Gå til innhold

Problemer med å takle husarbeid

Anbefalte innlegg

Gjest profile
Skrevet

Hei,

Noe som jeg har slitt med lenge er at jeg nesten ikke kan utstå å gjøre ting som å vaske, rydde og til en viss grad lage mat. Jeg synes det er nesten uutholdelig tungt psykisk å holde på med det, og gruer meg til det lang tid i forvegen. Jeg klarer heller ikke å gi blaffen i det, jeg må gjøre det enda jeg ikke liker det. Jeg føler at jeg mister kontroll når jeg driver med det, jeg bruker lang tid og sliter veldig med å begrense meg for hvor mye jeg skal vaske. Jeg pleier ikke å kjenne meg fornøyd etter at jeg har gjordt det, det er heller slik at jeg får dårlig samvittighet for at jeg kansje ikke har gjordt det bra nok.

Noen ganger blir jeg oppgitt kan ikke helt skjønne hvordan livet mitt skal bli ok når jeg må drive med slike ting, som koster så mye energi og innsats.

Hvordan takler dere slike ting?

Gjest D*lilith
Skrevet

Jeg takler det ikke...du er flink som gjør det iallefall :)

Sarah Elizabeth
Skrevet

Jeg sliter også med å takle husarbeidet. Synes aldri det jeg gjør blir bra nok og jeg bruker kjempemye tid og blir helt utslitt. Derfor er det fryktelig tungt å i det hele tatt begynne. Har jeg først begynt, er jeg f.eks. nødt til å vaske over gulvet et visst antall ganger før jeg synes det er bra nok og jeg må snurre oppvaskkosten et visst antall ganger rundt i glasset osv. Etter hvert så legger jeg på antall ganger jeg må vaske slik at det skal bli enda litt bedre enn det ble forrige gang. Jeg kan bruke flere timer på å bare støvsuge og vaske over gulvet i min lille leilighet og etterpå er jeg, som deg, ikke fornøyd, men tenker bare på alt jeg burde gjort bedre.

Mat orker jeg ikke å lage. Spiser bare ferdigmat som jeg varmer opp. Jeg kan takke Fjordland for at jeg får middag hver dag. Av og til orker jeg ikke å smøre brødskiver heller. Da går det i ferdigsmurte lefser og knekkebrød uten pålegg.. Det går da enda an så lenge jeg bare har meg selv å mate.

Sarah Elizabeth
Skrevet

Jeg sliter også med å takle husarbeidet. Synes aldri det jeg gjør blir bra nok og jeg bruker kjempemye tid og blir helt utslitt. Derfor er det fryktelig tungt å i det hele tatt begynne. Har jeg først begynt, er jeg f.eks. nødt til å vaske over gulvet et visst antall ganger før jeg synes det er bra nok og jeg må snurre oppvaskkosten et visst antall ganger rundt i glasset osv. Etter hvert så legger jeg på antall ganger jeg må vaske slik at det skal bli enda litt bedre enn det ble forrige gang. Jeg kan bruke flere timer på å bare støvsuge og vaske over gulvet i min lille leilighet og etterpå er jeg, som deg, ikke fornøyd, men tenker bare på alt jeg burde gjort bedre.

Mat orker jeg ikke å lage. Spiser bare ferdigmat som jeg varmer opp. Jeg kan takke Fjordland for at jeg får middag hver dag. Av og til orker jeg ikke å smøre brødskiver heller. Da går det i ferdigsmurte lefser og knekkebrød uten pålegg.. Det går da enda an så lenge jeg bare har meg selv å mate.

Glemte å si at jeg kan takle alt dette bra i perioder hvis jeg har veldig strenge rutiner for på hvilken ukedag de forskjellige tingene skal gjøres og hvis jeg på forhånd bestemmer meg for at jeg ikke skal bruke mer enn en viss tid på f.eks. å vaske gulvet.

Skrevet

Ta på deg noen sexy klær, skru opp musikken på full styrke og se på husarbeidet som trim :-) Er det helg hender det jeg tar meg et par pils mens det står på. Vips så er det rent og pent.

Gjest spinderella
Skrevet

Kan heller ikke fordra husarbeid, og har seriøst lurt på om hypnose kan hjelpe på slikt. Om man ser på det som en slags "fobi", hypnose kan jo fjerne slikt på kort tid.

Skrevet

Husarbeid er kjedelig ja, men kan gjøres litt mer lystbetont hvis man: har på seg behagelige klær (joggetøy), setter på lystbetont musikk, finner lettvinte løsninger som spray, mopp og jif vindusvasksystem f.eks. Jo mer lettvint det blir jo lettere. Kan også anbefale swifferduster.

Skrevet

Når det gjelder mat kan man jo lage det lettvint. Ferdige salatposer, wok o.l.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...