Gå til innhold

12-åring rett til å velge skole selv?

Anbefalte innlegg

Gjest helpingafriend
Skrevet

Har en 12-åring rett til å bestemme om han/hun vil begynne på en annen ungdomsskole enn det den makthavende forelderen ønsker?

Skrevet

Det skal i hvertfall legges stor vekt på hva barnet mener når det er spørsmål som gjelder barnet når det er over 12 år.

Skrevet

Er det frittskolevalg der vedkommende bor så er det jo en mulighet for det... men det er litt uklart om det er barnet eller foreldrene som ønsker en annen skole

Skrevet

Jeg har ikke peil, men jeg likte ordet makthavende foreldre, det skal jeg bruke på ungene mine for alt hva det er verdt...hehe

Gjest helpingafriend
Skrevet

Makthavende ? ;)

Vel, hvis barnet har foreldre som er skilt, så vil jo den ene av foreldrene være makthavende - eller hva?;)

Gjest helpingafriend
Skrevet

Er det frittskolevalg der vedkommende bor så er det jo en mulighet for det... men det er litt uklart om det er barnet eller foreldrene som ønsker en annen skole

Ja, litt kinkig situasjon egentlig...de sier man skal legge stor vekt på hva barnet mener når de er fyllt 12 år, men vil det si at de har RETT til å velge skole? Hvis barnet mener det vil trives bedre på den ene skolen, men forelderen mener det er mest praktisk at barnet går på den andre?

Skrevet

Vel, hvis barnet har foreldre som er skilt, så vil jo den ene av foreldrene være makthavende - eller hva?;)

De fleste skilte foreldre har delt foreldreansvar. Det betyr at begge foreldre skal ha like mye å si når det gjelder viktige avgjørelser så som feks bytte av skole.

Barnet har ikke lov til å bestemme dette selv, nei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...