Gå til innhold

Psykotisk mor

Gjest vanskelig for tiden

Anbefalte innlegg

Gjest vanskelig for tiden
Skrevet

Moren min har vært innlagt på sykehus i nesten 1 uke nå, hun spør faren min og søskenen min hvorfor jeg ikke ringer henne. Grunnen er ganske enkelt fordi jeg synes det er svært ubehagelig å prate med henne når hun ikke er seg selv. Det går veldig inn på meg..

Men har det mye og si for en psykotisk-manisk person å vite at familien støtter og ringer henne, eller kan jeg vente til hun blir friskere?

Hun er alvorlig syk, og er ekstremt høyt oppe for tiden.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan ringe sykeposten og be personalet hilse henne fra deg.

En samtale med henne kommer det likevel ikke noe ut av om hun er manisk-psykotisk.

Skrevet

Jeg har vært i den situasjonen som din mor er i og jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet. En som er i den tilstanden er ikke i stand til å holde en normal samtale gående og har nok med seg selv. Mye inntrykk, prating og sosial kontakt kan faktisk gjøre ting verre. Det er en grunn til at en av tiltakene for at personen skal bli frisk er skjerming. Lite inntrykk, ro og hvile er viktig for å bli frisk den første tiden. Du kan gjøre som NHD foreslår eller sende et lite kort hvor det feks står at du tenker på henne. Så kan du vente med å snakke med henne til hun er ute av psykosen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...