Gå til innhold

Pc: startmeny, aktive prog.ved oppstart.

Anbefalte innlegg

Gjest Pontiac
Skrevet

Dette er et tema jeg sjelden har vært inne på, derfor trenger jeg litt hjelp med dette.

På linja nedest på pc så er hurtigvalg for f.eks. internet, mail etc. liggende til venstre.

Til høyre, ved klokka, ligger programmer som starter opp og arbeider i bakgrunn med en gang pc. settes i gang, sant?

Vi kunne gå inn et sted og stoppe disse programmene fra å starte og ligge i bakgrunn, hvor gjør jeg det?

Min sønn har svært mange valg der, a.virus etc. bør jo ligge der, men jeg lurer på om det er annet jeg kan "stoppe".

Takker for hjelp.

petter smart
Skrevet

Trykk start og kjør og skriv "msconfig" Der kan du endre hva som starter opp. En generell regel er å ikke fjerne haken på ting du ikke vet hva er.

Gjest Pontiac
Skrevet

Trykk start og kjør og skriv "msconfig" Der kan du endre hva som starter opp. En generell regel er å ikke fjerne haken på ting du ikke vet hva er.

Takk for svar Petter :)

Men i den haugen der nede til høyre så er det iconer til (får ta min maskin nå da) antivirusprogram, en skiver, lill pc som forteller at jeg er på nett, to pcr med kryss over lokal tilkobling som er koblet fra, mobiltelefonen med kryss over fordi den ikke er koblet til, msniconet, javaupdateicon, soundeffekticon, volumicon.

Menes det at alle disse programmene "lever" selv om de ikke brukes, er koblet til osv?

Brukes maskinen da av alle iconene?

Har det noe hensikt å huke vekk noen av disse? Antivirus etc må jo selvsakt være der, men hva med volum, frakoblet lokal tilkobling etc?

Og kan du noe om cpu (heter det det?) På min sønns maskin så kommer det iconet opp også til høyre og mye cpu brukes. Hva er normen for dette, hva bør en ha for å ha en grei maskin? Hans maskin er veldig treg, han sliter med å dette ut av spill på nett etc.

Minne er bra, prossessor er bra, plass på hardisk er bra (brukt lite av plassen) har oppdattert og godt antivurusprogram som ikke er av det tunge slaget, kjører adaware og spyboth jevnlig men noe er altså galt.

Kan du såpass så du kan forklare meg også hvordan en finner ut av hvor mye cpu maskinen har, hvor mye en bør ha, kan en få til en forbedring hvis det er for lite osv.

Takker så meget for svar tidligere og evnt nye :)

petter smart
Skrevet

Takk for svar Petter :)

Men i den haugen der nede til høyre så er det iconer til (får ta min maskin nå da) antivirusprogram, en skiver, lill pc som forteller at jeg er på nett, to pcr med kryss over lokal tilkobling som er koblet fra, mobiltelefonen med kryss over fordi den ikke er koblet til, msniconet, javaupdateicon, soundeffekticon, volumicon.

Menes det at alle disse programmene "lever" selv om de ikke brukes, er koblet til osv?

Brukes maskinen da av alle iconene?

Har det noe hensikt å huke vekk noen av disse? Antivirus etc må jo selvsakt være der, men hva med volum, frakoblet lokal tilkobling etc?

Og kan du noe om cpu (heter det det?) På min sønns maskin så kommer det iconet opp også til høyre og mye cpu brukes. Hva er normen for dette, hva bør en ha for å ha en grei maskin? Hans maskin er veldig treg, han sliter med å dette ut av spill på nett etc.

Minne er bra, prossessor er bra, plass på hardisk er bra (brukt lite av plassen) har oppdattert og godt antivurusprogram som ikke er av det tunge slaget, kjører adaware og spyboth jevnlig men noe er altså galt.

Kan du såpass så du kan forklare meg også hvordan en finner ut av hvor mye cpu maskinen har, hvor mye en bør ha, kan en få til en forbedring hvis det er for lite osv.

Takker så meget for svar tidligere og evnt nye :)

Alle programmer som ligger ned til høyre kjører og tar da opp minne og prosessorkraft. Ting som volum o.l. tar opp så lite at det ikke er noe å bry seg med. Når det gjelder msn, javaupdate osv. kan disse med fordel avsluttes og fjerne haken for dem i oppstarten. Start heller opp programmene manuellt ved behov.

Når det gjelder cpu så vil bruken av denne variere etter hvilke programmer en kjører. Dersom en kjører tunge programmer eller spill går denne fort opp mot 100%, det skal være slik. Ved surfing eller andre lette aktiviteter bør han mye ledig cpu-kapasitet.

Ved å trykke alt+ctrl+del får du opp en oversikt over alle applikasjoner som kjører og hvor mye minne og cpu hver enkelt bruker. Sjekk om det er noe som bruker mye uten at du vet hva det er. Søk opp navnene på google for å se om det er noe viktig, ellers kan de avsluttes.

At en maskin er treg kan skyldes mange ting - manglende minne, for dårlig prosessor eller masse spyware/adware. Du har jo kjørt spybot og adaware, men er disse oppdatert nylig?

Hva slags cpu og minne en bør ha avhenger av bruk. Ved spilling bør en ha minst Pentium4 2 GHz (helst bedre) og 1 GB minne (helst mer). Hvilke spill bruker han og hva slags maskin har han?

Du kan finne ut cpu og minne på kontrollpanelet. Evt kan du laste ned et program som heter everest home edition. Der får du all mulig informasjon om maskinen. Det er normalt enkelt å installere ekstra minne, men er cpu'en for dårlig er det lite å gjøre med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...