Gå til innhold

NHD: Beroligende før måling av blodtrykk.

Anbefalte innlegg

Gjest liten løve

Hei :) Jeg går på Reductil og må måle blodtrykk hver 14.dag. Annenhver måling vil bli tatt under innleggelse.

1. Når jeg er innlagt vekker de meg og tar blodtrykket om morgenen. Da har det vært på 120/75.

MEN.. Jeg har registrert at blodtrykk forandres jo opp og ned i løpet av dagen. En gang jeg kom inn på psykiatrisk avdeling ble blodtrykket målt til 145/90. Da kom jeg rett fra en stressende innkomstsamtale.

Hvilket blodtrykk er det da man skal gå ut i fra når en skal si noe om hva blodtrykket er?

2. Hver 14. dag vil jeg måtte på legestasjon og måle blodtrykket. Dette blir jo en litt annen situasjon. Litt stressende. Kan jeg ta en beroligende en stund før eller vil dette gi meg et "falskt" lavt blodtrykk?

Til slutt... Hva tenker du om denne ressoneringen/påstanden: Det må være bedre å ha ett lett forhøyet blodtrykk over noen måneder enn å være overvektig med de langsiktige konsekvensene det kan ha for helsen?

Fortsetter under...

Da jeg målte blodtrykket på en av svangerskapskontrollene hadde jeg akkurat kranglet med kjæresten og var småhissig av den grunn, i tillegg til at legen var kjekk og at selve legesituasjonen kan virke stressende så blodtrykket var skyhøyt. Jeg forklarte for legen at jeg hadde kranglet like før og vi satt og småpratet en stund før han tok en måling til som var lavere, men han var fremdeles ikke helt fornøyd. Så vi småpratet en stund til og han gjorde vel noe annet småtteri før han tok en tredje måling som da var normal. :o)

Bare legebesøket i seg selv kan være nok til at blodtrykket blir kunstig høyt ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...