Gjest Shuffle Skrevet 26. mai 2007 Skrevet 26. mai 2007 Er 33 år og har akkurat funnet ut at jeg er gravid. Har jobbet i samme firma i 12 år, og nå står jeg i fare for å bli oppsagt pga omstrukturering i bedr. Det jeg lurer på er hva som skjer viss jeg er så uheldig å bli oppsagt, tenker da på hvilke rettigheter jeg har til fødselspenger/permisjon. Har 3 mnd oppsigelse, og er ca. 4 mnd på vei i svangerskapet viss jeg blir oppsagt. 0 Siter
Advokat Thomas Myran Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Hei! Dette følger av Folketrygdlovens § 14-6: "§ 14-6. Opptjening av rett til foreldrepenger (2006/2-16) Rett til foreldrepenger opptjenes gjennom yrkesaktivitet. Både moren og faren kan opptjene rett til foreldrepenger ved å være yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt (§ 3-15) i minst seks av de siste ti månedene før vedkommendes uttak av foreldrepenger tar til, se §§ 14-10 første og annet ledd og 14-14 annet ledd." Dvs. at så lenge du har jobbet 6 av de siste 10 mnd før du går ut i permisjon, vil du få fødselspenger (nå: foreldrepenger) som vanlig. Hvis du ikke jobber 6 av 10, er det engangsstønad som er aktuelt. Dette kan endre seg hvis du feks. går sykemeldt eller får dagpenger, jfr. §14-6 (3) "Likestilt med yrkesaktivitet er tidsrom da det er gitt en ytelse til livsopphold i form av dagpenger under arbeidsløshet etter kapittel 4, sykepenger etter kapittel 8 eller stønad ved barns sykdom m.m. etter kapittel 9, eller enten foreldrepenger eller svangerskapspenger etter kapitlet her." Dvs. at hvis du har tjent nok til å få dagpenger, og du går over på dagpenger etter at oppsigelsestiden er ute, vil det også fylle vilkårene for foreldrepenger. Så langt jeg kan forstå av ditt tilfelle da, så vil du få foreldrepenger. Mvh. Thomas Myran Advokat 0 Siter
Sofline Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Du har ved oppsigelse rett på dagpenger hvis du registrer deg som arbeidssøkende hos NAV og dagpenger gir også rett til foreldrepenger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.