Gå til innhold

Ugreit på jobben

Anbefalte innlegg

Gjest Bergensjente30+
Skrevet

Jeg jobber i en mellomstor bedrift, og trives så dårlig på jobben. Gruer meg nesten hver dag. Årsaken er at jeg var veldig mye syk (fram og tilbake i et år) inntil for et par måneder siden. Da klarte legene endelig å finne rett diagnose, så jeg fikk rett behandling og ble frisk igjen. Etter dette har jeg vært på jobb. Problemet er at den lange tiden jeg var til og fra med stadige sykemeldinger, har ødelagt forholdet mitt til sjefen og avdelingslederen. Jeg hadde ikke vært ansatt der så lenge da jeg ble syk, så vi hadde ikke fått opparbeidet et gjensidig og godt forhold. Det er liksom som om de ikke tror meg på at jeg faktisk er frisk nå. Jeg føler også at hvis jeg gjør en liten feil (noe alle gjør fra tid til annen) blir det forstørret opp, jeg blir liksom sett på med ekstra kritiske øyne. Jeg føler meg veldig uønsket, føler at de angrer veldig på at de ansatte meg.

Jeg forstår godt at de var frustrert når jeg var stadig syk. På den annen side er det jo ikke min feil at jeg var syk heller. Jeg har forsøkt å ta det opp med dem på en pen måte, men føler ikke at jeg når fram. Føler at de har satt meg i en bås. Det virker nesten som om de tror jeg skulket eller at det var psykisk eller noe sånn (ikke at psykisk sykdom skulle være noen dårligere grunn da, men i mitt tilfelle var det altså noe fysisk.) Hovedsymptomet var at jeg var utmattet. Jeg har forklart dem hva jeg feilte og at det tok lang tid før de fant ut hva jeg feilte slik at jeg fikk korrekt diagnose og behandling (i mitt tilfelle medisiner og en mindre operasjon).

Jeg har vært frisk etter dette (bortsett fra to dager, andre årsaker), og de som jobber nærmest meg ser jo at jeg er helt annerledes nå. Det er mange hyggelige mennesker der. Men ledelsen og sekretærene som er negative til meg, jobber ikke så tett på meg, vi ses mer sjeldent. Men ofte nok til at jeg syns det er ubehagelig å omgås den kulden de viser meg. Jeg smiler og er vanlig og hyggelig mot dem likevel.

Uff jeg vet ikke om det er noen råd å gi meg. Føler kanskje mest at jeg trenger litt oppmuntring. Det er vondt å grue seg for jobben, og enkelte dager er jeg bare så lei meg over hvordan situasjonen er blitt.

Skrevet

Kunne det være en ide å ta et initiativ til møte med de du føler er negativt innstilt til deg, enten samlet eller en og en - evt. med tillitsvalgt/verneombud som følge? Jeg tenker dersom du føler du ikke har fått forklart skikkelig hva som var galt og at det faktisk er en overstått periode nå? Få understreket at du er opptatt av og ikke minst fokusert på å yte ditt beste for bedriften fremover? Du kunne jo lagt det frem slik at du personlig følte at det var leit med en så dårlig start på arbeidsforholdet, uten nødvendigvis å si at du føler deg uglesett av de det gjelder, og at du ønsket å understreke at det ikke var den egentlige deg de møtte denne første perioden.

Ut fra hvordan du beskriver det så kan det neppe bli særlig verre, tenker jeg, så da har du ingenting å tape.

Du kunne jo også tatt det uformelt, banket på dørene etter tur og bedt om noen få ord.

Skrevet

Kunne det være en ide å ta et initiativ til møte med de du føler er negativt innstilt til deg, enten samlet eller en og en - evt. med tillitsvalgt/verneombud som følge? Jeg tenker dersom du føler du ikke har fått forklart skikkelig hva som var galt og at det faktisk er en overstått periode nå? Få understreket at du er opptatt av og ikke minst fokusert på å yte ditt beste for bedriften fremover? Du kunne jo lagt det frem slik at du personlig følte at det var leit med en så dårlig start på arbeidsforholdet, uten nødvendigvis å si at du føler deg uglesett av de det gjelder, og at du ønsket å understreke at det ikke var den egentlige deg de møtte denne første perioden.

Ut fra hvordan du beskriver det så kan det neppe bli særlig verre, tenker jeg, så da har du ingenting å tape.

Du kunne jo også tatt det uformelt, banket på dørene etter tur og bedt om noen få ord.

Yes, støttes!

Gjest Helvetesuker
Skrevet

Jeg var mye bort pga psykisk sykdom. Tror du at ledelsen hadde uglesett meg om de fikk vite hva som var årsaken?

Gjest Bergensjente30+
Skrevet

Jeg var mye bort pga psykisk sykdom. Tror du at ledelsen hadde uglesett meg om de fikk vite hva som var årsaken?

Ledere er jo ulike, noen få er kloke mennesker, men de fleste er vel nokså middelmådige. Jeg vet ikke hvordan de ville reagert på din jobb, men sjansen er vel rimelig stor for at det ikke vil være så lurt å fortelle det dersom sykefraværet har psykiske årsaker. Men, det finnes mange unntak, og noen sjefer kan være forståelsesfulle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...