Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Jeg har aldri hørt at man har krav på fri for å gå til legen, bare hvis det er svangerskapskontroll. Er det noen endring her, og kan du i så fall vise til en lov? Jeg har alltid hørt man har krav på fri når man skal til legen eller skal følge barn til legen. Ellers blir det da vanskelig for en som jobber 8-16 hver dag. Mulig det er krav på fri uten lønn. 0 Siter
AAA Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Jeg har alltid hørt man har krav på fri når man skal til legen eller skal følge barn til legen. Ellers blir det da vanskelig for en som jobber 8-16 hver dag. Mulig det er krav på fri uten lønn. Hvis ikke loven har blitt endret nylig er det kun når man har time til spesialist man har krav på fri fra jobb. I tillegg til svangerskapskontroller da. Men lover endrer seg jo hele tiden. ;-) 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Hvis ikke loven har blitt endret nylig er det kun når man har time til spesialist man har krav på fri fra jobb. I tillegg til svangerskapskontroller da. Men lover endrer seg jo hele tiden. ;-) Hva er forskjellen på time hos spesialist og vanlig lege? 0 Siter
AAA Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Hva er forskjellen på time hos spesialist og vanlig lege? Spesialist = f.eks gynekolog, øre nese hals spesialist e.l., når man er henvist dit av fastlege. 0 Siter
Atene Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Jeg har alltid hørt man har krav på fri når man skal til legen eller skal følge barn til legen. Ellers blir det da vanskelig for en som jobber 8-16 hver dag. Mulig det er krav på fri uten lønn. Jeg husker bare at det sto eksplisitt i personalmappen vår i den siste jobben min at legetimer måtte legges utenom arbeidstid. Og siden dette var et stort, seriøst firma, tviler jeg på at de ville risikere å gå imot noen lover og regler. De gjorde det ihvertfall ikke på noen andre punkter - som regel hadde vi heller flere rettigheter enn det som var lovpålagt. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Jeg husker bare at det sto eksplisitt i personalmappen vår i den siste jobben min at legetimer måtte legges utenom arbeidstid. Og siden dette var et stort, seriøst firma, tviler jeg på at de ville risikere å gå imot noen lover og regler. De gjorde det ihvertfall ikke på noen andre punkter - som regel hadde vi heller flere rettigheter enn det som var lovpålagt. Men hvordan kommer man seg til lege da? De færreste leger tar vel i mot pasienter etter normal arbeidstid... 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Spesialist = f.eks gynekolog, øre nese hals spesialist e.l., når man er henvist dit av fastlege. Jeg vet hva forskjellen på spesialist og allmennlege er, men hvorfor har man krav på fri til spesialist, men ikke vanlig lege? 0 Siter
Gjest isirkel Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Vi har to barn, og bruker 15 - 20 sykedager i året. Brukte noe mindre da vi bare hadde ett barn, bortsett fra da den eldste ble ekstremt hardt angrepet av vannkopper. Da brukte vi 10 dager i ett strekk, og tok vel ut hele kvoten dette året. Men - ungene er absolutt mest syke i vinterhalvåret, så 6 dager på 3 mnd. tror jeg vi godt kunne hatt bruk for, også. Men dersom hun bare jobber 2 dager i uken(?), så er det jo rart at alle sykedagene faller sammen med hennes jobbdager. Det med fri til massasje når hun faktisk har tre andre dager å gjøre det på, synes jeg er helt uhørt. Selv om det dreier seg om fysioterapi, så må det kunne gå an å få til på annen måte. Jeg hadde nok også nølt med å ansette denne damen. 0 Siter
Atene Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Men hvordan kommer man seg til lege da? De færreste leger tar vel i mot pasienter etter normal arbeidstid... Ja, det er et problem... og det var ingen fleksibilitet, hver time jeg jobbet skulle skrives på en konto med forklaring. Akutt sykdom går jo på sykedager, men ellers måtte man planlegge nøye. Legesenteret jeg bruker har kveldsåpent to ganger i uken. (Og minst seks ukers ventetid.) 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Ja, det er et problem... og det var ingen fleksibilitet, hver time jeg jobbet skulle skrives på en konto med forklaring. Akutt sykdom går jo på sykedager, men ellers måtte man planlegge nøye. Legesenteret jeg bruker har kveldsåpent to ganger i uken. (Og minst seks ukers ventetid.) Mulig det er spesiallegeregelen som nevnes et annet sted i tråden jeg har hørt om. Men jeg finner heller ikke den ved å søke på internett. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Jeg har aldri hørt at man har krav på fri for å gå til legen, bare hvis det er svangerskapskontroll. Er det noen endring her, og kan du i så fall vise til en lov? I alle 100% jobber jeg har hatt har jeg fått fri med lønn for å gå til lege, dette både før og etter jeg ble kronisk syk. Da jeg ble 50% sykemeldt fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk fri med lønn om jeg ikke tok legetimene på de dagene jeg var hjemme. Det syns jeg var helt greit. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Jeg husker bare at det sto eksplisitt i personalmappen vår i den siste jobben min at legetimer måtte legges utenom arbeidstid. Og siden dette var et stort, seriøst firma, tviler jeg på at de ville risikere å gå imot noen lover og regler. De gjorde det ihvertfall ikke på noen andre punkter - som regel hadde vi heller flere rettigheter enn det som var lovpålagt. Du kan ikke legge legetimer utenom arbeidstid så lenge du jobber til samme tidene som legene gjør, det sier seg selv. Er du sikker på at det ikke står at du bør legge legetimer utenpm arbeidstid så fremst det er mulig? 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Spesialist = f.eks gynekolog, øre nese hals spesialist e.l., når man er henvist dit av fastlege. "Vanlige" leger er nå gjerne spesialister i almennpraktikk, det er i alle fall fastlegen min. :-D 0 Siter
Gjest Himmel&hav Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Det er da ikke gratis arbeidskraft dette er snakk om. Dere får tross alt betalt, og vi som stiller en arbeidsplass til rådighet har faktisk en del utgifter på dere også. Og vi tjener ingenting på dere heller. Sånne utsagn irriterer meg veldig, og det er vel en grunn til at dere er der dere er i dag? Her er det visst ikke bare en som kommer med upassende utsagn. Streng tatt var din igrunn hakket verret. Jeg bare håper jeg ikke sendte noen av 'mine' til deg den gang jeg jobbet med oppfølging av folk i arbeidspraksis. 0 Siter
Mista nikket Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 "Om man ikke har full stilling har man vel ikke krav på fri for hverken legetimer, fysio eller annet? Man skal så fremst det er mulig (og det er det som oftest) legge slikt til fridager." Så frem det er mulig ja, men det er svært ofte det ikke er mulig, og da har man faktisk krav på fri. Jeg synes ikke seks sykt barn dager er mye på tre måneder. Vi vet jo heller ikke hvor mange barn hun har. Tror mye av det kan komme av hvordan arbeidsgiver er. Jeg hadde en liten stilling på min arbeidsplass da min 18 år gammel datter fikk hjernhinnebetennelse. Da kunne jeg bare levere egenmeldinger så lenge det var nødvendig. Det samme skjedde da min far var velsig syk (jeg er enebarn og foreldrene mine var skilte). Da kom sjefen med en bunke egenmeldinger og sa jeg kunne bruke de som det passet meg. Jeg vet at loven sire 5? egenmeldinger i løpet av 1 år, men det er vel arbeidsgiver som betaler det. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Tror mye av det kan komme av hvordan arbeidsgiver er. Jeg hadde en liten stilling på min arbeidsplass da min 18 år gammel datter fikk hjernhinnebetennelse. Da kunne jeg bare levere egenmeldinger så lenge det var nødvendig. Det samme skjedde da min far var velsig syk (jeg er enebarn og foreldrene mine var skilte). Da kom sjefen med en bunke egenmeldinger og sa jeg kunne bruke de som det passet meg. Jeg vet at loven sire 5? egenmeldinger i løpet av 1 år, men det er vel arbeidsgiver som betaler det. Det du nevner her går under det man kaller velferdspermisjon, men det er visst opp til hver arbeidsgiver å bestemme om h*n vil gi det eller ikke. 0 Siter
Mista nikket Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Det du nevner her går under det man kaller velferdspermisjon, men det er visst opp til hver arbeidsgiver å bestemme om h*n vil gi det eller ikke. Det gjør kanskje det, var ikke så viktig for meg den gang hva det het, bare jeg fikk være hos min datter og far, men jeg fikk betalt for de egenmeldingene jeg brukte. 0 Siter
Sofline Skrevet 23. mai 2007 Skrevet 23. mai 2007 Det gjør kanskje det, var ikke så viktig for meg den gang hva det het, bare jeg fikk være hos min datter og far, men jeg fikk betalt for de egenmeldingene jeg brukte. Bra med en snill arbeidsgiver som skjønner at sånt er viktig. 0 Siter
Speak Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Jeg synes det er mye fravær p.g.a. barns sykdom. MEN barn blir gjerne syke litt i rykk og napp. MEN det som er helt feil er å gå tidligere p.g.a. masasje, besøke slektninger osv. Dette er noe man spør om, og avtaler ved hvert tilfelle. Det finnes mange flinke folk, så jeg hadde nok lett litt mer. 0 Siter
laban Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Jeg har lest hele tråden, også de kommentarene du har lagt til lenger ned. Jeg hadde tatt samme avgjørelse som deg. Hvis hun hadde gått inn for saken, kunne fraværet hennes vært atskillig mindre i løpet av denne perioden. I en prøvetid i hennes situasjon, kan det forventes at man går inn for saken synes 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.