Gå til innhold

samboere/gifte og separat økonomi

Anbefalte innlegg

Gjest hva gjør dere?
Skrevet

Jeg lurer på om dere som er gift eller samboer har separat økonomi. Eventuelt hvorfor/hvorfor ikke? Hvordan gjør dere det?

Gjest mallet
Skrevet

Vi har en felles konto som begge betaler inn til hver måned. Den går til alle felles utgifter, og begge har kort til den. Det som blir til overs på lønnskontoene er "egne" penger. Men vi holder ikke strengt regnskap, er det tomt på felleskontoen betaler en av oss fra sin konto, det går vel sånn opp i opp over tid.

Skrevet

Vi er gift og har helt felles økonomi. Vi har felles lønnskonto, felles lån og felles regningskonto.

Jeg orker ikke drive å regne mellom oss, intektene våre går til familien og vi fordeler etter behov.

Gjest Elextra
Skrevet

Vi har en felles konto som begge betaler inn til hver måned. Den går til alle felles utgifter, og begge har kort til den. Det som blir til overs på lønnskontoene er "egne" penger. Men vi holder ikke strengt regnskap, er det tomt på felleskontoen betaler en av oss fra sin konto, det går vel sånn opp i opp over tid.

Sånn gjør vi det også, men den som tjener mest betaler også litt mer til fellesen.

Jeg var voksen og vant til egen økonomi før jeg etablerte, og har ikke kunnet tenke meg noen annen ordning :)

Skrevet

Vi har foreløpig separat økonomi, men ved giftermål og barn blir det felles økonomi på oss. Det blir for slitsomt å skulle dele på alle utgiftene, pluss urettferdig med hvor mye "lommepenger" den ene får hvis den andre tjener mer.

Mrs. Wallace
Skrevet

Vi hadde felles økonomi fra første stund.

Skrevet

Vi har felles. Hvorfor? Jo det er jo det samme hvem som betaler regningene når man lever sammen. Det skulle tatt seg ut om at jeg hadde ti tusen igjen når han var blakk, at jeg ikke kjøpte noe mat, betalte regninger og handlet tøy? Man tager hva man haver og lever deretter i fellesskap :)

Gjest hva gjør dere?
Skrevet

Vi har felles. Hvorfor? Jo det er jo det samme hvem som betaler regningene når man lever sammen. Det skulle tatt seg ut om at jeg hadde ti tusen igjen når han var blakk, at jeg ikke kjøpte noe mat, betalte regninger og handlet tøy? Man tager hva man haver og lever deretter i fellesskap :)

Mente også at det måtte være det mest vanlige. Men begynte å lure siden jeg har fått en venninne som ikke har noen venner med felles økonomi. Og hun er over tretti. Jeg har ingen gifte som ikke har en form for felles.

Gjest hva gjør dere?
Skrevet

Mente også at det måtte være det mest vanlige. Men begynte å lure siden jeg har fått en venninne som ikke har noen venner med felles økonomi. Og hun er over tretti. Jeg har ingen gifte som ikke har en form for felles.

Gjest hva gjør dere?
Skrevet

Vi har foreløpig separat økonomi, men ved giftermål og barn blir det felles økonomi på oss. Det blir for slitsomt å skulle dele på alle utgiftene, pluss urettferdig med hvor mye "lommepenger" den ene får hvis den andre tjener mer.

Gjest hva gjør dere?
Skrevet

Vi er gift og har helt felles økonomi. Vi har felles lønnskonto, felles lån og felles regningskonto.

Jeg orker ikke drive å regne mellom oss, intektene våre går til familien og vi fordeler etter behov.

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Vi er samboere, og har separat økonomi.

Jeg ser for meg at når vi gifter oss (forhåpentligvis) så gjør vi om til felles økonomi. Jeg ønsker at det skal være et skille, for jeg er ikke fornøyd med å være "bare" samboer resten av livet selv om andre er det! :-)

Men en av grunnene til at vi har separat økonomi, er at vi har veldig ustabil økonomi. Jeg har vært student og han er på attføring. Jeg har ikke lyst til å være med på å betale hans private utgifter, som kredittkort og studielån. Og han skal heller ikke betale mitt! Felles utgifter deler vi ca 50-50. Sikkert mest på han, når det gjelder regninger, men dog mest på meg når det gjelder matvarer. Han har ikke hatt evne til å spare noe mens han har vært på attføring, mens det har jeg klart på studielån. Så det har blitt til at de store utgiftene på oppussingen av leiligheten har falt på meg.

Jeg holder meg unna hans økonomi til han får litt mer penger og kan betale regningene sine skikkelig! Han sier nemlig ikke i fra om han har for lite penger til å betale, for han skal ordne opp selv. Ikke åpner vi hverandres brev heller.

Jeg håper at ting ordner seg med økonomien vår, slik at vi kan få det litt lettere etter hvert. Jeg vil gjerne ha felles økonomi, men slik det er hos oss nå, så passer det ikke.

Skrevet

Vi hadde separat økonomi det året vi var samboere. Det var fordi jeg eide en leilighet som vi ikke bodde i, og som jeg evt. skulle flytte tilbake til hvis det ikke gikk. Han betalte dermed ingenting som hadde med den eller lånet på den å gjøre. Jeg betalte halvparten av "hans" husleie, dvs. for leiligheten vi delte, og alle andre felles utgifter, men ikke på hans billån.

Da vi hadde sendt inn papirene for å gifte oss, sluttet vi å regne på ting. Gevinsten på leiligheten min da vi solgte den, brukte vi på ny felles bolig, og har senere delt på alt. Vi har ikke felles lønnskonto, men det som står der, er begges penger.

Gjest Familien på 4.
Skrevet

Vi har felles økonomi. Jeg tjener lite nå som jeg er hjemmeværende og bare har en deltidsjobb. Men vi er en familie og da skal alt deles. Vi kjøper til privat forbruk når vi trenger det, men store ting spør vi hverandre om. Ellers så hadde kontoen blitt tom lenge før måneden var slutt! Så kontroll må man ha med bankkontoen.

Skrevet

Vi har både separat og felles økonomi :)

Vi har hver våre lønnskontoer og hver våre sparekontoer. Så har vi en felles regningskonto. Alle regninger blir betalt fra den kontoen.

Nå er det også slik at mannen min tjener myyyyye mer penger enn meg, så foreløpig er det bare han som betaler inn på den regningskontoen. Men hadde vi tjent litt mer jevnt hadde vi betalt inn begge to.

Våre egne kontoer brukes til andre ting. Mine penger går for det meste til mat, ting til huset, klær til oss alle. Hans penger går for det meste til regninger, ting og tang til seg selv og til sparing.

Dette fungerer helt greit hos oss. Vi fikk ideen fra hans foreldre, som det har fungert godt for i snart 40 år.

fuji1365380447
Skrevet

I begynnelsen da vi bodde sammen, så bodde vi i min leilighet. Da hadde vi seperat økonomi. I praksis så fungerte det slik at vi sparte på kvitteringer som vi la i en boks, og så gikk vi igjennom innimellom.

Men etter at vi kjøpte hus sammen, så har vi fått mer felles økonomi. Det vil si at vi har en felles konto som begger har kort til - og derfra betaler vi lån, regninger og handler alt som er felles. Mannen min tjener en del mer enn meg, så han setter inn en større andel enn meg til felleskontoen.

Men vi har seperate lønnskontoer, og det vi ikke overfører til felleskontoen er våre "private" penger. De bruker vi til private ting som hobbyer, ut på byen, klær osv.

Dette fungerer utmerket for oss.

Skrevet

Vi også. Har fungert perfekt hele veien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...