Gå til innhold

Ny familie-mindre jobb-mindre bidrag.

Anbefalte innlegg

Gjest Hvor går grensa?
Skrevet

Jeg skrev innlegget: Bidrag når mor jobber så lite hun kan. Jeg fikk en del reaksjoner på dette.

Jeg og min kjære skal etterhvert stifte familie og ønsker oss et eller to barn sammen. I dag har han 3 barn med sin ekskone og betaler 8000 i mnd i bidrag. Det er fastsatt etter privat avtale men det stemmer omtrent med navs beregninger når man ikke tar med fratrekk for samvær. Han jobber i en godt betalt kveldsjobb i tillegg til vanlig jobb på dagen. Han har bestemt seg for å si opp denne kveldsjobben når han stifter ny familie, for å ha tid til familien. Dette resulterer i at han kan få redusert bidrag med ca 2000, er dette dårlig gjort ovenfor hans ekskone og barn. Burde han forsette å betale som før tross mindre inntekt og flere barn å forsørge.

Skrevet

Å betale 8000 i mnd. må vel være veldig mye? Jeg synes ikke han skal ha det minste dårlig samvittighet over å kutte ut ekstrajobben og prioritere sin nye familie også.

Han bidrar alikevel. Og om han skulle ønske å bidra mer en gang innimellom så synes jeg han skal kjøpe noe direkte til barna sine.

Skrevet

Men bidraget settes jo ned når man har flere barn man skal forsørge. Han skal jo forsørge de han får i det nye forholdet også.

Skrevet

Jeg var en av dem som kritiserte deg litt. Men nei, det synes jeg ikke han bør. Han bør ikke betale mer enn NAV sier han skal. Og jeg synes heller ikke han bør jobbe både dag og kveld når han får barn å komme hjem til hver dag.

Skrevet

Å betale 8000 i mnd. må vel være veldig mye? Jeg synes ikke han skal ha det minste dårlig samvittighet over å kutte ut ekstrajobben og prioritere sin nye familie også.

Han bidrar alikevel. Og om han skulle ønske å bidra mer en gang innimellom så synes jeg han skal kjøpe noe direkte til barna sine.

"om han skulle ønske å bidra mer en gang innimellom så synes jeg han skal kjøpe noe direkte til barna sine."

Enig. Så vet han at tusenlappen ikke går til ekskonas ansiktsbehandling.

Skrevet

"om han skulle ønske å bidra mer en gang innimellom så synes jeg han skal kjøpe noe direkte til barna sine."

Enig. Så vet han at tusenlappen ikke går til ekskonas ansiktsbehandling.

Da ser også barna at far kjøper ting til dem, og ikke at det bare er mor som gjør det. (De ser jo ofte ikke at far betaler store bidrag)

Skrevet

Da ser også barna at far kjøper ting til dem, og ikke at det bare er mor som gjør det. (De ser jo ofte ikke at far betaler store bidrag)

Nemlig.

Skrevet

Jeg synes 8000 er mye i bidrag. Husk han får ikke lenger noeen skattemessige fordeler av å betale bidrag. For moren er det skattefri inntekt.

Gjest liten løve
Skrevet

Jeg synes ikke han skal ha dårlig samvittighet dersom han slutter med kveldsjobben og i så måte må betale mindre i bidrag. Mindre i bidrag skal han vell betale uansett da han vil få flere barn å forsørge. Jeg synes dere skal droppe å ha privat avtale og følge NAV. Husk at dyre ting som ski, sykler, tannregulering osv. skal faren betale 50% i tillegg til bidraget.

Skrevet

Jeg synes ikke han skal ha dårlig samvittighet dersom han slutter med kveldsjobben og i så måte må betale mindre i bidrag. Mindre i bidrag skal han vell betale uansett da han vil få flere barn å forsørge. Jeg synes dere skal droppe å ha privat avtale og følge NAV. Husk at dyre ting som ski, sykler, tannregulering osv. skal faren betale 50% i tillegg til bidraget.

Det er da ikke mulig å få bidrag til sportsutstyr og slike ting. Bare briller, konfirmasjon og tannregulering.

Skrevet

Det er da ikke mulig å få bidrag til sportsutstyr og slike ting. Bare briller, konfirmasjon og tannregulering.

Man får det ikke gjennom nav, nei. Men egentlig er det ikke meningen at det vanlige bidraget skal dekke dyrt sportsutstyr. Man regner med at foreldrene diskuterer sånt seg imellom og blir enige.... (sett inn hysterisk latter her)

Forøvrig får man ikke nødvendigvis mindre bidrag selv om man får flere barn. Bidraget blir bare redusert hvis det er høyere enn bidragsevnen, som blir lavere når det kommer flere barn.

Gjest Hvor går grensa?
Skrevet

Jeg synes 8000 er mye i bidrag. Husk han får ikke lenger noeen skattemessige fordeler av å betale bidrag. For moren er det skattefri inntekt.

Han tjener bra, så han betaler det han skal. Men kona er ikke fornøyd, men det ble hun aldri da de var gift heller. Hun klaget på han for både å jobbe mye og at de hadde dårlig råd da de var gift og ikke ønsket hun å jobbe. Barna var fulltid i barnehagen og de var han som hentet og leverte de der. Her for en stund siden skulle hun ha penger for et eller annet vet ikke hva og han sa nei. Da greide hun å si til han: Å ja så jeg kan ikke forvente å få noe hjelp fra deg, da vet jeg det. Så han må jo bare sette ned foten for henne, bare synd hun gir han dårlig samvittighet for han er jo glad i barna sine.

Gjest Hvor går grensa?
Skrevet

Man får det ikke gjennom nav, nei. Men egentlig er det ikke meningen at det vanlige bidraget skal dekke dyrt sportsutstyr. Man regner med at foreldrene diskuterer sånt seg imellom og blir enige.... (sett inn hysterisk latter her)

Forøvrig får man ikke nødvendigvis mindre bidrag selv om man får flere barn. Bidraget blir bare redusert hvis det er høyere enn bidragsevnen, som blir lavere når det kommer flere barn.

Han skal si opp ekstrajobben sin slik at han får tid til annet enn å jobbe. Bidragsevnen går ned når inntekten til far går ned så mye som den gjør da.

Skrevet

Han skal si opp ekstrajobben sin slik at han får tid til annet enn å jobbe. Bidragsevnen går ned når inntekten til far går ned så mye som den gjør da.

Det gjør den, men poenget er at man ikke nødvendigvis alltid får lavere bidrag når man får flere barn.

Gjest Hvor går grensa?
Skrevet

Jeg kommer nok til å ymte frempå med det, og er enig med at far godt kan være med på å kjøpe ting til barna som er normalt at alle barn har. Ski og sykler er noe barn kan få til jul og bursdag og slik, det vil våre barn også få.

Gjest Hvor går grensa?
Skrevet

Det gjør den, men poenget er at man ikke nødvendigvis alltid får lavere bidrag når man får flere barn.

Nei, det er ikke sikkert for da blir det vel regnet med i bidragsevnen at han ikke bor alene.

Skrevet

Nei, det er ikke sikkert for da blir det vel regnet med i bidragsevnen at han ikke bor alene.

Det blir det også, og det øker evnen, men de to tingene skjer sjelden samtidig.

Uansett er dette et regnestykke som involverer mer enn antall barn, og de som sier at bidraget alltid reduseres når man får flere barn, tar feil. Selv om barnet kommer med en man allerede har bodd sammen med lenge.

Skrevet

Enige???? LOL

Jeg sliter med å smiske med faren for å få ham til å betale halvparten av skolepengene i mnd, 1050 kr.

Gjest Hvor går grensa?
Skrevet

Jeg var en av dem som kritiserte deg litt. Men nei, det synes jeg ikke han bør. Han bør ikke betale mer enn NAV sier han skal. Og jeg synes heller ikke han bør jobbe både dag og kveld når han får barn å komme hjem til hver dag.

Jeg leser på den andre tråden at du sier at ny partner ikke bør blande seg inn i hva far bruker penger på i forhold til barna sine. Det er jeg forsåvist enig i. Men min kjære er en som plutselig fant ut at han skulle kjøpe 2 ATV (motorisert firhjuling i voksen utgave) med fullt utstyr til barna sine. Gruer meg litt til å være den kipe mamman som ikke synest at en 3-4åring har noe å gjøre på en ATV kjørendes alene om det så bare er i hagen. Han fikk 17000 støtte til 2 pc p.g.a at sønnen har spesielle behov, han mente at det var kke rare greiene han fikk for det, så han spyttet i omtrent like mye selv. Da tenker jeg at når han legger opp til at barna som er små skal bli så kravstore, så lurer jeg på hvor det skal ende. Dette har selvsagt ikke noe med bidrag eller ekskone å gjøre, men han som noen ganger ikke har grenser for ungene.

Skrevet

Jeg leser på den andre tråden at du sier at ny partner ikke bør blande seg inn i hva far bruker penger på i forhold til barna sine. Det er jeg forsåvist enig i. Men min kjære er en som plutselig fant ut at han skulle kjøpe 2 ATV (motorisert firhjuling i voksen utgave) med fullt utstyr til barna sine. Gruer meg litt til å være den kipe mamman som ikke synest at en 3-4åring har noe å gjøre på en ATV kjørendes alene om det så bare er i hagen. Han fikk 17000 støtte til 2 pc p.g.a at sønnen har spesielle behov, han mente at det var kke rare greiene han fikk for det, så han spyttet i omtrent like mye selv. Da tenker jeg at når han legger opp til at barna som er små skal bli så kravstore, så lurer jeg på hvor det skal ende. Dette har selvsagt ikke noe med bidrag eller ekskone å gjøre, men han som noen ganger ikke har grenser for ungene.

Hvis han er unormalt sløsete med penger blir det en annen sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...