Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppfatter det ikke sånn heller. Tror bare vi alle må ta innover oss at folk er forskjellige, og at røyk/ikke røyk kanskje ikke er den største forskjellen. Eller kanskje den er det. Hva vet vel vi?!

:-)

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

41

• jubalong70

8

• Piraye

7

• tonie

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kjære vene...

Nei, jeg klager ikke over at alle andre har pause unntatt meg. Jeg klager over at det er legitimt for røykere å ta seg en pause fordi de røyker, men ikke for ikke-røykere fordi de da gjør "ikke noe".

Åh ja. Da jobber du på en trasig plass da. Har ikke hatt det problemet. Røykerne gikk å røyket og jeg gikk etterpå å satte meg ned med ei avis. Tror ikke jeg har jobba på en plass der jeg ikke "kunne" ta pause fordi jeg ikke røyket.

Skrevet

Åh ja. Da jobber du på en trasig plass da. Har ikke hatt det problemet. Røykerne gikk å røyket og jeg gikk etterpå å satte meg ned med ei avis. Tror ikke jeg har jobba på en plass der jeg ikke "kunne" ta pause fordi jeg ikke røyket.

Heldig du... :-)

Det eneste stedet jeg har jobbet hvor røykerne og ikke-røykerne var likestilt når det kommer til pauser, var på en restaurant hvor vi knapt fikk lov til å gå på do utenom lunsjen selv om det bare var to kunder og vi var tre servitører på jobb. Snakk om å ville sine ansatte vel!

Skrevet

Heldig du... :-)

Det eneste stedet jeg har jobbet hvor røykerne og ikke-røykerne var likestilt når det kommer til pauser, var på en restaurant hvor vi knapt fikk lov til å gå på do utenom lunsjen selv om det bare var to kunder og vi var tre servitører på jobb. Snakk om å ville sine ansatte vel!

Hmh. Må si dette er definitivt en av grunnene til at jeg utdanner meg på den måten jeg gjør. Så jeg slipper sånt no. Har hatt mange deltidsjobber, shabby og crappy jobber der pauser ikke er et lett tema, men må si aldri har følt meg tilsidesatt i pauseregninga av røykere. Må være heldig jeg da.

Skrevet

Hmh. Må si dette er definitivt en av grunnene til at jeg utdanner meg på den måten jeg gjør. Så jeg slipper sånt no. Har hatt mange deltidsjobber, shabby og crappy jobber der pauser ikke er et lett tema, men må si aldri har følt meg tilsidesatt i pauseregninga av røykere. Må være heldig jeg da.

De stedene jeg har vært er ikke steder jeg har planer om å ha en karriere i fremtiden. Jeg skal studere til høsten, og forhåpentligvis får jeg en jobb med litt mer ordnede forhold etter en mastergrad.

Skrevet

Kjære vene...

Nei, jeg klager ikke over at alle andre har pause unntatt meg. Jeg klager over at det er legitimt for røykere å ta seg en pause fordi de røyker, men ikke for ikke-røykere fordi de da gjør "ikke noe".

Da synes jeg du skal skifte jobb, hos oss er det helt legitimt for alle å ta seg en pause innimellom, uavhengig av om du røyker eller ikke. Og jeg jobber i en statlig etat. Dere har et ledelsesproblem fremfor et røykeproblem.

Skrevet

Da synes jeg du skal skifte jobb, hos oss er det helt legitimt for alle å ta seg en pause innimellom, uavhengig av om du røyker eller ikke. Og jeg jobber i en statlig etat. Dere har et ledelsesproblem fremfor et røykeproblem.

Sånn har det generelt vært på alle arbeidsplassene jeg har hatt. Akkurat nå for tiden jobber jeg ikke da jeg er midt i en flytte og snart studere situasjon. Jeg har aldri hatt kontorjobber eller noe i den duren hvor man ikke pålegger andre ekstraarbeide om man tar for mange pauser. Mulig det er derfor.

Skrevet

Jeg mener også at personer som skal ha "nærkontakt fysisk" med pasienter, bør avstå fra å røyke på forhånd. (Også hadde det vært fint om de ville avstå fra å bruke parfyme og tilvarende...)

Poenget mitt er egentlig at jeg ikke liker tanken om at alt skal reguleres ved forbud, samt at jeg synes hysteriet rundt røyking har gått ut av kontroll

Mannen min satt utenfor døra til sykehuset med sepsis (blodforgiftning) i minus 20 på sin siste nyttårsaften for å få tatt en røyk. Det var ikke så mange andre gleder han hadde igjen...

Jeg har stor forståelse for at terminale pasienter og pårørende til alvorlig syke synes det er ille å måtte gå ut for å røyke.

Sånn sett synes jeg faktisk det hadde vært greit med et svært godt avtrukket røykerom for pårørene og svært syke som - som du sier - ikke har særlig flere gleder i livet.

Jeg forstår også det med motstanden mot å regulere, men vi har da ganske mange andre regulativ på arbeidsplassen. Man skal ikke drikke alkohol, bruke narkotika, ikke i overdreven grad bruke telefon og internett til private ting osv...

Skrevet

Du overrasker meg litt i dag, Jubalong70, har sjelden hørt deg så krass. :-)

Det er ingen rettighet å røyke, drikke kaffe eller for den saks skyld snuse på noen arbeidsplass. Allikevel er det slik at mennesker med den type (u)vaner også innehar kompetanse og evner arbeidslivet trenger, og tar man mennesket tar man også uvanene.

På noen arbeidsplasser er dette veldig regulert, f.eks. om man står ved samlebånd er pausene veldig punktlige, både for de som røyker, drikker kaffe og alle de som ikke gjør det. Det samme i f.eks. en barnehage, der man er pliktig å ha et visst antall voksne sammen med barna. Og i en butikk kan du ikke gå fra kassa uten å få avløsning.

På andre arbeidsplasser er det mindre stramt tidsregime, fordi arbeidstakerne har andre typer arbeidsoppgaver. Min arbeidsplass er slik, arbeidsgiver legger seg ikke opp i om jeg gjør slik eller sånn, bare jobben blir gjort. Det går ikke ut over noen om jeg tar meg en halvtime ekstra "pause" en dag, jobben må gjøres uansett. Og siden jeg innehar kompetanse for å gjøre den jobben, så vil arbeidsgiver ha meg - røyk eller ikke-røyk.

Det er sannsynligvis veldig vanskelig for oss med denne typen jobber å sette oss inn i mer stramt "system" - og kanskje like vanskelig den andre veien?

Men som jeg har skrevet lenger ned, man må faktisk se på hele pakka - de som stjeler fra arbeidsgiver er ikke nødvendigvis de samme som tar for lange pauser osv. Det er ikke bare svart-hvitt eller røykfullt eller røykfritt....

Ikke meninge å virke krass da :)

Jeg ser selvfølgelig at dette ikke er noe svart-hvitt situasjon. Og røykere kommer i alle utgaver, akkurat som ikke-røykere. Noen røykere er effektive og jobber godt, mens andre ikke gjør det.

Jeg er nok preget av mine personlige erfaringer. Jeg har jobbet på steder der man selv bestemte pausene sine. Dette var på kontor, og vi hadde krav på 5 minutters pause hver time for å strekke på kroppen.

Vi som ikke røykte fant liksom aldri tid til dette hver time. Det var alt for hektisk. Og hvis ikke vi jobbet ble det liggende og skape problemer for andre i andre ledd.

Så var det 2-3 stykker som røykte, som tok sine 5-10-15 minutter hver time, som skapte store problemer for flere ledd i bedriften fordi ting tok for lang tid.

Jeg vet en gang var det en kollega som hadde tatt tiden en spesifikk person var inne på røykerommet i løpet av en uke. Det ble 6 timer i løpet av uka- og det synes jeg er ganske mye.

Personen hadde selvsagt sin halvtime med lunsj (etterfulgt av en røyk) og sine stunder med småsnakk i gangene og tusling rundt omkring som alle andre også hadde.

Likevel har du helt rett, jeg har nok sett det litt svart-hvitt og vært veldig farget av egne opplevelser. Det finnes helt sikkert mange som klarer å holde seg litt lenger enn denne personen.

Skrevet

"Nå har jeg jobbet på flere arbeidsplasser. Uten unntak har røykerene tatt flere og lengre pauser enn oss ikke-røykere. Arbeidsinnsatsen ellers har nå vært nogenlunde lik"

Er du sikker på dette? Hundre 100%sikker på at du har den fulle og hele oversikten over hva de ulike menneskene tar av pauser og hvor effektive de er når de jobber? Ingen som bruker mye tid på surfing, skravling, private telefoner, sms osv osv?

Alle har sine greier, sånn virker det i alle fall for meg. Jeg kjenner ikke mange som er supereffektive hele arbeidsdagen, røykere eller ei. Jeg heller mot at du er sur fordi du TROR at de har flere pauser nn du har. Sorry! :-)

På den tiden var det ikke internett på jobben og de færreste brukte mobilen på samme måte som vi gjør nå.

Selvsagt vet jeg ikke om alle jobbet 100% effektivt hele tiden. Det er vel ingen som gjør det håper jeg :)

Men se svaret mitt til Mom33 så ser du kanskje litt av grunnen til svarene mine.

Skrevet

Jeg har stor forståelse for at terminale pasienter og pårørende til alvorlig syke synes det er ille å måtte gå ut for å røyke.

Sånn sett synes jeg faktisk det hadde vært greit med et svært godt avtrukket røykerom for pårørene og svært syke som - som du sier - ikke har særlig flere gleder i livet.

Jeg forstår også det med motstanden mot å regulere, men vi har da ganske mange andre regulativ på arbeidsplassen. Man skal ikke drikke alkohol, bruke narkotika, ikke i overdreven grad bruke telefon og internett til private ting osv...

Jeg synes det er forskjell på retningslinjer av typen "ikke overdreven bruk av " og totalforbud. Jeg har ingen motforestillinger mot at en som røyker får beskjed om at det tas for mange pauser i løpet av en dag, akkurat som det påpekes andre typer uønsket atferd.

Gjest Persille
Skrevet

Hm... Hvorfor vil noen da overhode ansette røykere? Har vi kvaliteter som dere ikke-røykere ikke har? Eller....?

Det er mange som ikke gjør det :)

Skrevet

På den tiden var det ikke internett på jobben og de færreste brukte mobilen på samme måte som vi gjør nå.

Selvsagt vet jeg ikke om alle jobbet 100% effektivt hele tiden. Det er vel ingen som gjør det håper jeg :)

Men se svaret mitt til Mom33 så ser du kanskje litt av grunnen til svarene mine.

Jada, jada, jeg bare må kverulere litt. Jeg synes det er så mange som går rundt og er smålige mot hverandre. Hva om Britt jobber ti minutter mindre fordi hun røyker? Og Kari sitter og surfer i arbeidstida? Og Knut gjør seg ærend inn på andre kontorer stup i ett fordi han er skravlesjuk? So fucking what. Jobb mindre sjøl da, frøken perfekt, hvis det er så nøye! *himle* ;-)

Gjest Mom33
Skrevet

Det er mange som ikke gjør det :)

Det kan så være, men da har man tatt et valg i utgangspunktet. Det er dog ikke særlig smart å ansette en røyker for så å forvente at vedkommende ikke røyker allikevel.

Det er poenget mitt.

Jeg har heldigvis aldri blitt vurdert som arbeidsutdyktig pga. røyken; en arbeidsgiver med en slik holdning hadde heller ikke vært aktuell som arbeidsgiver for meg.

Gjest Mom33
Skrevet

Jepp, man kan lukte hvor dere er :o)

Snedig, ikke sant? Også kamuflerer det svettelukt, dårlig ånde, fislukt og ikke minst den jævlige stanken av sure føtter. Aldri så galt, vett'u! :-)

Skrevet

Snedig, ikke sant? Også kamuflerer det svettelukt, dårlig ånde, fislukt og ikke minst den jævlige stanken av sure føtter. Aldri så galt, vett'u! :-)

*lol*

Skrevet

Det kan så være, men da har man tatt et valg i utgangspunktet. Det er dog ikke særlig smart å ansette en røyker for så å forvente at vedkommende ikke røyker allikevel.

Det er poenget mitt.

Jeg har heldigvis aldri blitt vurdert som arbeidsutdyktig pga. røyken; en arbeidsgiver med en slik holdning hadde heller ikke vært aktuell som arbeidsgiver for meg.

"Det er dog ikke særlig smart å ansette en røyker for så å forvente at vedkommende ikke røyker allikevel."

Men det er vel ikke akkurat noe man spør om på intervjuet...?

Gjest Mom33
Skrevet

"Det er dog ikke særlig smart å ansette en røyker for så å forvente at vedkommende ikke røyker allikevel."

Men det er vel ikke akkurat noe man spør om på intervjuet...?

Vet ikke? Men ifølge ikke-røykere så stinker jo vi røykere voldsomt, så det burde jo ligge i dagen?

Med mindre det er ulovlig å spørre om det, så burde vel arbeidsgiver gjøre det (om man ikke lukter det), dersom det er viktig å ha ikke-røykende ansatte.

Lurer forresten på om det ikke er forbudt å la være å ansette folk pga. røyk - mener Levanger kommune prøvde seg på en sånn "total-forbud-mot-røyking-i-arbeidstiden-uansett-hvor-du-måtte-befinne-deg"-greie som ble stoppet av Staten?

Skrevet

Vet ikke? Men ifølge ikke-røykere så stinker jo vi røykere voldsomt, så det burde jo ligge i dagen?

Med mindre det er ulovlig å spørre om det, så burde vel arbeidsgiver gjøre det (om man ikke lukter det), dersom det er viktig å ha ikke-røykende ansatte.

Lurer forresten på om det ikke er forbudt å la være å ansette folk pga. røyk - mener Levanger kommune prøvde seg på en sånn "total-forbud-mot-røyking-i-arbeidstiden-uansett-hvor-du-måtte-befinne-deg"-greie som ble stoppet av Staten?

Jeg tror ikke røyking er gyldig grunn for å ikke ansette noen.

Jeg har møtt en del røykere som ikke stinker. Og på et jobbintervju vil man vel gjøre sitt beste for verken å stinke av røyk, hvitløk eller svette. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...