Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe minnekort til digitalkamera, og så kan man få en kortleser billig med på kjøpet. Men hva gjør en kortleser? Er det noe jeg har bruk for?

Gjest Persille
Skrevet

Ikke egentlig dersom du kan sette kortet rett i pc'n f.eks.

En kortleser gjør akkurat det, leser det som er på kortet og viser det på hva som helst du kan koble en USB-kabel til.

Skrevet

Ikke egentlig dersom du kan sette kortet rett i pc'n f.eks.

En kortleser gjør akkurat det, leser det som er på kortet og viser det på hva som helst du kan koble en USB-kabel til.

Takk for svar!

Jeg har ikke kortleser i PCen.

Hvis jeg kjøper en kortleser, trenger jeg så med andre ord også en USB-kabel?

Skrevet

Fulgte det ikke med kabel da du kjøpte kameraet? Da trenger du ingen kortleser. Jeg kobler bare ledningen til kameraet og henter ut bildene fra minnekortet rett til pc'n på den måten.

Skrevet

Fulgte det ikke med kabel da du kjøpte kameraet? Da trenger du ingen kortleser. Jeg kobler bare ledningen til kameraet og henter ut bildene fra minnekortet rett til pc'n på den måten.

Jo, det er også sånn jeg gjør nå. Så regner jeg ikke med det blir bruk for noen kortleser. :-)

Takk for svar!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg foretrekker faktisk å bruke kortleser fremfor kabelen til kameraet. Dette er minst to grunner til at jeg foretrekker det sånn.

1) Vi har to forskjellige digitale kameraer som bruker forskjellige kort. Med en kortleser slipper jeg installere programvare for begge disse kameraene og dille med to kabler, og overføringen er lik for begge (legger inn via Photoshop Elements).

2) Har telefoner med minnekort i heimen, og med kortleser trenger jeg ikke installere noe som helst men legger inn bilder fra telefonen på samme måte (og på samme sted) som fra kameraene. Nok en kabel mindre å holde styr på.

3) De fleste nye maskiner har innebygd kortlesere, praktisk å slippe tenke på kabler i eningen. Før jeg fikk innebygd kortleser syns jeg likevel det var enklere med en ekstern kortleser som jeg kobla til en USB-port.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Takk for svar!

"Hvis jeg kjøper en kortleser, trenger jeg så med andre ord også en USB-kabel?"

Kortleseren har enten innebygd USB-kontakt, eller det følger med den kabelen du eventuelt trenger.

Skrevet

Jeg foretrekker faktisk å bruke kortleser fremfor kabelen til kameraet. Dette er minst to grunner til at jeg foretrekker det sånn.

1) Vi har to forskjellige digitale kameraer som bruker forskjellige kort. Med en kortleser slipper jeg installere programvare for begge disse kameraene og dille med to kabler, og overføringen er lik for begge (legger inn via Photoshop Elements).

2) Har telefoner med minnekort i heimen, og med kortleser trenger jeg ikke installere noe som helst men legger inn bilder fra telefonen på samme måte (og på samme sted) som fra kameraene. Nok en kabel mindre å holde styr på.

3) De fleste nye maskiner har innebygd kortlesere, praktisk å slippe tenke på kabler i eningen. Før jeg fikk innebygd kortleser syns jeg likevel det var enklere med en ekstern kortleser som jeg kobla til en USB-port.

Takk for svar! Jeg revurderer.

Tar en kortleser "alle" mulige slags kort?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Takk for svar! Jeg revurderer.

Tar en kortleser "alle" mulige slags kort?

De fleste nyere gjør jo det, min kortleser tok f.eks 12 forskjellige typer. De innebygde i PC har gjerne ikke plass for Compact Flash f.eks som er et ganske fysisk stort kort i forhold til mange nyere kort.

Skrevet

De fleste nyere gjør jo det, min kortleser tok f.eks 12 forskjellige typer. De innebygde i PC har gjerne ikke plass for Compact Flash f.eks som er et ganske fysisk stort kort i forhold til mange nyere kort.

Takker for svar!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Du setter kortleseren inn i en USB-port og setter minnekortet inn i leseren så snart du får beskjed om at den er installert og klar til bruk. Så kan du laste inn bildene ved å bruke dra og slipp ettersom kortleseren kommer opp som en egen stasjon eller du kan som meg laste inn bildene via et bildebehandlingsprogram. Enhver kortleser installeres automatisk når den settes inn i USB-porten og kommer opp som en egen "harddisk". Du slipper altså installere noe som helst, som f.eks programvaren som hører med kameraet ditt.

Gjest Persille
Skrevet

Takk for svar!

Ja, men det pleier å følge med leseren...

Skrevet

Ja, men det pleier å følge med leseren...

Takker for svar! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...