Gå til innhold

Kosttilskudd, til hvilken tid?

Gjest mrs Bing

Anbefalte innlegg

Gjest mrs Bing

Hvilken tid på døgnet er det best å ta kostttilskudd? Jeg pleier å ta det ved leggetid, lettest å huske da. men nå har jeg lest et sted at kroppen tok det best opp hvis man tok det om morgenen. Eller bør man ta det i forbindelse med måltider? Hvis vanlig dose er to piller om dagen, kan man ta dem samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller fleste kosttilskudd er det best å ta om morgenen - sammen med mat.

Unntaket et magnesium som tas best opp om kvelden.

Krom bør ikke tas på kvelden da det kan gi mareritt, men kan med fordel tas på ettermiddagen. Da blir virkningen størst på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mrs Bing

Krom bør ikke tas på kvelden da det kan gi mareritt, men kan med fordel tas på ettermiddagen. Da blir virkningen størst på kvelden.

Takk for svar. Da får jeg prøve å ta det om morgenen (vanlige multivitaminpiller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet unntak er jern. Jeg har ikke hørt at jern skal tas på et bestemt tidspunkt, men jern skal helst tas alene, uten mat. Dette kommer bl.a. av at jernopptaket forringes hvis man inntar for eksempel koffeinholdig drikke eller melk samtidig.

I de periodene jeg trenger å ta jerntabletter, bruker jeg ofte å starte dagen med C-vitamin (for eksempel et glass appelsinjus eller rett og slett C-vitamintabletter) og jern. Så kan etterpå man bruke litt tid på å stå opp, dusje, kle på seg og så videre, før man spiser.

Jeg mener dog å ha hørt at man får mindre magetrøbbel (mange får veldig hard mage av jerntabletter) om jern tas sammen med mat. Noen som vet? Jeg har aldri vært plaget av dette, så min metode fungerer utmerket for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da får jeg prøve å ta det om morgenen (vanlige multivitaminpiller).

Gjør det du, multi tas best opp om morgenen sammen med mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet unntak er jern. Jeg har ikke hørt at jern skal tas på et bestemt tidspunkt, men jern skal helst tas alene, uten mat. Dette kommer bl.a. av at jernopptaket forringes hvis man inntar for eksempel koffeinholdig drikke eller melk samtidig.

I de periodene jeg trenger å ta jerntabletter, bruker jeg ofte å starte dagen med C-vitamin (for eksempel et glass appelsinjus eller rett og slett C-vitamintabletter) og jern. Så kan etterpå man bruke litt tid på å stå opp, dusje, kle på seg og så videre, før man spiser.

Jeg mener dog å ha hørt at man får mindre magetrøbbel (mange får veldig hard mage av jerntabletter) om jern tas sammen med mat. Noen som vet? Jeg har aldri vært plaget av dette, så min metode fungerer utmerket for meg.

Du har helt rett i at jern opptas dårligere når det blir inntatt sammen med melk, kaffe eller te, og det blir tatt opp bedre sammen med noe som inneholder c-vitamin.

Jeg vet ikke om det gjør noen forskjell på magetrøbbelet noen får om man tar det med eller uten mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bakvendtland

Det viktigste er å ta det til en fast tid hver dag, så kroppen hele tiden får en jevn konsentrasjon og tilførsel. Det hender seg at jeg glemmer om morgenen og tar den på kvelden i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...