Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33
Skrevet

"Jeg kan ramse opp en hel gjeng med ikke-røykere som snylter på arbeidsgiver/arbeidplass/kolleger på andre måter enn røyking: de som tar med seg ting hjem, som surfer på internett i arbeidstiden, som bruker arbeidstid på private telefoner/ærend osv."

Uten å kunne vise til statistikker, er jeg rimelig sikker på at det er like mange røykere som ikke-røykere (prosentvis) som surfer på internett i arbeidstiden og tar med seg blyanter hjem.

Næh, vi har ikke tid til å surfe, for vi må jo jobbe innimellom også - når vi bare blir ferdig med røyke-pausene våre! :-)

Alvorlig: Det kan godt hende du har rett, men det kan også hende at ikke-røykere tar seg andre goder enn røykere. For alt vi vet. Men tross dette, da, så er det fortsatt slik at vi som røyker også KAN noe, og dette "noe" ønsker endel arbeidsgivere å dra nytte av. Og da vil de ha oss, røyk eller ikke røyk.

Har bare lyst til å komme med en lite digresjon: Jeg jobbet, for mange år siden, på sentralbord i 2-spann med en jevnaldrende ikke-røykende kvinne. Vi hadde flere oppgaver, bl.a. å sende ut masse brev innimellom. Disse brevbunkene delte vi mellom oss likt, og trodd mine røykepauser var jeg alltid ferdig med min bunke før hennes. Spørsmålet er: Var røykingen min da en utslagsgivende faktor eller ei?

Ha ei flott pinse!

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

41

• jubalong70

8

• Piraye

7

• tonie

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Mom33
Skrevet

Næh, vi har ikke tid til å surfe, for vi må jo jobbe innimellom også - når vi bare blir ferdig med røyke-pausene våre! :-)

Alvorlig: Det kan godt hende du har rett, men det kan også hende at ikke-røykere tar seg andre goder enn røykere. For alt vi vet. Men tross dette, da, så er det fortsatt slik at vi som røyker også KAN noe, og dette "noe" ønsker endel arbeidsgivere å dra nytte av. Og da vil de ha oss, røyk eller ikke røyk.

Har bare lyst til å komme med en lite digresjon: Jeg jobbet, for mange år siden, på sentralbord i 2-spann med en jevnaldrende ikke-røykende kvinne. Vi hadde flere oppgaver, bl.a. å sende ut masse brev innimellom. Disse brevbunkene delte vi mellom oss likt, og trodd mine røykepauser var jeg alltid ferdig med min bunke før hennes. Spørsmålet er: Var røykingen min da en utslagsgivende faktor eller ei?

Ha ei flott pinse!

Trodd = Tross...

Usj!

Gjest Persille
Skrevet

Jeg røyker, og jeg tar meg røykepauser på jobb innimellom - med min sjefs fulle velsignelse - siden jeg utfører arbeidet mitt bra i tillegg til å være kjapp og effektiv.

En av mine ikkerøykende kollegaer står pålogget msn i arbeidstiden og hun har stadig opp en eller annet nett-samfunn siden som hun er medlem av, det være seg Nettby, Blink eller Facebook. En annen ikkerøykende kollega er stadig vekk ute å spiser lunsj - og for å si det sånn, hun er aldri tilbake i løpet av en halv time. Vi har lov til å trene i arbeidstiden...inntil 1 time daglig, dette er det også noen som benytter seg av....

Så alti i alt røyker jeg mine sigaretter med verdens beste samvittighet - midt i arbeidstiden.

Du har også mulighet til å trene i arbeidstiden - det er ikke forbeholdt ikke-røykerne, så det blir litt feil å si at andre benytter seg av deg men ikke du. Det blir jo det samme som å si at man ikke spiser lunsj, f.eks.

Men; jeg er ganske sikker på at du også gjør ting på nett ila arbeidstiden som ikke angår jobben din, leser avisen f.eks, bestiller flybilletter, sjekker værmeldingen, sender en eller syv private mail? Det gjør vi alle, både røykere og ikke-røykere, i varierende grad.

Og vi snakker egentlig ikke om effektivitet her, for den vil variere fra person til person, uavhengig om de røyker eller ikke.

Men; jeg jobber i et av landets høyeste bygg, i en av de øverste etasjene. Det er ikke lov å røyke inne, dermed må man kle på seg, bestille heis, ta heisen ned, gå ut, og bort fra inngangen - bare det er nesten fem minutter - om du er heldig og alt klaffer. Så er det røyketiden, kanskje kjøpe en kaffe i kaffebaren på veien, og hele ruten opp igjen. Med andre ord - ALDRI mindre enn et kvarter på en røyk.

Det er ikke feil å påstå at røykere tar flere betalte pauser enn ikke-røykere! Det er det jo ikke tvil om at de gjør? Og uansett hvor effektiv du mener du er ellers - så finnes det ikke-røykere som er like effektive, men som i tillegg har færre pauser enn deg. Jeg tviler ikke på at du er mer effektiv enn enkelte ikke-røykende, for all del!

Men at røykere har flere pauser enn ikke-røykere? Utvilsomt.

Skrevet

Ha ei flott pinse!

Takk, i like måte!

PS! Jeg beskylder ikke røykere for å ikke kunne noe, men jeg tror verken de er mer eller mindre effektive enn ikke-røykere utenom pausene. Her er det personlige forskjeller på alle.

Skrevet

Folk må gjerne holde pause for min del. Men jeg er lei av at det skal være legitimt for noen å holde pauser, men ikke for alle. Sånn har det vært de stedene jeg har jobbet, bortsett fra forrige sted hvor det var totalforbud mot pauser utenom den ubetalte spisepausen.

I bedrifter som gir rett til fem minutters pause hver time antar jeg det gjelder for alle, også selv om man bare vil glo ut i lufta.

Jammen "legitimt" eller "ulovlig" å pause for andre enn røykerne eller kaffedrikkerne? Drikker du ikke noe i det hele tatt du? Sleng deg ned sammen med kaffedrikkerne med et glass vann, juice eller noe annet, en pakke kjeks og kanskje dagens avis. Det er vel så legitimt som å drikke kaffe vel. Pause er pause, uansett hva du bruker den til. Bare du kobler av jobb og tenker på andre ting i 5 minutter.

Skrevet

Du har også mulighet til å trene i arbeidstiden - det er ikke forbeholdt ikke-røykerne, så det blir litt feil å si at andre benytter seg av deg men ikke du. Det blir jo det samme som å si at man ikke spiser lunsj, f.eks.

Men; jeg er ganske sikker på at du også gjør ting på nett ila arbeidstiden som ikke angår jobben din, leser avisen f.eks, bestiller flybilletter, sjekker værmeldingen, sender en eller syv private mail? Det gjør vi alle, både røykere og ikke-røykere, i varierende grad.

Og vi snakker egentlig ikke om effektivitet her, for den vil variere fra person til person, uavhengig om de røyker eller ikke.

Men; jeg jobber i et av landets høyeste bygg, i en av de øverste etasjene. Det er ikke lov å røyke inne, dermed må man kle på seg, bestille heis, ta heisen ned, gå ut, og bort fra inngangen - bare det er nesten fem minutter - om du er heldig og alt klaffer. Så er det røyketiden, kanskje kjøpe en kaffe i kaffebaren på veien, og hele ruten opp igjen. Med andre ord - ALDRI mindre enn et kvarter på en røyk.

Det er ikke feil å påstå at røykere tar flere betalte pauser enn ikke-røykere! Det er det jo ikke tvil om at de gjør? Og uansett hvor effektiv du mener du er ellers - så finnes det ikke-røykere som er like effektive, men som i tillegg har færre pauser enn deg. Jeg tviler ikke på at du er mer effektiv enn enkelte ikke-røykende, for all del!

*signerer*

Skrevet

Jammen "legitimt" eller "ulovlig" å pause for andre enn røykerne eller kaffedrikkerne? Drikker du ikke noe i det hele tatt du? Sleng deg ned sammen med kaffedrikkerne med et glass vann, juice eller noe annet, en pakke kjeks og kanskje dagens avis. Det er vel så legitimt som å drikke kaffe vel. Pause er pause, uansett hva du bruker den til. Bare du kobler av jobb og tenker på andre ting i 5 minutter.

Så det er ingen røykere som drikker kaffe, vann eller leser avisen i arbeidstiden?

Skrevet

Jeg har jobbet et sted hvor vi ble målt på antall telefonminutter, antall besvarte telefoner og antall løste caser. Ikke en eneste gang hadde en røyker flere telefonminutter enn en ikke-røyker! Så ja, jeg er 100% sikker på at de som ikke røyker jobber mer ila dagen.

Det var helt sikkert et komplott for å ta røykerne:-)

Skrevet

Også en måte å si det på. :-)

Ja, man prøver da å utrykke seg presist og saklig;-)

Skrevet

Så det er ingen røykere som drikker kaffe, vann eller leser avisen i arbeidstiden?

Diskuterer du bare for å diskutere? Du klager på at "alle" har pause utenom deg fordi du ikke har samvittighet til det og fordi du ikke har noe å gjøre. Når alle andre setter seg ned å leser avisa, så kan vel du også gjøre det. Og når de andre går ut å røyker så kan du kose deg videre med avisa eller bare sitte å nyte juicen din. Sånn der var problemet løst. Jeg ser ikke "problemet" egnetlig uansett.

Gjest røyker ikke
Skrevet

Der jeg jobber (sykehjem) har røykerene pauser, for siden de røyker må de jo få fem minutter nå og da.

Jeg røyker ikke, og får ikke disse pausene. Jeg kan ikke gå ut en tur fordi det alltid er noe å gjøre, og jeg har ingen grunn til denne pausen. Det er urettferdig.

Gjest Mom33
Skrevet

Takk, i like måte!

PS! Jeg beskylder ikke røykere for å ikke kunne noe, men jeg tror verken de er mer eller mindre effektive enn ikke-røykere utenom pausene. Her er det personlige forskjeller på alle.

Oppfatter det ikke sånn heller. Tror bare vi alle må ta innover oss at folk er forskjellige, og at røyk/ikke røyk kanskje ikke er den største forskjellen. Eller kanskje den er det. Hva vet vel vi?!

:-)

Gjest Mom33
Skrevet

Det var helt sikkert et komplott for å ta røykerne:-)

Men husk nå på at vi røykere er a) mer sjarmerende og B) mer sosiale (er litt med oss som med overvektige, vet du, når det gjelder B)), så sånn sett går det opp i opp! :-)

Gjest Prince light
Skrevet

Og jeg sier som tonie - ikke-røkerne hos oss 'sluntrer' like mye unna som røykerene.

Gjest Mom33
Skrevet

Hm... Hvorfor vil noen da overhode ansette røykere? Har vi kvaliteter som dere ikke-røykere ikke har? Eller....?

Skrevet

Diskuterer du bare for å diskutere? Du klager på at "alle" har pause utenom deg fordi du ikke har samvittighet til det og fordi du ikke har noe å gjøre. Når alle andre setter seg ned å leser avisa, så kan vel du også gjøre det. Og når de andre går ut å røyker så kan du kose deg videre med avisa eller bare sitte å nyte juicen din. Sånn der var problemet løst. Jeg ser ikke "problemet" egnetlig uansett.

Kjære vene...

Nei, jeg klager ikke over at alle andre har pause unntatt meg. Jeg klager over at det er legitimt for røykere å ta seg en pause fordi de røyker, men ikke for ikke-røykere fordi de da gjør "ikke noe".

Skrevet

Der jeg jobber (sykehjem) har røykerene pauser, for siden de røyker må de jo få fem minutter nå og da.

Jeg røyker ikke, og får ikke disse pausene. Jeg kan ikke gå ut en tur fordi det alltid er noe å gjøre, og jeg har ingen grunn til denne pausen. Det er urettferdig.

Nettopp det jeg også vil frem til.

Skrevet

Hm... Hvorfor vil noen da overhode ansette røykere? Har vi kvaliteter som dere ikke-røykere ikke har? Eller....?

Jepp, man kan lukte hvor dere er :o)

Skrevet

Men husk nå på at vi røykere er a) mer sjarmerende og B) mer sosiale (er litt med oss som med overvektige, vet du, når det gjelder B)), så sånn sett går det opp i opp! :-)

Hehe... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...