Gå til innhold

Må jeg jobbe i sommer?

Anbefalte innlegg

Gjest UtslittStudent
Skrevet

Jeg er en jente på 23 år. Akkurat nå er jeg temmelig uslitt, er midt i eksamensperioden og da pleier man jo å være temmelig sliten, men akkurat i år er det verre en noen gang.

Jeg har studert hardt siden jeg gikk ut av videregådende og har ennå noen år igjen. Man får jo bare 6000 per mnd i lån og stipend 10 mnd i året, så for å klare meg har jeg måttet jobbe deltid ved siden av studier og fulltid i alle ferier.

Jeg tar et krevende studie og dette semesteret har vært ekstra krevdende. Jeg tar 50 studiepoeng og har hatt et tøft semester privat også.

Tanken på å måtte jobbe i hele sommer i år også, for å så gå rett tilbake til studiene er ikke særlig motiverende for eksameneslesingen. Jeg har heller ingen familie som kan hjelpe meg økonomisk.

Dersom jeg blir sykemeldt i sommer, fordi jeg er utbrent og likegyldig til det meste. Har jeg da rett på noe støtte? Jeg har ikke funnet meg sommerjobb enda, fordi jeg ikke har orket. Det er ennå ikke forsent å finne seg en dårlig jobb. Jeg har gode referanser og mye erfaring. Tar ekstra vakter og er ringevikar, så litt inntekt er jeg garantert uansett.

Men jeg orker ikke jobbe. Det å ta et års pause fra studiene er utelukket. Jeg må bli ferdig og komme meg ut i arbeidslivet så jeg kan betale ned studielånet. Noen som vet om jeg har rett på støtte om jeg blir sykemeldt etter eksamen? Jeg føler meg uslitt, utbrent, likegyldig til det meste og nesten deprimert.

Skrevet

Det er vel bare sosialkontoret du kan få noe støtte fra i denne situasjonen vil jeg tro. Men kan det ikke være mulig å jobbe halvparten av sommeren da? Da får du jo en god sommerferie + at du tjener veldig bra (med svært lite/ingen skatt). En sommerjobb er jo uansett avbrekk i forhold til å studere.

Skrevet

Nå får du jo litt over 8000 kr i måneden i lån fra lånekassen da, sånn for å rette opp de opplysningene.

Dersom du blir sykemeldt så er det sosialkontoret som eventuelt kan hjelpe deg, men, det er vanskelig å få penger derfra som student. Jeg ville tatt meg en prat med legen om dette, det er jo uansett ikke bare, bare å bli sykemeldt.

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Nei, du MÅ ikke jobbe i sommer, men da får du ingen penger!

Som student blir man ikke sykemeldt, for man har ikke arbeidssted. Og en får heller ikke penger fra lånekassen utover 10 mnd dersom man ikke trenger det til et feltkurs som må ligge utenfor semesteret, og da må man søke spesielt.

Så i stedet kunne du ha spart penger de siste månedene (fra de 16000 man får i 1 semestermåned) eller be om hjelp hjemmefra, dersom man er så heldig. Ellers er det opp til hver enkelt å klare seg de to sommermånedene...

Skrevet

Nå får du jo litt over 8000 kr i måneden i lån fra lånekassen da, sånn for å rette opp de opplysningene.

Dersom du blir sykemeldt så er det sosialkontoret som eventuelt kan hjelpe deg, men, det er vanskelig å få penger derfra som student. Jeg ville tatt meg en prat med legen om dette, det er jo uansett ikke bare, bare å bli sykemeldt.

Du Pampen, hvem er det som får 8000 utbetalt hver måned?? Da vil jeg gjerne vite om jeg får feil beløp, jeg får nemlig 6106 kroner hver måned. Og jeg er vanlig heltidssstudent!

Skrevet

Du Pampen, hvem er det som får 8000 utbetalt hver måned?? Da vil jeg gjerne vite om jeg får feil beløp, jeg får nemlig 6106 kroner hver måned. Og jeg er vanlig heltidssstudent!

H*n tenker vel på hvis du fordeler de pengene du får i starten av hvert semester likt utover hver mnd.

Skrevet

H*n tenker vel på hvis du fordeler de pengene du får i starten av hvert semester likt utover hver mnd.

All right...Da er jeg med

Skrevet

All right...Da er jeg med

Jepp, du får en del av pengene i begynnelsen av semesteret slik at du kan dekke ev. skolemateriell. Så du får nok ikke feil utbetaling nei, du bare regner annerledes enn meg og lånekassen:)

Skrevet

Nei, du MÅ ikke jobbe i sommer, men da får du ingen penger!

Som student blir man ikke sykemeldt, for man har ikke arbeidssted. Og en får heller ikke penger fra lånekassen utover 10 mnd dersom man ikke trenger det til et feltkurs som må ligge utenfor semesteret, og da må man søke spesielt.

Så i stedet kunne du ha spart penger de siste månedene (fra de 16000 man får i 1 semestermåned) eller be om hjelp hjemmefra, dersom man er så heldig. Ellers er det opp til hver enkelt å klare seg de to sommermånedene...

Joda, man kan godt bli sykemeldt som student, men kun hvis man er syk i mer enn 14 dager. Jeg er dog usikker på om man kan få sykepenger fra Lånekassen i sommerferien. Men man få i hvert fall fødselspenger når man får barn i sommerferien.

Skrevet

Husk på at du får en høyere sum utbetalt i begynnelsen av semesteret. De færreste bruker alle disse pengene på bøker. Gjennomsnittlig får du over 8000 kr i måneden.

Gjest ikke i kveld
Skrevet

Stakkars deg. Det er nesten så jeg ville vurdert å blitt sykemeldt ett år fra studiene, så du ikke ender opp etter endte studier med en total smell og blir utbrent (slik endel faktisk gjør - meg selv inkludert).

Uansett, var jeg deg ville jeg melde meg som arbeidssøker - og deretter gå til legen og få en sykemelding. Jeg tror at du da skulle ha mulighet til å få hjelp fra sosialkontoret. I alle fall hvis du forklarer at du er så langtidssyk at du antakelig blir sykemeldt hele året.

Lykke til!

Gjest ikke i kveld
Skrevet

Stakkars deg. Det er nesten så jeg ville vurdert å blitt sykemeldt ett år fra studiene, så du ikke ender opp etter endte studier med en total smell og blir utbrent (slik endel faktisk gjør - meg selv inkludert).

Uansett, var jeg deg ville jeg melde meg som arbeidssøker - og deretter gå til legen og få en sykemelding. Jeg tror at du da skulle ha mulighet til å få hjelp fra sosialkontoret. I alle fall hvis du forklarer at du er så langtidssyk at du antakelig blir sykemeldt hele året.

Lykke til!

Glemte å si, at dersom du blir langtidssykemeldt midt i et semester, så tror jeg du får lånet omgjort til stipend for det semesteret. Sånn var det i alle fall tidligere.

Skrevet

Hvis du har et arbeidsforhold og blir sykmeldt kan du ha rett på sykepenger, men dette vil trolig ikke utgjøre nok å leve av.

Dersom du blir sykmeldt og ikke har andre muligheter til å forsørge deg så må du eventuelt gå på sosialkontoret. De kan ikke stille vilkår om at du tar på deg arbeid om du er sykmeldt.

Det er normalt vanskelig for studenter å få sosialhjelp, siden sosialhjelp ikke skal finansiere høyere utdanning. Situasjonen er en litt annen så lenge det er sommerferie, da.

Dersom du ikke er sykmeldt og henvender deg på sosialkontoret så må du regne med å få beskjed om å skaffe deg sommerjobb, da det står i lovverket at alle muligheter skal prøves før det ytes sosialhjelp. Dersom du søker bør du derfor legge med sykmelding.

Hvis du blir sykmeldt i 2-3 uker nå så kan du kanskje jobbe resten av sommeren? Kanskje kan du finne en jobb som ikke er så slitsom? Arbeidsmarkedet er veldig bra nå så det er jo absolutt muligheter selv om du ikke tror du kan jobbe hele sommeren.

Skrevet

Lykke til!

Det er vel ikke noe poeng i å melde seg som arbeidssøker hvis man ikke kan ta i mot arbeid?

Gjest ikke i kveld
Skrevet

Det er vel ikke noe poeng i å melde seg som arbeidssøker hvis man ikke kan ta i mot arbeid?

Jo for da kan hun få sykepenger istedenfor dagpenger.

Skrevet

Jo for da kan hun få sykepenger istedenfor dagpenger.

Hun må være sykmeldt for å sende krav om sykepenger, men ikke melde seg ledig på NAV arbeid. Når en melder seg ledig på NAV arbeid så sier man at man er klar for å jobbe, noe hun sier hun ikke er.

Skrevet

Og når du fortsetter på skolen til høsten bør du ikke jobbe deltid noe mer, juster heller ned pengebruken. Det er viktig å ha fritid når man er student og.

Skrevet

Glemte å si, at dersom du blir langtidssykemeldt midt i et semester, så tror jeg du får lånet omgjort til stipend for det semesteret. Sånn var det i alle fall tidligere.

Sånn er det nå også. Hvis man er syk i mer enn 14 dager.

Gjest liten løve
Skrevet

Du må ikke jobbe i sommer. Dersom du blir sykemeldt har du krav på støtte fra sosialkontoret. Det blir ikke mye å leve av da. De dekker husleie, strøm og innboforsikring. I tillegg så gir de som korttidssats 2600 kr i måneden til livsopphold.

Du må levere inn oversikt over alle kontoene dine. Dersom du har penger på fond, høyrentekonto, boligsparing for eksempel må du tømme disse kontoene først. Har du bil må du sannsynligvis selge den.

Det er ikke så lett med andre ord...

En ide kan være å jobbe 4 uker og så bli sykemeldt resten av sommeren. Da vil du få sykepenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...