Gå til innhold

Mine rettigheter ang disse to tinga

Anbefalte innlegg

Gjest jeg må ha svar
Skrevet

Hei. Problemstilling nr. 1: Jeg er en kvinne på snart 33 år. Jeg har vært plaget med psykiske problemer gjennom hele livet. Jeg hadde en lege i mange år. Nå har jeg byttet til en annen. Jeg er litt i tvil om dette er noe jeg kan gå videre med. Derfor henvender jeg meg til dere for å få råd/veiledning. Legen jeg hadde skrev ut antipsykotika til meg i forholdsvis små doser. Dette preparatet heter Risperdal. Etter en stund fordoblet jeg dosen selv fordi jeg var i en fryktelig vanskelig livssituasjon. Jeg rådførte meg med han og han sa det gikk helt greit. Jeg har prøvd ulike preparater. Mange av de har ført til at jeg gikk opp i vekt. Vi har prøvd ut en del som ikke virket. Risperdal roet meg ned, men jeg ble ganske "flat" av den. Jeg ble også inaktiv og orket ingenting. Jeg la på meg ca 30 kg i forbindelse med at jeg ble satt på Xanor. Da var jeg midt i en krisesituasjon og Xanor fikk meg til å miste alle hemninger, også i forhold til mat og søtsaker. Risperdal er den medisinen jeg har gått lengst på. Det er snakk om flere år. Som sagt ble jeg inaktiv, nærmest apatisk av den. Noe jeg aldri har vært. Jeg har alltid vært en slank og aktiv jente. Men jeg forandret meg totalt etter at jeg begynte på Risperdal. Jeg mistet også mye av følelseslivet mitt. Legen min informerte meg ikke noe særlig om bivirkninger eller konsekvenser. Det jeg nå i ettertid reagerer på, er at han gav meg antipsykotika. Jeg har aldri vært, og er ikke psykotisk. Og etter at jeg hadde gått på den medisinen noen år, så utviklet jeg lavt stoffskifte. jeg ble deprimert (noe som egentlig aldri har vært et stort problem for meg før), jeg orket ingenting, lå bare i senga. Bare det å dusje ble et stort ork. Jeg fikk også fysiske plager som ledd- og muskelsmerter. Jeg fortsatte å legge på meg og fikk enormt med bukfett, og jeg må si at jeg ikke kjente kroppen min, eller meg selv igjen. Jeg fikk altså etter en tid påvist lavt stoffskifte. Ved en innleggelse så oppdaget legene at jeg hadde forhøyet prolaktinnivå. De sendte meg til MR og de fant altså en adenom i hypofysen. Det er ennå uklart om dette var en prolaktinom eller om det bare var en godartet adenom. som kjent så er det hypofysen som styrer stoffskiftet. Og jeg føler sterkt at det har blitt kluss i stoffskiftet mitt. Jeg seponerte Risperdal. Men er fortsatt sterkt plaget med sterkt redusert livskvalitet. Jeg har blitt en annen enn den jeg var før. Jeg ligger bare i senga, og det meste er et ork. Jeg har fysiske smerter i kroppen og jeg sliter med depresjon. Kort sagt så føler jeg at denne medisinen har forverret min livskvalitet betydelig. Og jeg stiller spørsmål ved poenget ved å gi antipsykotika til en som aldri har slitt med psykoser. Jeg føler dette er så viktig for meg å gå videre med. Jeg lurer altså på muligheten for erstatningskrav i denne saken. Dette er noe som plager meg hver dag. Jeg kan også nevne at jeg ble lagt inn på psyk.avd like før jul. Grunnen til at jeg ble innlagt, var at jeg gang på gang hadde prøvd å si til legen min at jeg ville slutte med antipsykotika (denne gange serequel). Legen min overtalte meg til å fortsette. Jeg ble så likegyldig, flat av denne medisinen, noe som plaget meg, at jeg i fortvilelse tok 30 lyrica samt alkohiol. Dette tror jeg nok skjedde fordi jeg ikke ble hørt av legen, etter mange gangers forsøk fra min side.Og jeg lot meg sikkert også overtale, da jeg var veldig redd og visste ikke hvem jeg skulle stole på. Jeg ble innlagt, og overlegen på avdelingen seponerte umiddelbart nesten alle medisinene jeg sto på. Hun stilte spørsmålstegn ved at jeg gikk på antipsykotika og at jeg gikk på så mange medisiner. Og det ble som sagt seponert straks. Jeg leverte inn et stort handlenett med medisiner til avdelingen, etter oppfordring fra legen. Jeg føler meg bedre nå uten denne medisinen, men jeg sliter fortsatt med lavt stoffskifte og jeg sliter med tanken på at jeg har en adenom i hypofysen. Jeg vet ikke om den påvirker storffskfitet mitt.. Jeg vil gjerne ha svar på om Risperdal kan forårsaken en hypofyseadenom og, eller ødelegge/påvirke stoffskiftet mitt. Jeg mener at den viktigste kilden er meg, som pasient og hvordan jeg merker symptomene på kroppen. Og jeg mener bestemt at mine stoffskfiteproblemer kommer av Risperdal. Og jeg må si at jeg føler dette er vondt. Nettopp fordi Risperdal ALDRI har vært en nødvendig medisin for meg. Hvorfor skal jeg ta antipsykotika når jeg ALDRI har vært psykotisk? Kan jeg gå videre med saken med det grunnlag at livskvaliteten min har blitt kraftig forringet? (altså at jeg har fått en fysisk sykdom som gjør meg syk, både fysisk og psykisk i tillegg til at jeg sliter med angst fra før). Problemstilling nr. 2: Det har blitt levert inn bekymringsmelding fra noen til psyiatriteamet jeg har kontakt med. Jeg fikk ikke vite noe særlig om saken. Har jeg rett til innsyn i meldingen og journalen min? Det er ikke snakk om fare for liv og helse. Takk for hjelp

Gjest bare en
Skrevet

Dette innlegget bør du skrive inne på psykiatriforumet. Lag en god overskrift som beskriver innholdet i meldingen og merk så Emne/overskriften med NHD. Han vil kunne svare deg på spørsmål innen psykiatri.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Jeg forstår ditt spørsmål nummer 1 som et spørsmål om erstatning for feil behandling av helsepersonell. Dette kravet fremmer du selv, og kravet fremmes mot Norsk Pasientskade Erstatning - www.npe.no.

Inne på dere sider finner du en skademelding, som du fyller ut etter beste evne. NPEs sekreteriat vil deretter utrede saken, innhente journaler m.m.

Spm 2.: I utgangspunktet har du innsyn i egen journal, men i enkelte tilfeller kan enkeltdokumenter holdes utenfor. Det skal i så fall fattes et eget vedtak om dette.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...