldre og rygg bli overbelastet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut

Hei, Koja!

Jeg prøver meg på et svar, men det er mulig Thor-Øistein må supplere eller korrigere meg:). Jeg tror ikke du får problemer så lenge du klarer å være relativt avslappet inakke og skulder. Brysttakene gjør at du har en viss bevegelse i øvre del av rygg og vann er skånsomt sammenlignet med for eksempel trening med vktstenger slik at den totale belastningen forhåpentligvis ikke blir for stor.

hvis du merker at du 'stivner' i nakken og har trøbbel med å holde hodet over vannet (at du må 'kjempe' for å holde hodet over) så kanskje du kan variere med litt ryggsvøm. Da har har hodet i samme posisjon, men mer passivt, dvs hodet legger seg naturlig bakover uten at du trenger å bruke krefter på å holde det på plass.

tøy gjerne lett på nakke og skuldre etter endt svømming, om ikke annet så er det svært behagelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...