Gjest Rita-Linn Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Jeg er slapp og energiløs pga lavt stoffskifte. Kan jeg be legen min om Ritalin i stedeet for levaxin? har hørt at man går hurtig ned i vekt pga Ritalin. Da er det vel ikke noe point i å øke levaxin? Ellers så har jeg hørt at det er ganske behagelig å stå på Ritalin. Noen innspill? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Man bruker ikke medisiner på den måten! Levaxin skal doseres så den øker stoffskiftet akkurat passe. Det er veldig ubehagelig og være overdosert. Ritalin er i slekt med amfetamin og er rett og slett en farlig medisin! Du vil ikke gå på den om du ikke absolutt må. Sliter du med dårlig energi bør legen sjekke stoffskiftet ditt igjen og evt. justere dosen. Du selv må passe på at du spiser næringsrik mat og kommer deg ut litt hver dag. Frisk luft gjør underverker. 0 Siter
Gjest Rita-Linn Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Man bruker ikke medisiner på den måten! Levaxin skal doseres så den øker stoffskiftet akkurat passe. Det er veldig ubehagelig og være overdosert. Ritalin er i slekt med amfetamin og er rett og slett en farlig medisin! Du vil ikke gå på den om du ikke absolutt må. Sliter du med dårlig energi bør legen sjekke stoffskiftet ditt igjen og evt. justere dosen. Du selv må passe på at du spiser næringsrik mat og kommer deg ut litt hver dag. Frisk luft gjør underverker. Ja. Høres fornuftig ut. Men det er så vanskelig når jeg ikke orker noe. Kan jeg evt fake at jeg har adhd? tror ikke levaxin hjelper meg. vil gå ned i vekt, koste hva det koster vil. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Ja. Høres fornuftig ut. Men det er så vanskelig når jeg ikke orker noe. Kan jeg evt fake at jeg har adhd? tror ikke levaxin hjelper meg. vil gå ned i vekt, koste hva det koster vil. Nei, du vil ikke gå ned i vekt koste hva det koste vil! Det kan bli utrolig dyrt helsemessig - og du vil angre deg!!! Du klarer heller ikke å fake at du har ADHD. Hvis du slår opp Ritalin i felleskatalogen www.felleskatalogen.no vil du forstå at jeg virkelig mener at du ikke skal "kødde" med denne medisinen! 0 Siter
Gjest AnnaMolina Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Ja. Høres fornuftig ut. Men det er så vanskelig når jeg ikke orker noe. Kan jeg evt fake at jeg har adhd? tror ikke levaxin hjelper meg. vil gå ned i vekt, koste hva det koster vil. Å fake adhd syns jeg høres helt idiotisk ut. men jeg skjønner problemet ditt. Jeg skjønner ikke helt disse nyansene i diagnosene og ville kanskje tenkt at er det mulig de har tatt feil??? Det du beskrev tidligere høres veldig adhd ut! Men jeg er jo ingen ekspert. Jeg ville tatt dette opp med legen din. Kanskje skal du vurderes på ny??? Jeg tror at det MÅ skje feildiagnoser på dette her og der! 0 Siter
double Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Ja. Høres fornuftig ut. Men det er så vanskelig når jeg ikke orker noe. Kan jeg evt fake at jeg har adhd? tror ikke levaxin hjelper meg. vil gå ned i vekt, koste hva det koster vil. Jo selvsagt kan du prøve på det. Da bestiller du time hos fastlegen din, fyller ut et skjema for henvisning til voksenpsykiatrien, står på venteliste i mange måneder. Når du endelig kommer inn der går du igjennom mange måneder med utredning.. og omsider får du beskjed om at du ihvertfall ikke har ADHD (kanskje finner de ut at det feiler deg noe annet?) Ja, og når alt dette pågår opptar du plassen til noen som faktisk kunne hatt bruk for den. 0 Siter
Gjest Rita-Linn Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Jo selvsagt kan du prøve på det. Da bestiller du time hos fastlegen din, fyller ut et skjema for henvisning til voksenpsykiatrien, står på venteliste i mange måneder. Når du endelig kommer inn der går du igjennom mange måneder med utredning.. og omsider får du beskjed om at du ihvertfall ikke har ADHD (kanskje finner de ut at det feiler deg noe annet?) Ja, og når alt dette pågår opptar du plassen til noen som faktisk kunne hatt bruk for den. men kan ikke bare legen skrive ut ritalin til meg da? trenger vel ikke gjennom hele systemet for å få ritalin. 0 Siter
Gjest Rita-Linn Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Nei, du vil ikke gå ned i vekt koste hva det koste vil! Det kan bli utrolig dyrt helsemessig - og du vil angre deg!!! Du klarer heller ikke å fake at du har ADHD. Hvis du slår opp Ritalin i felleskatalogen www.felleskatalogen.no vil du forstå at jeg virkelig mener at du ikke skal "kødde" med denne medisinen! Jeg skal kikke på felleskatalogen. Men levaxin gjorde i alle fall at jeg ikke gikk ned i vekt. 0 Siter
Gjest Rita-Linn Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Jo selvsagt kan du prøve på det. Da bestiller du time hos fastlegen din, fyller ut et skjema for henvisning til voksenpsykiatrien, står på venteliste i mange måneder. Når du endelig kommer inn der går du igjennom mange måneder med utredning.. og omsider får du beskjed om at du ihvertfall ikke har ADHD (kanskje finner de ut at det feiler deg noe annet?) Ja, og når alt dette pågår opptar du plassen til noen som faktisk kunne hatt bruk for den. Forresten, er det ikke lett å fake adhd da? Mener, er vel bare å være litt hyper det. Dessuten så kan man vel gå til privatpraktiserende og betale for å få denne diagnosen? 0 Siter
double Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 men kan ikke bare legen skrive ut ritalin til meg da? trenger vel ikke gjennom hele systemet for å få ritalin. Selvsagt trenger en å gå igjennom hele systemet. En kan jo ikke bare gå til legen og si en har ADHD også få medisin på det grunnlaget. Man må utredes og få en diagnose først. 0 Siter
double Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Forresten, er det ikke lett å fake adhd da? Mener, er vel bare å være litt hyper det. Dessuten så kan man vel gå til privatpraktiserende og betale for å få denne diagnosen? ADHD dreier seg om langt mer en å "bare være litt hyper". 0 Siter
Gjest AnnaMolina Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Forresten, er det ikke lett å fake adhd da? Mener, er vel bare å være litt hyper det. Dessuten så kan man vel gå til privatpraktiserende og betale for å få denne diagnosen? hehe voksne med denne diagnosen har ofte ikke hyperaktiviteten. Det er ett sammensatt problem, med sammensatte symptomer. Flere av symptomene kan ligne andre lidelser! Ritalin er en form for amfetamin!!!! Har du noen gang møtt speedfrikere? Du vil ikke dette om det ikke er slik at medisinen gjør det motsatte....nemlig å gi deg ro. Men les litt om adhd eller add så vil du forstå om dette er noe å gå videre på. Men for guds skyld!!! Ikke fake! 0 Siter
jubalong70 Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 Jeg skal kikke på felleskatalogen. Men levaxin gjorde i alle fall at jeg ikke gikk ned i vekt. Levaxin er ikke noe slankemiddel. Det er veldig sjelden at man går ned i vekt etter å ha begynt med Levaxin. Det Levaxin gjør er å stabilisere stoffskiftet slik at kroppen kan fungere mer normalt. Og man kan unngå at man legger på seg mer pga stoffskiftet. Men man unngår ikke vektøkning generelt, og som sagt - det er ingen slankepille. 0 Siter
Gjest grijk Skrevet 24. mai 2007 Skrevet 24. mai 2007 men kan ikke bare legen skrive ut ritalin til meg da? trenger vel ikke gjennom hele systemet for å få ritalin. Tror du virkelig at det er så enkelt å få resept på ritalin? Faktisk så er det utrolig vanskelig å få en resept på ritalin. Jeg kjenner til denne medisinen, for jeg gikk på den daglig i 11 år faktisk. Og en annen ting er at man går heller ikke ned i vekt med denne medisinen. Det gjorde ihvertfall ikke jeg. Grunnen til at jeg fikk denne medisinen var at jeg og min lege trodde jeg hadde narkolepsi (sovesyke), og ble testet for det inne på Ahus. Dette var i 1986 tror jeg, og etter denne testen hvor jeg måtte ha ledninger i hele hodet og fra kneet, og alle ledningene gikk til en kassettspiller. Dette måtte jeg ha på i 24 timer. Veldig festlig. Jeg fikk da høre at jeg hadde narkolepsi og måtte faktisk begynne med ritalin. Fordi jeg gikk på ritalin og hadde diagnosen narkolepsi så fikk jeg ikke uføreforsikring heller, det er jo ikke videre festlig, for man kan jo bli ufør av andre ting enn akkurat denne sykdommen. Det var heller ikke en vanlig fastlege som har lov til å skrive ut resept på Ritalin. Jeg fikk alltid resept fra Ahus, men da jeg flyttet til et annet fylke i 1996 så fikk jeg ikke resept på Ritalin fra dette sykehuset i fylket fordi de sa at det sto i papirene mine at de tvilte på diagnosen. Dette var helt nye opplysninger for meg, så jeg krevde en ny test for å sjekke ut dette. Da viste det seg at jeg likevel ikke hadde denne diagnosen, heldigvis. Jeg sluttet med en gang med disse tablettene, og måtte ha det skriftlig fra legen på sykehuset for å få ordnet med uføreforsikring. Det er ikke videre gøy å bruke Ritalin. Skal du til utlandet, må du ha med et spesielt brev som sier at du har lov til å ta disse tablettene med deg. Hvis ikke kan du risikerer å bli fengslet for narkotikasmugling. Vurderer man å bli gravid, så må man også slutte med disse tablettene for det er ikke bra å bruke disse under en graviditet. Jeg forstår ikke helt hvorfor du virkelig vil bruke disse medisinene. Du må ihvertfall ha en diagnose først før du i det hele tatt kan få en resept på disse tablettene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.