Gjest syke barn er greit, men Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Om man ikke har full stilling har man vel ikke krav på fri for hverken legetimer, fysio eller annet? Man skal så fremst det er mulig (og det er det som oftest) legge slikt til fridager. Ingen har uansett krav på å ta fri for ting som har med velvære å gjøre, og for skams skyld legger man slikt på fridager. Har man barn som er ualminnelig mye syke kan man få legeerklæring på dette, og det bør en vel gjøre når man i løpet av tre måneder er borte seks ganger. Jeg hadde ikke ansatt noen som skjønner så dårlig at jobben man gjør faktisk er viktig, og at det er viktig at man viser vilje til å jobbe såpass få dager i løpet av uka som det her er snakk om. "Har man barn som er ualminnelig mye syke kan man få legeerklæring på dette, og det bør en vel gjøre når man i løpet av tre måneder er borte seks ganger." Ærlig talt, slik legeærklæring gjelder hvis barn er kronisk syke eller ualminnelig mye syke. Her har man jo ikke engang brukt opp sykt-barn kvoten på 20 dager! Jeg syns faktisk ikke at 6 sykt-barn dager på 3 måneder er så mye, jeg. Barnehager har vanligvis ganske strenge krav på at barn som har feber skal holdes hjemme. Derimot syns jeg hun helt klart bør legge massasje-timer til sine fridager. (Fysioterapi også, når hun kun jobber deltid). Å ta seg fri for å besøke noen langt borte, høres heller ikke særlig allreit ut. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 "Har man barn som er ualminnelig mye syke kan man få legeerklæring på dette, og det bør en vel gjøre når man i løpet av tre måneder er borte seks ganger." Ærlig talt, slik legeærklæring gjelder hvis barn er kronisk syke eller ualminnelig mye syke. Her har man jo ikke engang brukt opp sykt-barn kvoten på 20 dager! Jeg syns faktisk ikke at 6 sykt-barn dager på 3 måneder er så mye, jeg. Barnehager har vanligvis ganske strenge krav på at barn som har feber skal holdes hjemme. Derimot syns jeg hun helt klart bør legge massasje-timer til sine fridager. (Fysioterapi også, når hun kun jobber deltid). Å ta seg fri for å besøke noen langt borte, høres heller ikke særlig allreit ut. "Jeg syns faktisk ikke at 6 sykt-barn dager på 3 måneder er så mye, jeg. Barnehager har vanligvis ganske strenge krav på at barn som har feber skal holdes hjemme." Med tanke på at man har 10 hjemmedager med syke barn i løpet av et kalenderår, så syns jeg faktisk 6 dager på tre måneder er mye. Nå har jeg usedvanlig friske barn, men likevel. 0 Siter
morsan Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 "Jeg syns faktisk ikke at 6 sykt-barn dager på 3 måneder er så mye, jeg. Barnehager har vanligvis ganske strenge krav på at barn som har feber skal holdes hjemme." Med tanke på at man har 10 hjemmedager med syke barn i løpet av et kalenderår, så syns jeg faktisk 6 dager på tre måneder er mye. Nå har jeg usedvanlig friske barn, men likevel. Men det er jo ikke sikkert at de 10 dagene fordeler seg jevnt utover året, da. Da vi f eks hadde barn med vannkopper, gikk det med 5 syktbarndager på en og samme uke! Riktignok fordelt mellom oss foreldrene, men likefullt mange dager i ett jafs. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Men det er jo ikke sikkert at de 10 dagene fordeler seg jevnt utover året, da. Da vi f eks hadde barn med vannkopper, gikk det med 5 syktbarndager på en og samme uke! Riktignok fordelt mellom oss foreldrene, men likefullt mange dager i ett jafs. Joda, sant nok. Men hadde det vært noe slikt hadde sikkert lederen på jobben fått vite om det, eller hva? Eller saksbehandler hos NAV for den del. Det er snakk om 12 uker jobb a 2 dager, altså 24 arbeidsdager. Av disse er 6, 1/4, brukt til syke barn uten at det har kommet frem at det har vært spesiell grunn utover at barnet er "litt snufsete". 0 Siter
morsan Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Joda, sant nok. Men hadde det vært noe slikt hadde sikkert lederen på jobben fått vite om det, eller hva? Eller saksbehandler hos NAV for den del. Det er snakk om 12 uker jobb a 2 dager, altså 24 arbeidsdager. Av disse er 6, 1/4, brukt til syke barn uten at det har kommet frem at det har vært spesiell grunn utover at barnet er "litt snufsete". Ja jeg er _helt_ enig i at det virker påfallende å være såpass mye borte i denne konkrete saken, basert på slik dne er fremstilt her. Det virker som om hun/de har en lav terskel for 1) når man synes det er nødvendig å være hjemme med sykt barn og 2) hvorfor alltid mor skal være hjemme med det syke barnet. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Nei, men hvis barna er så mye syke kan man uten problem få en erklæring fra lege som viser dette. Om man har kronisk syke barn har man faktisk også utvidede rettigheter. Det bør ikke være nødvendig med legeerklæring for å bruke de sykedagene man faktisk har krav på. Søsteren min er forøvrig ikke kronisk syk; hun er bare mye syk og får nesten alt som går (og ikke går). 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Jeg har selv barn og er klar over at de i perioder kan være mye syke, men dette virker litt i overkant synes jeg. Det har (bortsett fra én gang) vært snakk om småsnørrete unger hvis jeg har forstått det rett. Jeg har hintet for henne om at hun og mannen kan dele litt på sykedagene, men fikk da til svar at han har en sånn travel jobb at det er lettere for henne å bli hjemme. Hun har ikke gått hos fysioterpeut. Det er noe annet. Chakra-greier, hva det nå egentlig går ut på. Småsnørrete unger utvikler seg fort til å være mer enn småsnørrete. Har du ikke sånne barn, er du heldig. Mange barnehager er dessuten svært strenge på når barna ikke får lov til å komme i barnehage. Tar hun seg fri når hun ikke har lov, får du jo bare trekke henne i lønn (hvis hun fortsatt jobber hos deg). 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Det bør ikke være nødvendig med legeerklæring for å bruke de sykedagene man faktisk har krav på. Søsteren min er forøvrig ikke kronisk syk; hun er bare mye syk og får nesten alt som går (og ikke går). Jeg er ikke uenig med deg, altså, klart noen barn blir oftere syke enn andre. Jeg bare syns denne moren har vært påfallende mye borte i forhold til den lille jobben ho har hatt. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Om man ikke har full stilling har man vel ikke krav på fri for hverken legetimer, fysio eller annet? Man skal så fremst det er mulig (og det er det som oftest) legge slikt til fridager. Ingen har uansett krav på å ta fri for ting som har med velvære å gjøre, og for skams skyld legger man slikt på fridager. Har man barn som er ualminnelig mye syke kan man få legeerklæring på dette, og det bør en vel gjøre når man i løpet av tre måneder er borte seks ganger. Jeg hadde ikke ansatt noen som skjønner så dårlig at jobben man gjør faktisk er viktig, og at det er viktig at man viser vilje til å jobbe såpass få dager i løpet av uka som det her er snakk om. "Om man ikke har full stilling har man vel ikke krav på fri for hverken legetimer, fysio eller annet? Man skal så fremst det er mulig (og det er det som oftest) legge slikt til fridager." Så frem det er mulig ja, men det er svært ofte det ikke er mulig, og da har man faktisk krav på fri. Jeg synes ikke seks sykt barn dager er mye på tre måneder. Vi vet jo heller ikke hvor mange barn hun har. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 "Jeg syns faktisk ikke at 6 sykt-barn dager på 3 måneder er så mye, jeg. Barnehager har vanligvis ganske strenge krav på at barn som har feber skal holdes hjemme." Med tanke på at man har 10 hjemmedager med syke barn i løpet av et kalenderår, så syns jeg faktisk 6 dager på tre måneder er mye. Nå har jeg usedvanlig friske barn, men likevel. Det kommer an på hvor mange barn man har, og om man er enslig eller ikke. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Jeg er ikke uenig med deg, altså, klart noen barn blir oftere syke enn andre. Jeg bare syns denne moren har vært påfallende mye borte i forhold til den lille jobben ho har hatt. Enig i det, men det kan også være tilfeldig. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Det var mye fravær. Jeg har liten stilling da, men jeg har på 5 år kun vært borte en dag pga sykt barn. (Jeg jobber kvelder, så da er mannen hjemme.) Ellers kan jeg endre avtaler slik at det ikke går utover jobben. Jeg har aldri gått før tiden eller noe slikt. Denne damen virker frekk. Du har kanskje bare vært borte en dag med sykt barn fordi du bare jobber når mannen din er hjemme...? 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Enig i det, men det kan også være tilfeldig. At det er tilfeldig ville ikke jeg som arbeidsgiver tatt sjansen på, det vanlige er at man anstrenger seg litt ekstra for å være på jobb når man har redusert stilling og særlig når man nettopp har begynt i en jobb. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Det er da ikke gratis arbeidskraft dette er snakk om. Dere får tross alt betalt, og vi som stiller en arbeidsplass til rådighet har faktisk en del utgifter på dere også. Og vi tjener ingenting på dere heller. Sånne utsagn irriterer meg veldig, og det er vel en grunn til at dere er der dere er i dag? Dere tjener ingenting på å ha en som jobber hos dere uten at dere må betale noe særlig i lønn? 0 Siter
fresja Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Jeg synes seks enkeltdager var mye, siden hun bare jobber to dager hver uke, det tilsvarer 15 dager for en med full stilling, og det er jo tre hele uker! En som jobber 40% burde vel bare ha 40% syke-barn-dager også. Er litt usikker på reglene her. Vi har også deltidsansatte som reiser bort til slektninger av og til. Men da jobber de tilsvarende mer andre uker. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 At det er tilfeldig ville ikke jeg som arbeidsgiver tatt sjansen på, det vanlige er at man anstrenger seg litt ekstra for å være på jobb når man har redusert stilling og særlig når man nettopp har begynt i en jobb. Ikke alle har muligheter til det når det gjelder syke barn. Men jeg er enig med trådstarter som ikke ansatte henne. Men det er på grunn av at hun tok seg fri for ting hun ikke har krav på fri til, ikke på grunn av sykt barn dagene. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Jeg synes seks enkeltdager var mye, siden hun bare jobber to dager hver uke, det tilsvarer 15 dager for en med full stilling, og det er jo tre hele uker! En som jobber 40% burde vel bare ha 40% syke-barn-dager også. Er litt usikker på reglene her. Vi har også deltidsansatte som reiser bort til slektninger av og til. Men da jobber de tilsvarende mer andre uker. Det er ti dager uansett stillingsstørrelse om jeg ikke husker helt feil. Men som med egne sykedager er det kalenderdager som gjelder, du kan ikke være hjemme med syke barn både fredag og mandag og regne det som to dager. Om ikke reglene er omgjort de siste par årene, da. 0 Siter
Atene Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 "Om man ikke har full stilling har man vel ikke krav på fri for hverken legetimer, fysio eller annet? Man skal så fremst det er mulig (og det er det som oftest) legge slikt til fridager." Så frem det er mulig ja, men det er svært ofte det ikke er mulig, og da har man faktisk krav på fri. Jeg synes ikke seks sykt barn dager er mye på tre måneder. Vi vet jo heller ikke hvor mange barn hun har. Jeg har aldri hørt at man har krav på fri for å gå til legen, bare hvis det er svangerskapskontroll. Er det noen endring her, og kan du i så fall vise til en lov? 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Ikke alle har muligheter til det når det gjelder syke barn. Men jeg er enig med trådstarter som ikke ansatte henne. Men det er på grunn av at hun tok seg fri for ting hun ikke har krav på fri til, ikke på grunn av sykt barn dagene. Jeg er enig i at det er langt verre med å ta seg fri til andre ting. At barn blir syke er ikke noe man kan gjøre noe med, og som du ser så kan akkurat det være tilfeldig. Men de andre tingene er _ikke_ tilfeldig. 0 Siter
Gjest styr unna! Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Enig med deg, jeg ville skygga unna. Hvis du først ansetter henne, så er det gjort. Det er utrolig vanskelig å sparke ansatte! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.