Gå til innhold

Spiseproblemer..

Anbefalte innlegg

Gjest liten løve

Jeg sliter en del med maten. Visst er det er "minor problem" i forhold til andre ting jeg har måttet takle, men jeg sliter såpass at det går mye utover livskvaliteten min.

Spiseproblemene mine er som et "nøste" i magen som jeg har forsøkt å nøste ut selv i mange år uten å klare det.

Behandleren min har hele tiden visst at jeg sliter med maten, men jeg har vært så innmari dårlig og det har vært så mye som har vært mer presserende for meg å snakke om før så vi har ikke startet å jobbe med spiseproblemene mine før nå.

Jeg er innprentet hjemme at tykke mennesker ikke har verdi, at jeg var/er tykk, og ikke har verdi.

På grunn av dette har det blitt slik at det er masse negative følelser knyttet til mat, og at uansett hvordan jeg gjør det så kommer jeg ikke unna disse følelsene.

Jeg har prøvd mange såkalte "livsstiler", men sliter med å finne noe som er "mitt" som fungerer for meg. Jeg har ikke funnet det enda og går mye opp og ned i vekt. Den siste gangen var jeg nødt til å bruke Reductil for å komme ned i vekt. Jeg har aldri vært skikkelig stor. På det største har jeg hatt en BMI på 26.

Nå er jeg "stor" igjen. Jeg tenker at jeg godt kan gå av noen kilo, men har liksom ikke hatt den store hasten over meg. Men det som har skjedd er at jeg den siste tiden har begynt å få såkalte velmenende råd ang vekt uten å be om det. Og jeg er så sår på akkurat dette at det "stikker" skikkelig i meg og alt det vonde angående mat aktualiseres igjen.

- - - - - - - -

Huff, dette ble bare rot. Men i mitt hode er det nettopp det det er. Det positive i det er at jeg endelig får tatt tak i det. Vi skal jobbe med følelsene rundt maten samtidig som jeg skal bruke Reductil for å komme ned i en vekt der jeg slipper at folk gir meg "velmenende råd" om mat og mosjon.

Ellers må jeg bare legge til at det går bra med meg. Jeg har mine problemer men anser meg som frisk, og det er deilig. Jeg kan til og med av og til si og mene "at nå er livet mitt lett å leve" og det er herlig. Kjæreste har jeg fått meg og :)

Jeg ser på problemene med maten som et skjær i sjøen som jeg nok vil bruke tid å krefter på å komme rundt. Men jeg er ikke redd for å kantre på skjæret for å si det sånn. Skal nok stå han av.

Noen flere som sliter med mat?

Masse lykke til... til hele gjengen her :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276811-spiseproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest D*lilith

Jeg sliter veldig med maten,prøver å slanke meg nå...får se hvordan det går.

Har alltid følt meg tykk selv hvor "tynn" jeg har vært,men nå er jeg virkelig tykk,har latt spisingen tatt helt overhånd,en periode kastet jeg opp maten jeg spiste når jeg overspiste,men det er lenge siden og vil ikke tilbake til det.

Ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276811-spiseproblemer/#findComment-2234802
Del på andre sider

Gjest liten løve

Du trenger ikke noe Reductil du, det du trenger, og som du nå forhåpentligvis får, er samtaleterapi. At du har et anstrengt forhold til vekt og mat synes jeg ikke er det minste rart når du har den fortiden du her nevner.

Takk for svar:) Nei, det er ikke rart jeg har fått det forholdet til mat og følelser som jeg har fått.

Får samtaleterapi. God samtaleterapi. Vil bare ned i vekt litt fort i tillegg. Så tungt med alle disse velmente rådene...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276811-spiseproblemer/#findComment-2234885
Del på andre sider

Gjest liten løve

Jeg sliter veldig med maten,prøver å slanke meg nå...får se hvordan det går.

Har alltid følt meg tykk selv hvor "tynn" jeg har vært,men nå er jeg virkelig tykk,har latt spisingen tatt helt overhånd,en periode kastet jeg opp maten jeg spiste når jeg overspiste,men det er lenge siden og vil ikke tilbake til det.

Ha en fin kveld :)

Takk for svar :) Godt at du er ferdig med å kaste opp iallefall. Håper du får hjelp med spiseproblemene dine du også. Lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/276811-spiseproblemer/#findComment-2235253
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...