Gå til innhold

Somadril er bestemt trekt fra markedet...

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret i dag...
Skrevet

Jeg er en av de som har gått fast på denne i 6 år.. Misbruker den ikke, og tar den kun etter avtale med fastlege. Lurer fælt på hvordan hverdagen min skal bli når den blir borte, og lurer på hvordan andre her inne tenker om dette. Vet jo att vi er endel som står fast på denne..

Tror dere det kommer en medisin som fungerer omtrent likt?

Jeg er redd hverdagen min blir veldig forandret, og att kroppen min ikke vil fungere sånn som i dag. Er også redd det går ut over ungene, da jeg ikke kan presse meg til å være med på aktiviteter osv, da jeg ikke kan ta somadril på kvelden. Har jo pøvd det meste av medisiner uten samme effekt. Kjenner jeg nå er deprimert over dette... Håper noen vil dele sine tanker ang. dette.

Gjest D*lilith
Skrevet

Jeg går ikke på dem,men føler med deg...ikke lett det der.

Gjest ploppsa
Skrevet

Finnes det virkelig ikke tilsvarende medikament da?

Gjest Happiness
Skrevet

Selv synes jeg paralgin forte er til hjelp i ny og ne. Men denne medisinen kan jo heller ikke brukes for ofte. Og det er jo ikke den samme medisinen som somadril, som forøvrig bare laget en zombie av meg. Men jeg ville blitt veldig lei meg hvis p.f forsvant. Og jeg misbruker den ikke på noen måte

Gjest bekymret i dag...
Skrevet

Selv synes jeg paralgin forte er til hjelp i ny og ne. Men denne medisinen kan jo heller ikke brukes for ofte. Og det er jo ikke den samme medisinen som somadril, som forøvrig bare laget en zombie av meg. Men jeg ville blitt veldig lei meg hvis p.f forsvant. Og jeg misbruker den ikke på noen måte

Bruker også PF, så meg hjeper den svært lite på muskel og nervesmerter.

Synd att pga. noens misbruk så blir noen medisiner fjernet..

Gjest Happiness
Skrevet

Ja det er veldig synd.

Gjest synes det er riktig
Skrevet

Nå blir jeg sikkert kjempe " popular " her, men jeg må si at det er altså veldig bra at Somadril trekkes fra markedet. Jeg er sykepleier og jobber daglig med pasienten som bruker det over kortere eller lengre tid. Og det er faktisk utrolig vanedannende. Selvfølgelig er det ikke alle som bruker den blir avhengige av det, eller misbruker det, men jeg har sett alt for mange mennesker som fikk livet ødelagt på grunn av det, og kjenner til så utrolig mange tragiske historier at jeg kan bare se fordeler med at Somadril trekkes fra markedet.

Jeg er sikker på at det finnes mange medisiner som kommer til å erstatte den, med like god virkning og sikkert mye tryggere. Tror ikke helsemyndighetene hadde bestemt å trekke noe fra markedet hvis de ikke hadde noe å erstatte det med.

Gjest rullestolbruker
Skrevet

Jeg er også bekymret, har brukt somadril i 25 år, og vet ikke hva erstatningsmedisinen blir, eller hvordan den virker.

Jeg lider av et kronisk smertesyndrom.

Hilsen

Gjest Du må spise
Skrevet

Husk at du må ha spist nylig for at Paralgin Forte skal hjelpe.

Det var det en sykepleier som sa til meg, da jeg sa at den ikke virket. Og etter det har jeg alltid hatt god effekt av den.

Skrevet

Jeg er også bekymret, har brukt somadril i 25 år, og vet ikke hva erstatningsmedisinen blir, eller hvordan den virker.

Jeg lider av et kronisk smertesyndrom.

Hilsen

Hvis du ikke selv har kontakt med smertespesialist, så bør du vel allerede nå be om en nyhenvisning. Antar at det må være et poeng å finne nye løsninger før somadril er avregistrert, slik at man kan ha somadril som back up hvis andre ting ikke funker.

Skrevet

Nå blir jeg sikkert kjempe " popular " her, men jeg må si at det er altså veldig bra at Somadril trekkes fra markedet. Jeg er sykepleier og jobber daglig med pasienten som bruker det over kortere eller lengre tid. Og det er faktisk utrolig vanedannende. Selvfølgelig er det ikke alle som bruker den blir avhengige av det, eller misbruker det, men jeg har sett alt for mange mennesker som fikk livet ødelagt på grunn av det, og kjenner til så utrolig mange tragiske historier at jeg kan bare se fordeler med at Somadril trekkes fra markedet.

Jeg er sikker på at det finnes mange medisiner som kommer til å erstatte den, med like god virkning og sikkert mye tryggere. Tror ikke helsemyndighetene hadde bestemt å trekke noe fra markedet hvis de ikke hadde noe å erstatte det med.

Jeg er også enig i at Somadril sannsynligvis bør avregistreres. Men selv om de positive konsekvensene av at preparatet fjernes totalt sett er større enn de negative, kan det finnes enkeltindivider som blir sterkt skadelidende.

Det finnes ikke i dag preparter som har tilsvarende virkning som somadril i Norge, og enkelte pasienter responderer dårlig på de medikamentene som har færre negative sider enn somadril. I tillegg er det underkapasitet på smerteklinikkene, slik at det som vanlig slett ikke er gitt at mennesker med alvorlige og invalidiserende smerter vil få hjelp.

Skrevet

Antar at du har vært vurdert av spesialist og prøvd det meste, men vil allikvel si at mange har svært god effekt av de antiepileptika som brukes til smertelindring. Slik sett kan avregistreringen av Somadril også medføre at en del pasienter får bedre smertelindringsregimer enn i dag.

Gjest rister på hodet
Skrevet

En digresjon. For en tid tilbake ble det satt ned et utvalg for å vurdere hvorvidt Flunipam (Rohypnol) skulle avregistreres på grunn av omfattende misbruk. Konklusjonen fra utvalget var at medisinen skulle avregistreres. Den ble alikevell ikke avregistrert fordi de som skulle ta den endelige beslutningen mente at det var noen som hadde behov for medisinen og hadde god effekt av den.

Jeg bruker selv denne medisinen i perioder. Og uten den ville jeg blitt suicidal og eller muligens manisk.

Dette er samme opplegget.

Skal vi som har et behov for medisin og bruker den korrekt måtte "lide" for andres misbruk?

Jeg synes du burde tenke deg om når du sier at du _bare_ ser fordeler med å avregistrere denne medisinen. Og guess what : de har jobbet i 10 år med å forsøke å få den avregistrert (på den ene siden sier det jo litt om at denne medisinen ofte brukesfeil) og grunnen til at de har "balet" med det så himla lenge er fordi det _ikke_ finnes et godt alternativ til den.

Skrevet

En digresjon. For en tid tilbake ble det satt ned et utvalg for å vurdere hvorvidt Flunipam (Rohypnol) skulle avregistreres på grunn av omfattende misbruk. Konklusjonen fra utvalget var at medisinen skulle avregistreres. Den ble alikevell ikke avregistrert fordi de som skulle ta den endelige beslutningen mente at det var noen som hadde behov for medisinen og hadde god effekt av den.

Jeg bruker selv denne medisinen i perioder. Og uten den ville jeg blitt suicidal og eller muligens manisk.

Dette er samme opplegget.

Skal vi som har et behov for medisin og bruker den korrekt måtte "lide" for andres misbruk?

Jeg synes du burde tenke deg om når du sier at du _bare_ ser fordeler med å avregistrere denne medisinen. Og guess what : de har jobbet i 10 år med å forsøke å få den avregistrert (på den ene siden sier det jo litt om at denne medisinen ofte brukesfeil) og grunnen til at de har "balet" med det så himla lenge er fordi det _ikke_ finnes et godt alternativ til den.

Hvis du hadde sett alle disse mennesker som har ødelagt livet sitt nettopp på grunn av Somadril, hadde du nok ikke ristet på hodet. Det blir alltid noen som forsvarer medisiner som er kjent og dokumentert vanedannende, men jeg synes at det er så utrolig mange ulemper med akkurat dette preparatet, at det noen få pasienter som opplever bedring etter Somadril uten å bli avhengig ( og det er faktisk veldig få da Somadril er SVÆRT vanedannende etter veldig kort periode, vet hva jeg snakker om ) er liten pris med tanke på hvor mange liv kan man faktisk redde ved å trekke det fra markedet.

Gjest rister på hodet
Skrevet

Hvis du hadde sett alle disse mennesker som har ødelagt livet sitt nettopp på grunn av Somadril, hadde du nok ikke ristet på hodet. Det blir alltid noen som forsvarer medisiner som er kjent og dokumentert vanedannende, men jeg synes at det er så utrolig mange ulemper med akkurat dette preparatet, at det noen få pasienter som opplever bedring etter Somadril uten å bli avhengig ( og det er faktisk veldig få da Somadril er SVÆRT vanedannende etter veldig kort periode, vet hva jeg snakker om ) er liten pris med tanke på hvor mange liv kan man faktisk redde ved å trekke det fra markedet.

Lurer på om du synes prisen hadde vært like liten om det hadde vært du som trengte nettopp denne medisinen for å kunne leve et liv uten store smerter.

Mange som ødelegger seg på Flunipam også, men det å misbruke er faktisk et _valg_ man har. Smertene er ikke det.

Skrevet

Lurer på om du synes prisen hadde vært like liten om det hadde vært du som trengte nettopp denne medisinen for å kunne leve et liv uten store smerter.

Mange som ødelegger seg på Flunipam også, men det å misbruke er faktisk et _valg_ man har. Smertene er ikke det.

Og har du tenkt på hvordan liver hadde vært om Somadril aldri fantes ? Mennesker hadde klart seg uten det og. Det er faktisk ingen livsreddende medisin. Helsemyndighetene mener tydeligvis at det ikke er særlig høy pris, med tanke på at misbruk av medisiner er blitt så stor.

Jeg er den type menneske som føler seg aldri fristet til å søke hjelp i vanedannende midler, om det er snakk om medisiner eller annet. Men det er dessverre mange som misbruker medisiner , og veldig få av de innrømmer det. Det er der problemet ligger. Jeg er sikker på at de som bestemmer om diverse preparater skal være lilgjengelig på markedet vet hva de gjør og har vurdert konsekvensene.

Gjest rullestolbruker
Skrevet

Og har du tenkt på hvordan liver hadde vært om Somadril aldri fantes ? Mennesker hadde klart seg uten det og. Det er faktisk ingen livsreddende medisin. Helsemyndighetene mener tydeligvis at det ikke er særlig høy pris, med tanke på at misbruk av medisiner er blitt så stor.

Jeg er den type menneske som føler seg aldri fristet til å søke hjelp i vanedannende midler, om det er snakk om medisiner eller annet. Men det er dessverre mange som misbruker medisiner , og veldig få av de innrømmer det. Det er der problemet ligger. Jeg er sikker på at de som bestemmer om diverse preparater skal være lilgjengelig på markedet vet hva de gjør og har vurdert konsekvensene.

Fint for deg at du ikke trenger medisiner, for at fungere i hverdagen.

Da kan du jo heller ikke muligheten til å sette deg inn i hva det vil si, å få sykdomsplager lindret med medisiner, og bør derfor avholde deg fra å kommentere slike innlegg.

Hilsen

Gjest lei alle som fordømmer oss som bruker dette..
Skrevet

Jeg blir lei meg over sånne svar jeg :-( Har kronisk smerte MS, i tillegg til intolleranse på medisiner, som fører til att jeg trenger større doser, og sterke medisiner enn mange mennesker. Kunne jeg klart hverdagen uten medisiner, hadde det vært drømmen. Tror du virkelig att "alle oss" som bruker somadril misbruker den? Tror du ikke helst vi ville latt være å ta den viss vi hadde kunne fått ett alterntiv?

Nei, ikke legg deg opp i denne diskusjonen viss du ikke VET hva det vil si å ha smerter.. Jeg har sittet i rullestol i flere år, men er nå på beina igjen. Livet mitt er nå verdt å leve pga av mdisiner som somadril, paralgin forte og perioder med durogestic smerteplaster. Dette er nøye vurdert av fastlege, smerteklinikk og nevrolog. Håper virkelig somadril får bli, men med bedre kontroll, og gjerne kun skrevet ut av spesialister på smerte. Pussig att de fortsatt ønsker den i bruk bla. på rikshospitalet.

Og ja, jeg har prøvd mange typer medisiner, og ja jeg bruker store doser. Jeg tar mine forhåndsregler og kjører ikke bil, er ikke alene med ungene osv. når jeg bruker mye.

Og for oss som nå er redd den blir borte, jeg håper det kommer noe bedre, eller att den faktisk blir på markedet.

Gjest somadrilbruker
Skrevet

Nei desverre gjør det ikke det. Men selvfølgelig er det mulighet for å mikse og trikse forskjellige typer medisiner, men jeg tviler på att effekten blir den samme.

Gjest Moderator
Skrevet

Nei desverre gjør det ikke det. Men selvfølgelig er det mulighet for å mikse og trikse forskjellige typer medisiner, men jeg tviler på att effekten blir den samme.

Hei!

Vi vil gjerne at våre brukere undertegner med samme nick når det skrives flere kommentarer i en tråd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...