Gå til innhold

Noen operaelskere her?

Anbefalte innlegg

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg har aldri vært i operaen, men jeg har så lyst! Hva anbefales til en novise? Ser på Den Norske Operas hjemmesider at om man bare skal se en opera i livet så er det Tosca. Det står også at Tosca fremføres på italiensk, men at det er norske overtekster. Hva vil det (overtekster) si?

Skrevet

Åhhh, Tosca er nyyydelig!

Overtekster vil si at de har en slags "skjerm" over scenen der det gis oversettelse.

Jeg har også vært på norskspråklig opera, og det er vanskelig å bare sammenligne med Puccini vedr _språket_, for den norske var "moderne", med mer shabby kostymer og mer "hyl&skrik". Mens Puccini er kostymedrama og vakker, melodiøs sang og nydelig og rørende historie.

Og jeg synes at det var helt topp at det var på italeinsk - ikke bare fordi det er vakkert å høre på, men fordi det er OK at du ikke skjønner alle "gjentagelsene"! *S*

La oss f eks si at det er en arie der heltinnen synger " jeg dør, jeg døøøøøøøøør, jeg dør, dør dør, jeg dø-ø-ø-ør" osv, så er det jo fint at det bare står "jeg dør" én gang på overteksten og så kan du bare nyte tonene.... ;-)

Det blir litt som da jeg så dokumentarfilmen om Buena Vista Social Club - smektende cubanske rytmer - jeg DIGGER plata! :-) Men under filmen tekstet de hver eneste lille bit av sangtekstene, og de var ofte nokså banale, og jeg synes egentlig at det ødela litt for stemingen.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Overtekster vil si at de har en slags "skjerm" over scenen der det gis oversettelse.

Jeg har også vært på norskspråklig opera, og det er vanskelig å bare sammenligne med Puccini vedr _språket_, for den norske var "moderne", med mer shabby kostymer og mer "hyl&skrik". Mens Puccini er kostymedrama og vakker, melodiøs sang og nydelig og rørende historie.

Og jeg synes at det var helt topp at det var på italeinsk - ikke bare fordi det er vakkert å høre på, men fordi det er OK at du ikke skjønner alle "gjentagelsene"! *S*

La oss f eks si at det er en arie der heltinnen synger " jeg dør, jeg døøøøøøøøør, jeg dør, dør dør, jeg dø-ø-ø-ør" osv, så er det jo fint at det bare står "jeg dør" én gang på overteksten og så kan du bare nyte tonene.... ;-)

Det blir litt som da jeg så dokumentarfilmen om Buena Vista Social Club - smektende cubanske rytmer - jeg DIGGER plata! :-) Men under filmen tekstet de hver eneste lille bit av sangtekstene, og de var ofte nokså banale, og jeg synes egentlig at det ødela litt for stemingen.

Ble sittende å kikke på youtube og fikk frysninger da Pavarotti setter i gang på Nessun Dorma.

http://www.youtube.com/watch?v=MDtcidMR_6I&mode=related&search=

Den som hadde vært der!

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Tenkte jeg skulle lage en "opera-CD" til å ha i bilen så jeg kan synge så høøøøøyt jeg vil! :o) Anbefalinger?

Gjest anonym i natt
Skrevet

Anbefaler absolutt Tosca, helt fantastisk. Har selv vært med på en oppsetning av den med Den Norske Opera for noen år siden, helt utrolig.

Og ja, er enig, Nessun Dorma er en av de nydeligste ariene som er skrevet.

Gjest Elextra
Skrevet

Tenkte jeg skulle lage en "opera-CD" til å ha i bilen så jeg kan synge så høøøøøyt jeg vil! :o) Anbefalinger?

Er selv veldig glad i Callas. Muligens vil du synes en hel opera blir litt tung, hva med å begynne med en samleplate med arier? Du vil garantert fryse på ryggen :-).

fru Burlefot
Skrevet

Jeg var i min første opera i helgen og må si at det virkelig ga mersmak! Vi så Turandot fremført av den latviske nasjonaloperaen i Riga. Det er jo veldig overdådig, pompøs musikk, bilder og sang og dramatisk historie, absolutt en flott opplevelse.

fuji1365380447
Skrevet

ÅÅÅåååhh ja!

Tenk å får være opera-novise, og få lov til å bevege seg inn i det fantastisk landskapet for første gang! Jeg har vokst opp med en mor som elsket opera, og selv om jeg ikke syntes at det var noe særlig da jeg var ung, så har jeg fått den samme kjærligheten til opera nå når jeg er voksen.

Jeg syntes at Verdi`s "Rigoletto" er helt fantastisk, med masse kjente arier. Jeg har en gammel klassisk versjon med Maria Callas dirigert av Serafin. Den får hårene til å stå rett opp på meg.

Ellers så vil jeg anbefale et samlealbum der Bryn Terfel (alfa-malen i operaverden om dagen) synger arier av Mozart. Albumet heter Tutto Mozart!

"La Traviata" er også en klassisk opera som er kjempegøy å se på scenen. Masse drama og kjærlighet og skjønn musikk.

Det å sette seg ned å høre på en hel opera hjemme på anlegget er ganske voldsomt, og ikke lett og svelge for en nybegynner. Men dersom du skal se en opera på scenen, så lønner det seg å ha hørt igjennom den en gang for gjenkjennelsens skyld.

Det er mye lettere og nyte en opera hjemme når du HAR sett den fremført live. Da har man bilder av handlingen i hodet, som gjør at du letter følger med selv om teksten er på italiensk.

Dersom du kjøper en hel opera på CD, så følger det somregel med tekst med oversettelse, slik at du kan følge med. På scenen så kommer teksten opp på en lystavle over artistene, slik at du kan følge med.

Lykke til!

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Er selv veldig glad i Callas. Muligens vil du synes en hel opera blir litt tung, hva med å begynne med en samleplate med arier? Du vil garantert fryse på ryggen :-).

Ja, det var vel egentlig det jeg mente. Men jeg vet ikke hva de mest kjente ariene heter, jeg bare kjenner dem igjenn når jeg hører dem. Derfor er det litt vanskelig å finne dem. :o) Har notert meg de forslagene som har kommet her hittil og får fortsette å lete rundt på youtube blandt annet. Takk for forslag!

Gjest Silver Fairy
Skrevet

ÅÅÅåååhh ja!

Tenk å får være opera-novise, og få lov til å bevege seg inn i det fantastisk landskapet for første gang! Jeg har vokst opp med en mor som elsket opera, og selv om jeg ikke syntes at det var noe særlig da jeg var ung, så har jeg fått den samme kjærligheten til opera nå når jeg er voksen.

Jeg syntes at Verdi`s "Rigoletto" er helt fantastisk, med masse kjente arier. Jeg har en gammel klassisk versjon med Maria Callas dirigert av Serafin. Den får hårene til å stå rett opp på meg.

Ellers så vil jeg anbefale et samlealbum der Bryn Terfel (alfa-malen i operaverden om dagen) synger arier av Mozart. Albumet heter Tutto Mozart!

"La Traviata" er også en klassisk opera som er kjempegøy å se på scenen. Masse drama og kjærlighet og skjønn musikk.

Det å sette seg ned å høre på en hel opera hjemme på anlegget er ganske voldsomt, og ikke lett og svelge for en nybegynner. Men dersom du skal se en opera på scenen, så lønner det seg å ha hørt igjennom den en gang for gjenkjennelsens skyld.

Det er mye lettere og nyte en opera hjemme når du HAR sett den fremført live. Da har man bilder av handlingen i hodet, som gjør at du letter følger med selv om teksten er på italiensk.

Dersom du kjøper en hel opera på CD, så følger det somregel med tekst med oversettelse, slik at du kan følge med. På scenen så kommer teksten opp på en lystavle over artistene, slik at du kan følge med.

Lykke til!

Takk for svar!

Jeg blir enda mer nysgjerrig etter å ha lest svaret ditt. Skjønner at det er mye jeg har gått glipp av. :o) Skal notere meg forslagene dine og begynne letingen. Gleder meg!

Skrevet

Ja, jeg vet! Skal prøve å komme meg til Oslo så jeg får sett den. :o)

Hvor bor du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...