Gjest Lysinuric_protein_intolerance Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 I min situasjon så er det å slanke seg rimelig vanskelig. Eller jeg har en urea syklus sykdom.Metabolsk medfødt som gjør at jeg ikke kan spise særlig med proteiner.Da får jeg amoniakkopphopning i blodet og blir skikkelig dårlig.Så altså jeg må omtrent leve på karbohydrater.Det er vanskelig å finne sunne måltider og jeg lurer på om min sjeldne tilstand kan gjøre det ekstra vanskelig å gå ned i vekt. Jeg bruker d.vitamin i form av rocaltrol , calcium,citrulline,zink,selen og mulitivitamin. Har du noe tips om hvordan jeg kan gå ned i vekt. Det er også litt vanskelig i disse anti karbohydrat tidene hvor poteten blir farligjort. Altså jeg lever jo på poteter og brød og sånt . Jeg har i tillegg fått veldig usunne vaner i forhold til godteri og snacks da.Eller er prinsippet at jeg bare må kutte ned på kaloriene og at jeg kan gå ned selv om jeg nesten ikke spiser proteiner 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Jeg synes du bør få fastlegen til å henvise deg til en klinisk ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med å sette opp en plan for deg. Selv om du ikke kan spise mye proteiner er det jo viktig at du spiser næringsrikt og sunt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. Grethe Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Det er ikke skadelig å spise poteter. Men spis dem med skallet på. Du kan spise rikelig kornprodukter også. Men hold deg unna hvitt mel. Du bør nok satse en del på fysisk aktivitet. Gå alltid en tur hver dag og øk aktiviteten din med 10 minutter ekstra hver kveld, enten i form av øvelser til musikk eller en tur på tredemølla. Spis flere små måltider om dagen. Det er helt i orden at du spiser karbohydrater så lenge de er sammensatte. Da vil det også bli lettere for deg å holde deg unna godteri og snacks. Drikk en kopp grønn te daglig, helst om morgenen og drikk friskt vann fra springen, gjerne med en skive lime i. Hilsen dr Grethe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Det er ikke skadelig å spise poteter. Men spis dem med skallet på. Du kan spise rikelig kornprodukter også. Men hold deg unna hvitt mel. Du bør nok satse en del på fysisk aktivitet. Gå alltid en tur hver dag og øk aktiviteten din med 10 minutter ekstra hver kveld, enten i form av øvelser til musikk eller en tur på tredemølla. Spis flere små måltider om dagen. Det er helt i orden at du spiser karbohydrater så lenge de er sammensatte. Da vil det også bli lettere for deg å holde deg unna godteri og snacks. Drikk en kopp grønn te daglig, helst om morgenen og drikk friskt vann fra springen, gjerne med en skive lime i. Hilsen dr Grethe Synes bare det var litt interessant at du anbefaler grønn te ved slanking? Har det bevist effekt? Referanser?? Og det å spise poteter med skallet på? Vel, å koke dem med skallet på er jo gunstigst med tanke på å bevare de vannløselige vitaminene, men at det å spise skallet skal ha noen spesiell betydelse for vektnedgang, har jeg da aldri hørt om?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Synes Jubalongs forslag om å få en henvisning til ernæringsfysiolog virker klokt. I og med at du spiser så lite protein, er det viktig at det du får i deg er av høy kvalitet bl.a. Du kan også få råd med tanke på vektnedgang. Det finnes mye mager mat som ikke er proteinrik, f.eks. frukt og grønnsaker. Hva med å lage en god wok med masse grønnsaker, litt kjøtt/fisk og servere med fullkornsris til? Poteter er slett ikke usunt, og metter bra. Ofte spiser man en mindre mengde potet enn pasta og ris, slik at måltidets totale kaloriinnhold blir lavere. Det er kostens energiinnhold snarere enn sammensetningen som avgjør om du går ned i vekt eller ikke. Velg stort sett vann(eller annen kalorattig) drikke, det er lett å få i seg for mye energi gjennom juice og søtede leskedrikker. Kalorier som drikkes registreres ikke på samme måte som dem vi tygger i oss. Protein er kjent for å være det av makronæringsstoffene (=fett, karbohydrat og protein) som metter best. Derfor er det viktig for deg, som ikke kan spise mye protein, å velge mat med stort volym, men lite energi, f.eks. grønnsaker. Samt fullkornsprodukter som metter bedre enn sine fine kolleger. Og jo mer fysisk aktivitet, desto bedre! Alt teller; husarbeid, turer, lek med barn etc. Alle monner drar:) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lysinuric_protein_intolerance Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Synes Jubalongs forslag om å få en henvisning til ernæringsfysiolog virker klokt. I og med at du spiser så lite protein, er det viktig at det du får i deg er av høy kvalitet bl.a. Du kan også få råd med tanke på vektnedgang. Det finnes mye mager mat som ikke er proteinrik, f.eks. frukt og grønnsaker. Hva med å lage en god wok med masse grønnsaker, litt kjøtt/fisk og servere med fullkornsris til? Poteter er slett ikke usunt, og metter bra. Ofte spiser man en mindre mengde potet enn pasta og ris, slik at måltidets totale kaloriinnhold blir lavere. Det er kostens energiinnhold snarere enn sammensetningen som avgjør om du går ned i vekt eller ikke. Velg stort sett vann(eller annen kalorattig) drikke, det er lett å få i seg for mye energi gjennom juice og søtede leskedrikker. Kalorier som drikkes registreres ikke på samme måte som dem vi tygger i oss. Protein er kjent for å være det av makronæringsstoffene (=fett, karbohydrat og protein) som metter best. Derfor er det viktig for deg, som ikke kan spise mye protein, å velge mat med stort volym, men lite energi, f.eks. grønnsaker. Samt fullkornsprodukter som metter bedre enn sine fine kolleger. Og jo mer fysisk aktivitet, desto bedre! Alt teller; husarbeid, turer, lek med barn etc. Alle monner drar:) Lykke til! Takk for tipsene.Jeg har klart å gå ned i vekt før da så skal klare det. Har vært hos en ernæringsfysiolog engang og hun sa jeg burde spise variert og sunt .Med såkalte langsomme karbohydrater.Hun sa også at det var viktig å spise litt protein til hver måltid ..Feks så spiser jeg kjøttpålegg. Men en biff kan jeg bare glemme. Da blir jeg skikkelig dårlig. Skulle ønske jeg hadde noen oppskrifter.Det er litt vanskelig å finne på god og smakfull mat når man ikke kan inkludere kjøtt,fisk eller kylling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Takk for tipsene.Jeg har klart å gå ned i vekt før da så skal klare det. Har vært hos en ernæringsfysiolog engang og hun sa jeg burde spise variert og sunt .Med såkalte langsomme karbohydrater.Hun sa også at det var viktig å spise litt protein til hver måltid ..Feks så spiser jeg kjøttpålegg. Men en biff kan jeg bare glemme. Da blir jeg skikkelig dårlig. Skulle ønske jeg hadde noen oppskrifter.Det er litt vanskelig å finne på god og smakfull mat når man ikke kan inkludere kjøtt,fisk eller kylling. Bare hyggelig, selv om jeg ikke kunne gi deg så mye akkurat. Skulle ønske jeg hadde noen mer håndfaste råd til deg, for det virker det som du behøver. Synes egentlig det er rart at du ikke har fått mer oppfølging av ernæringsfys.? Å fordele proteininntaket godt utover dagen, høres fornuftig ut. På den måten overbelaster du ikke kroppen ved hvert måltid. Har du fått noen grense for hvor mye protein du kan tillate deg? Jeg kjenner ikke til din tilstand fra tidligere, men ved nyresvikt, brukes iblant proteinredusert diett.Samt ved PKU(Phenylketonuria), som jo også er en medfødt stoffskiftesykdom, der omsetningen av aminosyren fenylalanin er ute av funksjon. (Mnskr. med denne sykdommen må holde svært strikt diett og ta tilskudd av visse aminosyrer hver dag.) Kanskje finner du oppskrifter ved disse tilstandene, som du også kan benytte deg av? Har hørt om en svensk oppskriftsbok med proteinfattig mat: "Goda och mättande menyer-recept för proteinlåg kost vid njursvikt" av Sintra Eyre og Gunilla Uddebom, 2003. Kanskje verdt å sjekke ut? Om boka er bra, og hvor lett den er å få tak i, aner jeg ikke, dessverre. En ernæringsfysiolog, aller helst en med inborn errors of metabolism som spesialfelt, vil trolig kunne gi deg ytterligere tips om oppskrifter/menyforslag. Beste hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke slanker Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Jeg har ei venninne som ikke tåler å spise for mye protein. Hun har vært veldig overvektig, men har slanket seg en stund nå. Hittil har hun gått ned 20 kg, målet hennes er 10-15 kilo til. Det har gått veldig bra. Hun har fått et bestemt diettopplegg. Hun spiser veldig mye grønnsaker til alle måltider, både kokte og rå. Jeg har forstått det sånn at det er viktig å spise grønnsaker sammen med stivelsesholdig mat som poteter, ris, pasta og kornprodukter. Hun spiser upolert naturris, grove kornprodukter,poteter med skrell og pasta som er laget av grove kornsorter, som hun kjøper på helsekosten. Når hun spiser proteiner, som hun altså kan spise litt av, men ikke mye, spiser hun det aldri sammen med ris, poteter, pasta eller korn, men sammen med mye grønnsaker i steden. hun har helt sluttet å drikke sukkerholdige drikker. Hun drikker stort sett bare vann og te og er tilfreds med det. Kaker og godterier koser hun seg med max 1 gang pr uke. Jeg har forstått det sånn at det er type- og sammensetningen av matvarer som er viktigst, ikke mengde. Min venninne spiser og koser seg med maten. Men hvitt, raffinert sukker er strengt forbudt, unntatt en gang i mellom. Hun kan bruke noe som kalles fruktose til å søte bær og desserter. Jeg har smakt desserter hun har laget med det, og kan ikke kjenne forskjell. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.