Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor. Hvorfor i alle dager skal det være en rettighet å røyke på arbeidsplassen?

Hvorfor er det så viktig å nekte de som røyker å ta slike pauser?

Hvis de ikke eksponerer andre for røyken, så synes jeg det kan være en del av den generelle evalueringen av en arbeidstakers effektivitet hvorvidt de jobber effektivt nok eller ikke. Noen skravler i telefonen, noen er trege generelt sett, noen røyker, noen sladrer, noen stirrer ut i lufta osv. osv. Folk er forskjellige, jeg ser ingen grunn til å bli overdrevent totalitære.

For ordens skyld; jeg har ikke engang prøvd å røyke selv

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

41

• jubalong70

8

• Piraye

7

• tonie

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvorfor er det så viktig å nekte de som røyker å ta slike pauser?

Hvis de ikke eksponerer andre for røyken, så synes jeg det kan være en del av den generelle evalueringen av en arbeidstakers effektivitet hvorvidt de jobber effektivt nok eller ikke. Noen skravler i telefonen, noen er trege generelt sett, noen røyker, noen sladrer, noen stirrer ut i lufta osv. osv. Folk er forskjellige, jeg ser ingen grunn til å bli overdrevent totalitære.

For ordens skyld; jeg har ikke engang prøvd å røyke selv

Det er ikke nødvendigvis det å nekte folk å røyke som er poenget.

Jeg synes ikke det skal være en rettighet å kunne røyke på arbeidsplassen heller.

Nå har jeg jobbet på flere arbeidsplasser. Uten unntak har røykerene tatt flere og lengre pauser enn oss ikke-røykere.

Arbeidsinnsatsen ellers har nå vært nogenlunde lik.

Gjest Mom33
Skrevet

Som sagt, jeg ser poengene. Men på de fleste arbeidsplasser er det ikke sånn.

Det handler vel mest om at folk er forskjellige. Jeg kan ramse opp en hel gjeng med ikke-røykere som snylter på arbeidsgiver/arbeidplass/kolleger på andre måter enn røyking: de som tar med seg ting hjem, som surfer på internett i arbeidstiden, som bruker arbeidstid på private telefoner/ærend osv.

Jeg kan også ramse opp en gjeng røykere som tar for lange pauser osv., men jeg tror ikke at konklusjonen uansett er at ikke-røykere er flinkere/bedre arbeidstakere enn røykere. Fordi verken ikke-røykere eller røykere kan stilles i èn kategori, begge grupperinger består at hyggelige, jævlige, snyltende, givende, snille, slemme - kort sagt, mennesker.

Skrevet

Jeg synes ikke det skal være en rettighet å kunne røyke på arbeidsplassen heller.

Nå har jeg jobbet på flere arbeidsplasser. Uten unntak har røykerene tatt flere og lengre pauser enn oss ikke-røykere.

Men er det noe poeng å nekte folk alt man ikke synes er optimalt? Hvorfor ikke forby alle telefonsamtaler som ikke kun har med jobben å gjøre? Hvorfor ikke forby all bruk av internett som ikke kun har med jobb? Hvorfor ikke forby enhver samtale mellom kollegaer som ikke foregår i lunchen eller som ikke kun omhandler jobb?

Hvis folk ikke jobber nok, så må de få beskjed om det. Hvorvidt den frihet de tar seg brukes til røyking eller annet, synes jeg ikke har betydning. Totalinnsatsen må være god nok både hos røykerne og oss andre.

Skrevet

Men er det noe poeng å nekte folk alt man ikke synes er optimalt? Hvorfor ikke forby alle telefonsamtaler som ikke kun har med jobben å gjøre? Hvorfor ikke forby all bruk av internett som ikke kun har med jobb? Hvorfor ikke forby enhver samtale mellom kollegaer som ikke foregår i lunchen eller som ikke kun omhandler jobb?

Hvis folk ikke jobber nok, så må de få beskjed om det. Hvorvidt den frihet de tar seg brukes til røyking eller annet, synes jeg ikke har betydning. Totalinnsatsen må være god nok både hos røykerne og oss andre.

Tjoda, jeg ser poenget. Hvis man kan forhindre de lange og mange røykepausene (som irriterte meg og flere ganske mye) må forsåvidt folk gjøre hva de vil.

Men, jeg mener bestemt at personer som har med syke å gjøre ikke bør røyke på jobb.

Jeg har fått en jordmor inn på rommet som stinket røyk, og det var ulidelig ubehagelig :)

Skrevet

Tjoda, jeg ser poenget. Hvis man kan forhindre de lange og mange røykepausene (som irriterte meg og flere ganske mye) må forsåvidt folk gjøre hva de vil.

Men, jeg mener bestemt at personer som har med syke å gjøre ikke bør røyke på jobb.

Jeg har fått en jordmor inn på rommet som stinket røyk, og det var ulidelig ubehagelig :)

Jeg mener også at personer som skal ha "nærkontakt fysisk" med pasienter, bør avstå fra å røyke på forhånd. (Også hadde det vært fint om de ville avstå fra å bruke parfyme og tilvarende...)

Poenget mitt er egentlig at jeg ikke liker tanken om at alt skal reguleres ved forbud, samt at jeg synes hysteriet rundt røyking har gått ut av kontroll

Mannen min satt utenfor døra til sykehuset med sepsis (blodforgiftning) i minus 20 på sin siste nyttårsaften for å få tatt en røyk. Det var ikke så mange andre gleder han hadde igjen...

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor. Hvorfor i alle dager skal det være en rettighet å røyke på arbeidsplassen?

Du overrasker meg litt i dag, Jubalong70, har sjelden hørt deg så krass. :-)

Det er ingen rettighet å røyke, drikke kaffe eller for den saks skyld snuse på noen arbeidsplass. Allikevel er det slik at mennesker med den type (u)vaner også innehar kompetanse og evner arbeidslivet trenger, og tar man mennesket tar man også uvanene.

På noen arbeidsplasser er dette veldig regulert, f.eks. om man står ved samlebånd er pausene veldig punktlige, både for de som røyker, drikker kaffe og alle de som ikke gjør det. Det samme i f.eks. en barnehage, der man er pliktig å ha et visst antall voksne sammen med barna. Og i en butikk kan du ikke gå fra kassa uten å få avløsning.

På andre arbeidsplasser er det mindre stramt tidsregime, fordi arbeidstakerne har andre typer arbeidsoppgaver. Min arbeidsplass er slik, arbeidsgiver legger seg ikke opp i om jeg gjør slik eller sånn, bare jobben blir gjort. Det går ikke ut over noen om jeg tar meg en halvtime ekstra "pause" en dag, jobben må gjøres uansett. Og siden jeg innehar kompetanse for å gjøre den jobben, så vil arbeidsgiver ha meg - røyk eller ikke-røyk.

Det er sannsynligvis veldig vanskelig for oss med denne typen jobber å sette oss inn i mer stramt "system" - og kanskje like vanskelig den andre veien?

Men som jeg har skrevet lenger ned, man må faktisk se på hele pakka - de som stjeler fra arbeidsgiver er ikke nødvendigvis de samme som tar for lange pauser osv. Det er ikke bare svart-hvitt eller røykfullt eller røykfritt....

:-)

Skrevet

Jeg har en god del erfaring både som røyker og som ikke-røyker. Med hånden på hjertet: jeg synes begge kategorier sitter like mye på rævva. De sitter bare på forskjellige steder.

Gjest Prince light
Skrevet

Jeg røyker, og jeg tar meg røykepauser på jobb innimellom - med min sjefs fulle velsignelse - siden jeg utfører arbeidet mitt bra i tillegg til å være kjapp og effektiv.

En av mine ikkerøykende kollegaer står pålogget msn i arbeidstiden og hun har stadig opp en eller annet nett-samfunn siden som hun er medlem av, det være seg Nettby, Blink eller Facebook. En annen ikkerøykende kollega er stadig vekk ute å spiser lunsj - og for å si det sånn, hun er aldri tilbake i løpet av en halv time. Vi har lov til å trene i arbeidstiden...inntil 1 time daglig, dette er det også noen som benytter seg av....

Så alti i alt røyker jeg mine sigaretter med verdens beste samvittighet - midt i arbeidstiden.

Gjest Prince light
Skrevet

Jeg har en god del erfaring både som røyker og som ikke-røyker. Med hånden på hjertet: jeg synes begge kategorier sitter like mye på rævva. De sitter bare på forskjellige steder.

Akkurat....takk!

Skrevet

"Nå har jeg jobbet på flere arbeidsplasser. Uten unntak har røykerene tatt flere og lengre pauser enn oss ikke-røykere. Arbeidsinnsatsen ellers har nå vært nogenlunde lik"

Er du sikker på dette? Hundre 100%sikker på at du har den fulle og hele oversikten over hva de ulike menneskene tar av pauser og hvor effektive de er når de jobber? Ingen som bruker mye tid på surfing, skravling, private telefoner, sms osv osv?

Alle har sine greier, sånn virker det i alle fall for meg. Jeg kjenner ikke mange som er supereffektive hele arbeidsdagen, røykere eller ei. Jeg heller mot at du er sur fordi du TROR at de har flere pauser nn du har. Sorry! :-)

Gjest Persille
Skrevet

Jeg ser poengene dine med at det er forskjell på om andre må overta jobben eller om en selv må jobbe ekstra hardt senere når en har tatt pauser. Samtidig synes jeg ikke det er riktig om denne jobbingen tas som overtid så man får ekstra lønn for å ta pauser i arbeidstiden. Det være seg om man røyker eller bruker en halvtime hver dag på å lese avisa.

Jeg leste nettopp en nyhet på dansk tekst-tv, hvor det var en undersøkelse som hadde funnet ut at hvis sykepleiere, hjelpepleiere osv. jobbet 20 minutter lenger hver dag, ville det løse problemet med for få ansatte i forhold til stillinger i helsesektoren. Da kan jeg ikke la være å tenke at hvis folk (f.eks. røykerne) hadde droppet småpausene i løpet av dagen...

Nå er det ingen i min bransje som har overtidsbetalt - så det alternativet tenkte jeg ikke på engang. Men enig med deg i det også!

Gjest Persille
Skrevet

"Nå har jeg jobbet på flere arbeidsplasser. Uten unntak har røykerene tatt flere og lengre pauser enn oss ikke-røykere. Arbeidsinnsatsen ellers har nå vært nogenlunde lik"

Er du sikker på dette? Hundre 100%sikker på at du har den fulle og hele oversikten over hva de ulike menneskene tar av pauser og hvor effektive de er når de jobber? Ingen som bruker mye tid på surfing, skravling, private telefoner, sms osv osv?

Alle har sine greier, sånn virker det i alle fall for meg. Jeg kjenner ikke mange som er supereffektive hele arbeidsdagen, røykere eller ei. Jeg heller mot at du er sur fordi du TROR at de har flere pauser nn du har. Sorry! :-)

Jeg har jobbet et sted hvor vi ble målt på antall telefonminutter, antall besvarte telefoner og antall løste caser. Ikke en eneste gang hadde en røyker flere telefonminutter enn en ikke-røyker! Så ja, jeg er 100% sikker på at de som ikke røyker jobber mer ila dagen.

Skrevet

Også en måte å si det på. :-)

Skrevet

Men de som røyker har jo, i likhet med de fleste andre, også andre uvaner. Bare fordi man røyker betyr det ikke at man ikke også bruker tid på Facebook i arbeidstiden.

Skrevet

Nå er det ingen i min bransje som har overtidsbetalt - så det alternativet tenkte jeg ikke på engang. Men enig med deg i det også!

:-)

Skrevet

Jeg må ærlig talt si jeg ikke har samvittighet til å ta pauser når jeg får betalt for å jobbe.

Bra/synd for deg. Det er ikke uten grunn at skoler feks har 10-15 min pauser hver time. Og enkelte bedrifter har lovfestet 5 min hver time.

Jeg er aller mest lojal og effektiv for noen som gir meg lov å være i dårlig form en dag. Da kan jeg jobbe over evne. Og har ikke dårlig samvittghet i det hele tatt over å ta med 5 minutter pause i timen feks, siden jeg vet at en pause gir ny giv og jeg kan jobbe mer effektivt etterpå. Det er klart, står jeg i en butikk, med x-antall kunder og vi er 2 på jobb, så hviler man når man kan.

Det er de som ikke har samvittghet til å ta en pause og som presser på for "rettferdighet" og bryr seg om pausene til andre som kan skape utriveligheter og som brenner seg ut.

Skrevet

Det handler vel mest om at folk er forskjellige. Jeg kan ramse opp en hel gjeng med ikke-røykere som snylter på arbeidsgiver/arbeidplass/kolleger på andre måter enn røyking: de som tar med seg ting hjem, som surfer på internett i arbeidstiden, som bruker arbeidstid på private telefoner/ærend osv.

Jeg kan også ramse opp en gjeng røykere som tar for lange pauser osv., men jeg tror ikke at konklusjonen uansett er at ikke-røykere er flinkere/bedre arbeidstakere enn røykere. Fordi verken ikke-røykere eller røykere kan stilles i èn kategori, begge grupperinger består at hyggelige, jævlige, snyltende, givende, snille, slemme - kort sagt, mennesker.

"Jeg kan ramse opp en hel gjeng med ikke-røykere som snylter på arbeidsgiver/arbeidplass/kolleger på andre måter enn røyking: de som tar med seg ting hjem, som surfer på internett i arbeidstiden, som bruker arbeidstid på private telefoner/ærend osv."

Uten å kunne vise til statistikker, er jeg rimelig sikker på at det er like mange røykere som ikke-røykere (prosentvis) som surfer på internett i arbeidstiden og tar med seg blyanter hjem.

Skrevet

Og bare for å ha sagt det så angriper jeg ikke røykere som folkeslag. Jeg er også sikker på at snillhet etc. er fordelt ganske uavhengig av hvorvidt folk røyker eller ikke.

Skrevet

Bra/synd for deg. Det er ikke uten grunn at skoler feks har 10-15 min pauser hver time. Og enkelte bedrifter har lovfestet 5 min hver time.

Jeg er aller mest lojal og effektiv for noen som gir meg lov å være i dårlig form en dag. Da kan jeg jobbe over evne. Og har ikke dårlig samvittghet i det hele tatt over å ta med 5 minutter pause i timen feks, siden jeg vet at en pause gir ny giv og jeg kan jobbe mer effektivt etterpå. Det er klart, står jeg i en butikk, med x-antall kunder og vi er 2 på jobb, så hviler man når man kan.

Det er de som ikke har samvittghet til å ta en pause og som presser på for "rettferdighet" og bryr seg om pausene til andre som kan skape utriveligheter og som brenner seg ut.

Folk må gjerne holde pause for min del. Men jeg er lei av at det skal være legitimt for noen å holde pauser, men ikke for alle. Sånn har det vært de stedene jeg har jobbet, bortsett fra forrige sted hvor det var totalforbud mot pauser utenom den ubetalte spisepausen.

I bedrifter som gir rett til fem minutters pause hver time antar jeg det gjelder for alle, også selv om man bare vil glo ut i lufta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...