Gå til innhold

er det sant at man legger på seg av anti depressiv piller?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest mpc24_

ja,man kan legge på seg.litt avhengig av preparat.jeg var helt slank før jeg ble tvunget på anti-depressive.men det varierer fra middel til middel. tolvon og remeron f.eks er jo kjent for vektøkning! sjekk felleskatalogen eller spør legen.

Nils Håvard Dahl, psykiater

ja,man kan legge på seg.litt avhengig av preparat.jeg var helt slank før jeg ble tvunget på anti-depressive.men det varierer fra middel til middel. tolvon og remeron f.eks er jo kjent for vektøkning! sjekk felleskatalogen eller spør legen.

Nei, men det er sant at enkelte _kan_ legge på seg av enkelte preparater.

Om du leser her på DOL, kan du få ret inntrykk av at dette mer er en regel enn et unntak.

Tar en alle AD og alle pasienter, er det kanskje 5% som legger på seg 5% eller mer. Det er fint mulig å ikke legge på seg. Litt viljestyreke i forhold til mat + daglig trim, som også bedrer depresjonen, er alt som skal til.

PS. Denne skulle stått som svar til hovedinnlegget.

Gjest butterfly24

Om du leser her på DOL, kan du få ret inntrykk av at dette mer er en regel enn et unntak.

Tar en alle AD og alle pasienter, er det kanskje 5% som legger på seg 5% eller mer. Det er fint mulig å ikke legge på seg. Litt viljestyreke i forhold til mat + daglig trim, som også bedrer depresjonen, er alt som skal til.

svarte kun etter egen erfaring! og den er da riktig nok,både i følge meg og legen!!

Gjest Angela25

Hei!

Jeg har lagt paa meg 7 kg paa ett aar etter jeg begynte paa antidepressiva. Jeg fikk god matlyst da jeg ble bedre av depresjonen og angsten jeg hadde:)

Naa har jeg begynt aa trent, og det er saa deilig!!! Merker at humoret/tungsinn forsvinner som dugg for solen, etterhvert blir jeg nok fastere i fisken ogsaa!

Annonse

happylitium

Først: Det vil alltid være en avveining mellom hvilke fordeler man oppnår ved å gå på antidepressiva og hvilke bivirkninger som kan oppstå, derav vektøkning.

Jeg er enig i at det ikke er alle som legger på seg, og det er definitivt forskjell på preperatene. Men jeg vil gjerne se noen skikkelige undersøkelser før jeg tror på at det kun er 5% som legger på seg. Kanskje hvis man tar med alle AD, ja, men det er ikke alle AD som blir tilbudt hos legen. Som regel er det et fåtall av medisinene som av en eller annen grunn står på legens førstevalgsliste. Rådet om å lese felleskatalogen er derfor meget godt, still forberedt (men ikke forutinntatt) hos legen. Det er også litt merkelig at man i alle fora hvor det er mange brukere, får inntrykk av at vektøkning er et omfattende problem. Dette gjelder fora på nett og irl. Det er neppe noe representativ utvalg, men dog.... Finnes det undersøkelser som kan overbevise meg om at bildet er feil?

Jeg synes ofte vektøkningsproblemet blir bagatellisert. Man får rådet om å passe på hva man spiser og passe på å trene. Viktig, ja, men for det første så er det til tider meget vanskelig å begrense seg når man får ulvehunger av pillene. For det andre - og dette underslås stadig vekk - så påvirker flere av medikamentene kroppen og man legger på seg UANSETT. Det er gjort uversøkelser som viser at medisinene aktiverer gener som påvirker fettproduksjonen i kroppens celler: http://www.forskning.no/Artikler/2006/februar/1140432731.11

"Medisinene påvirker direkte kroppens omsetning av fett og sukker.

Det som skjer i kroppen ved bruk av medikamentene, kan best sammenliknes med effektene av en usunn livsstil. Psykiatriske pasienter opplever ofte en vektøkning samtidig som blodets fettprofil endres og blodsukkeret øker"

http://www.matoghelse.no/trening-mot-psykiske-plager.507025-48598.html

Min oppfordring til legene er å være ærlige om dette. Da først får vi pasienter et reelt grunnlag å vurdere hva vi stapper i oss.

PS! Jeg er ingen motstander av psykofarmaka, jeg vil bare ha ærlig og redelig informasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...