Gå til innhold

bruk av ord som sexmisbruk/sexsjokk i media

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i denne saken med denne lærern som har blitt fengslet for overgrep. En alvorlig forbrytelse. Så virker det som om media spiller på å bruke ordet sex og jeg vet ikke om det blir en uheldig sammenblanding.

Da marianne Auli kom med sin utblåsning på direkten som dreiet seg om voldtekt sto det i media "sex-sjokk på direkten".

Gjør ikke denne sammenblandingen at en på en måte underslår hvor alvorlig det er. Og at det dreier seg mer om makt og overgrep enn sex.

Vet ikke helt hvorfor men jeg reagerer på dette.

Hva synes dere, er det jeg som overreagerer? Altså det dreier seg om forferdelig overgrep og maktmisbruk. Og enhver bruk av ord som sex-skandale i bygda etc er bare blir feil måte å omtale det når man snakker om noe så alvorlig som seksuelle overgrep og seksualisert vold som voldtekt feks.

Skrevet

Jeg reagerer også på bruk av ordet sex i slike sammenhenger, syns det gir helt feil signaler. Regner med at ordet sex øker salget......

Skrevet

Ordet sexmisbruk reagerer jeg ikke på. Det er jo det det er; misbruk av sex. Men å bruke sexsjokk om en voldtektsak synes jeg blir for mye av det gode.

Skrevet

Nå er det plutselig andre ord som brukes i saken, ser de har endret overskriftene på Dagbladet.no. Nå brukes ordene overgrep og misbruk. Kanskje noen har meldt fra.

Mrs. Wallace
Skrevet

Du er ikke den første som reagerer på det, nei - og jeg synes ikke du overreagerer. Det skjærer skikkelig i øynene å se ordet sex brukt om soleklare overgrep, særlig når det er snakk om overgrep mot barn.

" Ta ansvar for samfunnets syn på seksuell vold. Ikke omtal seksuelle overgrep som sex. "

http://tinyurl.com/2t652m

Skrevet

Du er ikke den første som reagerer på det, nei - og jeg synes ikke du overreagerer. Det skjærer skikkelig i øynene å se ordet sex brukt om soleklare overgrep, særlig når det er snakk om overgrep mot barn.

" Ta ansvar for samfunnets syn på seksuell vold. Ikke omtal seksuelle overgrep som sex. "

http://tinyurl.com/2t652m

Gode forslag i den artikkelen der.

Skrevet

Hmm, ordet voldtekt brukes jo helt uhemmet i mange sammenhenger. f.eks "de driver voldtekt av regnskogen" Den bruken av ordet reagerer jeg mer på.

Gjest Catwoman
Skrevet

Overgrep og voldtekt har egentlig INGENTING med sex å gjøre. Det har med makt å gjøre. Og hva gjør det med ofrene at media blåser opp SEX i digre bokstaver om det de selv har vært gjennom? kvalmt

Skrevet

Hmm, ordet voldtekt brukes jo helt uhemmet i mange sammenhenger. f.eks "de driver voldtekt av regnskogen" Den bruken av ordet reagerer jeg mer på.

jeg reagerer ikke så på det når ordbruken er sånn i forhold til helt andre ting.

Men når det er ordentlig overgrepssaker som omtales og de da tuller med begrepene. Det liker jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...