Gå til innhold

Fersk "alenemamma" søker ferieråd

Anbefalte innlegg

Gjest Happiness
Skrevet

Hei dere!

Siden jeg nå plutselig har blitt alene med sønnen min på 10 år, står jeg foran en utfordring i forhold til sommerferien som venter.

Når jeg var gift var sommerferiene stort sett fastlagte, mens nå ligger den foran meg som et stort og trist spørsmålstegn. Det er svært vanskelig synes jeg, for jeg vil jo han skal ha en best mulig sommerferie. Det er ikke lett for ham heller dette nye livet.

Hva skal jeg finne på sammen med en gutt på 10 år?

Ikke har jeg spesielt mye penger siden jeg akkurat har blitt uføretrygdet. Og det er jo ikke noe ideelt utgangspunkt.

Kan besøke mine foreldre, men _ikke_ i fire uker(!!)

Gode forslag?

Skrevet

Unni har aktivitetsferier for enslige med barn. Men de er jo ikke spesielt billige hvis du har dårlig råd.

http://www.unnis-aktivitetsferier.no

Noe veldig rimelig dere kan gjøre (avhengig av hvor dere bor), er å ta dere en flere-dagers sykkeltur i marka med telt og fiskestang, eller evt ikke telt med å leie dere inn på hytter i marka som tilhører Turistforeningen eller Oslo Skiforening (hvis dere bor i Oslo-området). Det gjorde jeg en sommer, og det var skikkelig allreit. En natt sov vi også på Kikut, der vi kunne leie kanoer hele dagen. Hvis du kikker på nettet på en av de nevnte organisasjonene, så finner du mer ut om priser og muligheter.

Gjest Happiness
Skrevet

Unni har aktivitetsferier for enslige med barn. Men de er jo ikke spesielt billige hvis du har dårlig råd.

Noe veldig rimelig dere kan gjøre (avhengig av hvor dere bor), er å ta dere en flere-dagers sykkeltur i marka med telt og fiskestang, eller evt ikke telt med å leie dere inn på hytter i marka som tilhører Turistforeningen eller Oslo Skiforening (hvis dere bor i Oslo-området). Det gjorde jeg en sommer, og det var skikkelig allreit. En natt sov vi også på Kikut, der vi kunne leie kanoer hele dagen. Hvis du kikker på nettet på en av de nevnte organisasjonene, så finner du mer ut om priser og muligheter.

Tusen takk for tips:o)

Mista nikket
Skrevet

Takk skal du ha. Ser at søknadsfristen er over, men det er greit å vite at de har et slikt tilbud til kanskje et annet år.

Sorry, det så ikke jeg. De har også tilbud i andre ferietider også.

Skrevet

Jeg skrev visst feil link i Unnis aktivitetsferier. Det skal være uten r på slutten:

http://www.unnis-aktivitetsferie.no

Skrevet

Det er svært få som drar på ferie i fire uker. En til to uker bør være mer enn nok.

Hva med en telttur? Det koster ikke all verden.

Gjest Happiness
Skrevet

Det er svært få som drar på ferie i fire uker. En til to uker bør være mer enn nok.

Hva med en telttur? Det koster ikke all verden.

Nei jeg har ikke tenkt å dra på ferie i fire uker i strekk. Men jeg skal ha han i 4 uker og må finne på noe som kan være kjekt i løpet av den tiden.

Kanskje en telttur.

Det virker ikke som om noe frister. Ikke så lett for barna heller en skilsmisse.

Gjest Lotus78
Skrevet

Gå på f.eks. kvasir og søk sommertilbud for barn, kanskje din kommune arrangerer noe dagsturer som sønnen din kunne ha glede av.

Skrevet

Dere kan jo prøve å få reist bort noen dager. Ellers aktiviter der du bor? Bading? Hobbyting dere kan lage sammen, som skjellkrans eller lingende? Gå på kino. En båttur kanskje`?

Skrevet

Snuppa og jeg tok en uke i syden nå i mai. Det var veldig vellykket. Første gang jeg har reist alene (dvs. uten andre voksne) på en slik tur. Frister til gjentagelse:-)

Skrevet

Hvor bor dere? Er dere i brukbar avstand til en eller annen attraksjon som dere kunne ta en kort tur til? Reis gjerne med f.eks. tog. Gutter er ofte vel så interessert i transportetappene og denslags, som det å "slappe av og feriere".

Det trenger ikke bli så veldig dyrt hvis dere ikke må bo på et fint hotell.

Gjest Happiness
Skrevet

Hvor bor dere? Er dere i brukbar avstand til en eller annen attraksjon som dere kunne ta en kort tur til? Reis gjerne med f.eks. tog. Gutter er ofte vel så interessert i transportetappene og denslags, som det å "slappe av og feriere".

Det trenger ikke bli så veldig dyrt hvis dere ikke må bo på et fint hotell.

Du har rett i det at et opphold på et ikke altfor dyrt hotell noen få dager kunne vært noe.Vi trenger slett ikke noe ekstravagant.

Så lenge det er basseng og litt aktiviteter vi kunne drive med. Bor ganske sentralt i en av de større byene i landet.

Jeg har foreslått hytte på en campingplass, men det var han ikke med på så langt. Han tenker selvsagt på hva i huleste jeg og han skal finne på i tosomhet der. Uansett hvor godt forhold vi har. Jeg er jo tross alt bare en mamma, og venner er viktig når du er ti. Men jeg håper jo han skal treffe på noen barn. Han er ofte flink nok til å komme i kontakt med barn, men dette ser jo ikke han for seg slik på forhånd. Og da er det ikke lett for ham å føle seg motivert. Og det er jo et sjansespill uansett. Jeg kan jo ikke garantere at han finner noen "venner".

Jeg har ingen single venner å snakke om. I disse skilsmissetider er jeg den eneste som har skilt lag med min mann. Og jeg har vært gift i 15 år. Våre familievenner har derfor også vært gift lenge. Seriøst.(!) Ikke akkurat etter statistikken. Har en single venninne, men hun har et voksent barn.

Ellers er alle vi kjenner gift. Ganske utrolig egentlig, men slik er miljøet vi har vanket i.

Fristet til å sette inn en kontaktannonse for å få kontakt med noen som er i samme situasjon som meg, men det er jo ikke så lett. Er litt sjenert av meg når det gjelder slikt, og man vet jo aldri hva man treffer på...Det er jo på mange måter like vanskelig å finne en god venninne som en mann, spør du meg. Kjemien skal treffe også der. Men det hadde vært greit å være sammen med noen som hadde barn på samme alder. Ikke bare i sommerferien noen dager, men også i andre helger og ferier. Og bra for sønnen min å være i en setting hvor han ikke er det eneste skilsmissebarnet. Siden hele miljøet vårt er gjennomsyret av kjernefamilier.

Merkelig egentlig. Min single venninne har nesten ikke en venn som er gift. Ulike miljøer deluxe. Jeg har et kristent livssyn. Skilsmisseraten er muligens noe mindre i enkelte kristne miljøer? Ikke at jeg renner ned kirken akkurat. Jeg trives i ulike miljøer. Og kunne aldri levd mitt liv utelukkende innenfor et kirkelig miljø. Mange av dem er så hyggelige, men veldig skikkelige:o)

Ja, det ble noen digresjoner.

Vil så gjerne han skal ha det bra denne første sommeren.

Har ikke verdens beste fysiske helse selv, og det setter også noen begrensninger.

Setter pris på tips.

Skrevet

Du har rett i det at et opphold på et ikke altfor dyrt hotell noen få dager kunne vært noe.Vi trenger slett ikke noe ekstravagant.

Så lenge det er basseng og litt aktiviteter vi kunne drive med. Bor ganske sentralt i en av de større byene i landet.

Jeg har foreslått hytte på en campingplass, men det var han ikke med på så langt. Han tenker selvsagt på hva i huleste jeg og han skal finne på i tosomhet der. Uansett hvor godt forhold vi har. Jeg er jo tross alt bare en mamma, og venner er viktig når du er ti. Men jeg håper jo han skal treffe på noen barn. Han er ofte flink nok til å komme i kontakt med barn, men dette ser jo ikke han for seg slik på forhånd. Og da er det ikke lett for ham å føle seg motivert. Og det er jo et sjansespill uansett. Jeg kan jo ikke garantere at han finner noen "venner".

Jeg har ingen single venner å snakke om. I disse skilsmissetider er jeg den eneste som har skilt lag med min mann. Og jeg har vært gift i 15 år. Våre familievenner har derfor også vært gift lenge. Seriøst.(!) Ikke akkurat etter statistikken. Har en single venninne, men hun har et voksent barn.

Ellers er alle vi kjenner gift. Ganske utrolig egentlig, men slik er miljøet vi har vanket i.

Fristet til å sette inn en kontaktannonse for å få kontakt med noen som er i samme situasjon som meg, men det er jo ikke så lett. Er litt sjenert av meg når det gjelder slikt, og man vet jo aldri hva man treffer på...Det er jo på mange måter like vanskelig å finne en god venninne som en mann, spør du meg. Kjemien skal treffe også der. Men det hadde vært greit å være sammen med noen som hadde barn på samme alder. Ikke bare i sommerferien noen dager, men også i andre helger og ferier. Og bra for sønnen min å være i en setting hvor han ikke er det eneste skilsmissebarnet. Siden hele miljøet vårt er gjennomsyret av kjernefamilier.

Merkelig egentlig. Min single venninne har nesten ikke en venn som er gift. Ulike miljøer deluxe. Jeg har et kristent livssyn. Skilsmisseraten er muligens noe mindre i enkelte kristne miljøer? Ikke at jeg renner ned kirken akkurat. Jeg trives i ulike miljøer. Og kunne aldri levd mitt liv utelukkende innenfor et kirkelig miljø. Mange av dem er så hyggelige, men veldig skikkelige:o)

Ja, det ble noen digresjoner.

Vil så gjerne han skal ha det bra denne første sommeren.

Har ikke verdens beste fysiske helse selv, og det setter også noen begrensninger.

Setter pris på tips.

Kanskje du kan få noen ideer her:

http://www.aktivioslo.no/ferie.php

Gjest Happiness
Skrevet

Det er så fantastisk egentlig at folk bruker tid, varme og energi på å finne frem linker til vilt fremmede mannesker. Det varmer. Jeg skal gå inn på dem senere i dag.

Tusen takk igjen.

Uansett om ting ikke passer 100% så gir det uansett tips.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...