Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan fanger man hummer? er det bare å slenge uti en teine?

Skrevet

Ja må ha teiner ute, men du har ikkje lov å fange hummar før oktober;-)

Gjest prust
Skrevet

Du må ha agn i teina - gjerne makrell som har ligget og råtnet noen uker.

Og så bør teinene settes på steinbunn, og det må være i oktober. Minstemålet på hummeren MÅ følges , og det måles helt ut til den spissen foran, fra ytterst på halen. Tror det er 25 cm, men det er jeg ikke sikker på.

Skrevet

Ja må ha teiner ute, men du har ikkje lov å fange hummar før oktober;-)

Hvorfor ikke?

Skrevet

Hvorfor ikke?

Hummaren er freda fram til oktober!

Skrevet

Du må ha agn i teina - gjerne makrell som har ligget og råtnet noen uker.

Og så bør teinene settes på steinbunn, og det må være i oktober. Minstemålet på hummeren MÅ følges , og det måles helt ut til den spissen foran, fra ytterst på halen. Tror det er 25 cm, men det er jeg ikke sikker på.

Det _må_ ikke være i oktober. Fredningstiden for hummer er delt inn i soner. I sørnorge er den lov å fange fra 1. oktober og til jul, andre steder er fredningstiden kortere. Det er også regler for redskap og for hvor redskapen skal settes. I sørnorge skal den stå på minimum 25 meters dyp, f.eks. Les her http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/tall_og_fakta/brosjyrer_og_faktaark/faktaark/regler_for_hummerfiske

Skrevet

Hummaren er freda fram til oktober!

Ja, det skjønte jeg, men hvorfor?

Skrevet

Ja, det skjønte jeg, men hvorfor?

Sikkert fordi årets avkom da er så store at de klarer seg selv, men for små til å gå i teinene (pga. maskevidden).

Skrevet

Sikkert fordi årets avkom da er så store at de klarer seg selv, men for små til å gå i teinene (pga. maskevidden).

Nå tror jeg ikke hummer passer særlig mye på avkommet sitt.

Men de skal kanskje rekke å legge egg før de blir fanget?

Skrevet

Aha... Takk for oppklaring! :-)

Skrevet

*Fnis* Du har kanskje rett i det, tenkte ikke så langt en gang jeg.

Skrevet

Hummeren har rogn både inni og/eller utenpå når den blir fanget i oktober, så det kan neppe være fordi den skal rekke å legge egg. Antagelig er det for å hindre overfiske. Jo kortere sesong, jo færre hummer rekker man å fiske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...