Gjest kjent doler Skrevet 28. mai 2007 Skrevet 28. mai 2007 Jeg sliter veldig med hodepine og har hatt den i 9 dager sammenhengende nå. Jeg har sjelden vært plaget med hodepine før. Har Vitamin B12 mangel og er igang med sprøyter som jeg får annenhver dag nå i 10 dager framover for så å gå over til hver 14 dag (jeg har fått 2 sprøyter tilsammen). Er det pga B12 mangelen jeg har så vondt i hodet eller? Er også veldig trøtt og tåler ikke å sette meg ned å lese i blad f.eks for da sovner jeg etter 5 minutter. 0 Siter
fresja Skrevet 28. mai 2007 Skrevet 28. mai 2007 En jeg kjenner hadde også B12-mangel og var trøtt. En eller annen terapeut fant ut at kroppen ikke kunne nyttiggjøre seg B12, dersom han ikke også tok B1 og B5. Disse får du kjøpt bl.a. på apoteket. 0 Siter
Gjest kjent doler Skrevet 28. mai 2007 Skrevet 28. mai 2007 En jeg kjenner hadde også B12-mangel og var trøtt. En eller annen terapeut fant ut at kroppen ikke kunne nyttiggjøre seg B12, dersom han ikke også tok B1 og B5. Disse får du kjøpt bl.a. på apoteket. Kanskje jeg skal spørre legen om dette ja, takk for tips! Jeg får forhåpentligvis svar på utvidede blodprøver i morgen og er spent på resultatet. 0 Siter
Incubo Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Jeg har også b12 mangel..der jeg får sprøyte hver 3. mnd, som jeg da skal fortsette med resten av livet. Du får hver 14 dag etter denne tilvenninga i starten? Jeg blir nemlig helt utmattet når jeg er på siste mnd..og lurte på om å få sprøyta oftere..men de sa at maks var hver 3 mnd.. Uansett..jeg har aldri slitt med hodepine..og har ikke hatt noe jeg.. Så det trenger ikke ha noe med det å gjøre..kan ikke tro det.. Men uansett får du bare spørre legen eller den som gir deg sprøyta, så får du et sikkert svar! 0 Siter
Gjest kjent doler Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Jeg har også b12 mangel..der jeg får sprøyte hver 3. mnd, som jeg da skal fortsette med resten av livet. Du får hver 14 dag etter denne tilvenninga i starten? Jeg blir nemlig helt utmattet når jeg er på siste mnd..og lurte på om å få sprøyta oftere..men de sa at maks var hver 3 mnd.. Uansett..jeg har aldri slitt med hodepine..og har ikke hatt noe jeg.. Så det trenger ikke ha noe med det å gjøre..kan ikke tro det.. Men uansett får du bare spørre legen eller den som gir deg sprøyta, så får du et sikkert svar! Takk for svar! Jeg skal ha sprøyte hver 14 dag etter "starten", vet ikke hvor lenge jeg må få sprøyter så ofte, skal sikkert over til samme dosering som du når jeg er oppe på riktig nivå. Har du blitt utredet noe for B12 mangelen sånn at du vet hvorfor det ikke er nok b12? Rett før du skal ha ny sprøyte, hvordan føler du deg da? 0 Siter
Incubo Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Takk for svar! Jeg skal ha sprøyte hver 14 dag etter "starten", vet ikke hvor lenge jeg må få sprøyter så ofte, skal sikkert over til samme dosering som du når jeg er oppe på riktig nivå. Har du blitt utredet noe for B12 mangelen sånn at du vet hvorfor det ikke er nok b12? Rett før du skal ha ny sprøyte, hvordan føler du deg da? Jeg har bare fått vite at kroppen min ikke er i stand til å ta opp b12 fra mat og tabletter/kosttilskudd..derfor sprøyte. Og også derfor jeg må fortsette med det resten av livet. Etter 2 mnd fra siste sprøyte begynner jeg å bli deprimert og kan slite litt med nervene.. får angst. Og så blir jeg helt utrolig trøtt. Kunne godt sovet 16 timer om natta da om jeg bare kunne. Jeg aner ikke hvorfor det er sånn..eller hva som kommer av dette. Jeg har derimot begynt å tenke tanken på om dette har noe med min datters diagnose å gjøre.. Får du ikke b12 i kroppen, tar du jo heller ikke opp folat. Og når jeg leser om folatmangel, står det at om man er gravid, kan barnet i verste fall få ryggmargsbrokk eller "misdannelser".. (liker ikke det ordet..) Og jenta mi ble født med dysmeli..mangler underarmer og en del bein/knokler.. og har 3 fingre på hver hånd.. Så b12 kan nok virke ut på så mye.. leste en lang liste over symptomer/plager man kan få dersom man ikke får i seg nok b12, eller ikke noe i det hele tatt.. Og der var en del! Men jeg er langt bedre nå, enn før jeg begynte å få sprøyte.. men sånn som nå..nå er det rundt 2 mnd siden siste..og jeg går rundt i halvsøvne hele tiden.. 0 Siter
Gjest kjent doler Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Jeg har bare fått vite at kroppen min ikke er i stand til å ta opp b12 fra mat og tabletter/kosttilskudd..derfor sprøyte. Og også derfor jeg må fortsette med det resten av livet. Etter 2 mnd fra siste sprøyte begynner jeg å bli deprimert og kan slite litt med nervene.. får angst. Og så blir jeg helt utrolig trøtt. Kunne godt sovet 16 timer om natta da om jeg bare kunne. Jeg aner ikke hvorfor det er sånn..eller hva som kommer av dette. Jeg har derimot begynt å tenke tanken på om dette har noe med min datters diagnose å gjøre.. Får du ikke b12 i kroppen, tar du jo heller ikke opp folat. Og når jeg leser om folatmangel, står det at om man er gravid, kan barnet i verste fall få ryggmargsbrokk eller "misdannelser".. (liker ikke det ordet..) Og jenta mi ble født med dysmeli..mangler underarmer og en del bein/knokler.. og har 3 fingre på hver hånd.. Så b12 kan nok virke ut på så mye.. leste en lang liste over symptomer/plager man kan få dersom man ikke får i seg nok b12, eller ikke noe i det hele tatt.. Og der var en del! Men jeg er langt bedre nå, enn før jeg begynte å få sprøyte.. men sånn som nå..nå er det rundt 2 mnd siden siste..og jeg går rundt i halvsøvne hele tiden.. Takk for svar igjen! Det var veldig nyttig å lese. Jeg er også ekstremt trøtt, utover dagen kjennes det ut som jeg ikke har sovet natta før og er sikker på at hvis jeg hadde sovnet da så hadde jeg sovet maaange timer. ikke noe hodepine ennå i dag, men jeg kjenner det "murrer" når jeg skal gjøre noe så jeg må nok ta det helt rolig for å unngå hodepinen. Er sykmeldt nå. 0 Siter
Incubo Skrevet 29. mai 2007 Skrevet 29. mai 2007 Takk for svar igjen! Det var veldig nyttig å lese. Jeg er også ekstremt trøtt, utover dagen kjennes det ut som jeg ikke har sovet natta før og er sikker på at hvis jeg hadde sovnet da så hadde jeg sovet maaange timer. ikke noe hodepine ennå i dag, men jeg kjenner det "murrer" når jeg skal gjøre noe så jeg må nok ta det helt rolig for å unngå hodepinen. Er sykmeldt nå. Er slitsomt å ha d slik.. setter jeg meg ned så klarer jeg ikke å holde øynene oppe! Skulle vært kjekt å fått sprøyta oftere..men som legen sa, så blir det satt en dose av b12 som ligger som et slags lager i kroppen. Herfra doseres det automatisk ut det man trenger av b12 for hver dag. Og dette lageret skal jo holde i 3 mnd. Men vet flere som sliter etter en og en halv mnd-2 mnd.. Flott at du har blitt litt bedre med hodepinen da. Så får du ha god bedring videre, og satse på at d gir seg snart! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.