gutt23 Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 hvordan fanger man hummer? er det bare å slenge uti en teine? 0 Siter
Dirflos79 Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 Ja må ha teiner ute, men du har ikkje lov å fange hummar før oktober;-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 Du må ha agn i teina - gjerne makrell som har ligget og råtnet noen uker. Og så bør teinene settes på steinbunn, og det må være i oktober. Minstemålet på hummeren MÅ følges , og det måles helt ut til den spissen foran, fra ytterst på halen. Tror det er 25 cm, men det er jeg ikke sikker på. 0 Siter
Sofline Skrevet 30. mai 2007 Skrevet 30. mai 2007 Ja må ha teiner ute, men du har ikkje lov å fange hummar før oktober;-) Hvorfor ikke? 0 Siter
Dirflos79 Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Hvorfor ikke? Hummaren er freda fram til oktober! 0 Siter
ruskesnusk Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Du må ha agn i teina - gjerne makrell som har ligget og råtnet noen uker. Og så bør teinene settes på steinbunn, og det må være i oktober. Minstemålet på hummeren MÅ følges , og det måles helt ut til den spissen foran, fra ytterst på halen. Tror det er 25 cm, men det er jeg ikke sikker på. Det _må_ ikke være i oktober. Fredningstiden for hummer er delt inn i soner. I sørnorge er den lov å fange fra 1. oktober og til jul, andre steder er fredningstiden kortere. Det er også regler for redskap og for hvor redskapen skal settes. I sørnorge skal den stå på minimum 25 meters dyp, f.eks. Les her http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/tall_og_fakta/brosjyrer_og_faktaark/faktaark/regler_for_hummerfiske 0 Siter
Sofline Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Hummaren er freda fram til oktober! Ja, det skjønte jeg, men hvorfor? 0 Siter
Lillemus Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Ja, det skjønte jeg, men hvorfor? Sikkert fordi årets avkom da er så store at de klarer seg selv, men for små til å gå i teinene (pga. maskevidden). 0 Siter
Atene Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Sikkert fordi årets avkom da er så store at de klarer seg selv, men for små til å gå i teinene (pga. maskevidden). Nå tror jeg ikke hummer passer særlig mye på avkommet sitt. Men de skal kanskje rekke å legge egg før de blir fanget? 0 Siter
Sofline Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Sikkert fordi årets avkom da er så store at de klarer seg selv, men for små til å gå i teinene (pga. maskevidden). Aha... Takk for oppklaring! :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Nå tror jeg ikke hummer passer særlig mye på avkommet sitt. Men de skal kanskje rekke å legge egg før de blir fanget? *Fnis* Du har kanskje rett i det, tenkte ikke så langt en gang jeg. 0 Siter
ruskesnusk Skrevet 31. mai 2007 Skrevet 31. mai 2007 Nå tror jeg ikke hummer passer særlig mye på avkommet sitt. Men de skal kanskje rekke å legge egg før de blir fanget? Hummeren har rogn både inni og/eller utenpå når den blir fanget i oktober, så det kan neppe være fordi den skal rekke å legge egg. Antagelig er det for å hindre overfiske. Jo kortere sesong, jo færre hummer rekker man å fiske. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.