Gå til innhold

venninne

Anbefalte innlegg

Gjest sommerfugl3
Skrevet

Jeg har opplevd at en venninne av meg har sveket meg,og jeg skal kutte henne ut, da det var såpass ille for min del.

Dette har jeg nå fortalt de andre jentene i gjengen. (De forstod godt at jeg ble skuffet og lei meg, men det virker likevel som om de velger å ikke støte henne bort.) Jeg skal også si at jeg dessverre ikke klarer å omgåes henne i det hele tatt lenger, og det vil da bety at når en av jenten skal be oss alle, så komme ikke jeg om de ber henne. Dette er i utgangspunktet venninner av meg, og hun som har sveket meg har blitt ganske godt kjent med de etterhvert, og de har da så klart også ett vennskap med henne.

Dette mener jeg de andre bare må respektere, men jeg regner med at de kommer til å prøve å megle osv for rett å slett å selv ikke komme i en vanskelig situasjon. Noen som kjenner seg igjen i slike dilemmaer som dette?

(Dette er jo en sak mellom min venninne og meg, men jeg vil aldri klare å ha det noe morro med de andre når hun er tilstedet...)

Gjest annlovinda
Skrevet

Skjønner godt at du vil kutte ut en venninne, om du føler at hun har sveket deg så mye.

Men det er vel kanskje litt drøyt å tro at resten av vennegjengen også vil kutte henne ut?

Hvis de da ber både deg og denne venninnen så må du jo bare gjøre som du synes er best, og melde avbud. Men du kan jo ikke forlange at de ikke skal ha noe med henne å gjøre. Synes jeg.

Skrevet

Du får stå for ditt valg, men du kan ikke forvente at alle andre "i gjengen" skal velge bort henne.

Men hva kan ho ha gjort som gjør at ho fortjener at du skal ha det så ille p.g.a. henne?

Gjest Klovnefisk1
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i et slikt dilemma som dette, der resultatet selvfølgelig ble at hun som nektet å komme når den andre var der var den vi mista kontakten med. Og det var like greit. Folk som ikke kan oppføre seg som folk blant andre, uansett hvor såra og sveket de er, de gidder man ikke å omgås i lengden. Så med denne strategien din vil du nok miste alle venninnene dine, det er faktisk ditt valg. Du kan ikke forvente at de andre jentene slutter å omgås den du er blitt uvenner med. Derimot forventer nok de at du klarer å hygge seg og oppføre seg selv om personen du ikke liker er tilstede. Man trenger ikke å være bestevenner med alle, men bitre fiender er slitsomt for alle parter. Dine venninner ønsker sikkert at dere skal bli nogenlunde venner igjen, nok til at de ikke trenger å velge side. Jeg skjønner ikke hva du mener med å "respektere" at du har kutta henne ut? At du slutter å komme må de jo bare ta til etterretning, at de ikke kutter ut hun andre må du bare respektere. Du får forsøke å omgås disse vennene i mindre grupper, det blir fort slitsomt når alt må foregå i grupper.

Gjest sommerfugl3
Skrevet

Du får stå for ditt valg, men du kan ikke forvente at alle andre "i gjengen" skal velge bort henne.

Men hva kan ho ha gjort som gjør at ho fortjener at du skal ha det så ille p.g.a. henne?

Jeg har tatt min mann i å være utro, og da jeg fortalte henne det så sa hun at hun ikke var overrasket. Dette fordi hun for flere år tilbake før vi giftet oss hadde sett han med en dame på byen. Hun hadde tatt hans side og avtalt å ikke si noe til meg den gangen, enda vi den gangen var gode venninner. Hadde jeg fått vite det den gangen så hadde jeg aldri giften meg med han. Hvorfor hun måtte komme med dette nå aner jeg ikke, for det var helt uvesentlig for min del, da jeg allerede hadde tatt valget om å ikke leve med han mer. Det undrer meg veldig hvorfor hun tok hans parti og ikke mitt den gangen, er man gode venninner så sier man da sånt tvert!

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg har tatt min mann i å være utro, og da jeg fortalte henne det så sa hun at hun ikke var overrasket. Dette fordi hun for flere år tilbake før vi giftet oss hadde sett han med en dame på byen. Hun hadde tatt hans side og avtalt å ikke si noe til meg den gangen, enda vi den gangen var gode venninner. Hadde jeg fått vite det den gangen så hadde jeg aldri giften meg med han. Hvorfor hun måtte komme med dette nå aner jeg ikke, for det var helt uvesentlig for min del, da jeg allerede hadde tatt valget om å ikke leve med han mer. Det undrer meg veldig hvorfor hun tok hans parti og ikke mitt den gangen, er man gode venninner så sier man da sånt tvert!

Det var lite å bli så sur for, at du vil nekte dine andre venninner å pleie omgang med denne venninne.

Er man venninner, så må man tåle å høre også negative erfaringer.

Det hun sa om mannen din var jo bare tuftet på hennes erfaringer fra tidligere år.

Hilsen

Gjest lisboa1
Skrevet

Det var lite å bli så sur for, at du vil nekte dine andre venninner å pleie omgang med denne venninne.

Er man venninner, så må man tåle å høre også negative erfaringer.

Det hun sa om mannen din var jo bare tuftet på hennes erfaringer fra tidligere år.

Hilsen

dette har hun hodlt skjult i 7 år, og tok min manns parti den gangen. da hadde jeg aldri giftet meg om jeg hadde fått vite det da. hun har spilt skuespill i 7 år, sa at det var grunnen til at de hadde sett rart på hverandre opp gjennom årene..hallo!

Gjest mandolina
Skrevet

dette har hun hodlt skjult i 7 år, og tok min manns parti den gangen. da hadde jeg aldri giftet meg om jeg hadde fått vite det da. hun har spilt skuespill i 7 år, sa at det var grunnen til at de hadde sett rart på hverandre opp gjennom årene..hallo!

Er lisboa1 samme person som sommerfugl3?

Eller er det to forskjellige situasjoner?

Hilsen

Gjest lisboa1
Skrevet

Er lisboa1 samme person som sommerfugl3?

Eller er det to forskjellige situasjoner?

Hilsen

sorry samme, gammelt nick. hun så han var utro, og sånt sier man da syns n¨å jeg

Skrevet

Hun har nok vært i en veldig vanskelig situasjon hun også den gangen hun fant det ut for 7 år siden. Kanskje lovte han den gangen at han aldri skulle gjøre det igjen og fikk henne til å love at hun ikke skulle si noe. Og det er jo ikke sikkert han har gitt henne grunn til å tro noe annet senere.

Jeg skjønner at du er skuffet og såret, bevares, men det er vel helst mannen din det burde gått utover. Hadde du trodd henne den gangen da? Mange nekter jo plent å tro sånt om sin partner om de får høre det fra noen andre.

Gjest mandolina
Skrevet

sorry samme, gammelt nick. hun så han var utro, og sånt sier man da syns n¨å jeg

Det er jo å mene at venninna di skal ha samme meninger som deg, og det har hun jo åbenbart ikke, og det kan du da ikke forvente heller.

Og det er alltid lettere å være etterpåklok enn å gjøre det rette i enhver situasjon.

Hilsen

Skrevet

Jeg vet ikke hva du som har skjedd mellom deg og din tidligere venninne som gjør at du overhodet ikke kan klare å forholde deg til henne mer, men synes i utgangspunktet dine venninner gjør rett i å ikke ta parti.

Synes vel også at du skaper en vanskelig situasjon for flere enn deg selv ved å eksponere konflikten så tydelig for alle de andre, samt å innta en så steil holdning.

Det måtte ha vært noe helt spesielt som hadde skjedd før jeg hadde syntes dette var noe annet enn "Tuppen og Lillemor".

Gjest bikku
Skrevet

Du kan nok ikke forvente at vennene dine skal velge mellom dere, selv om du velger henne bort. Har vært i en liknende situasjon selv. Hvor jeg ble utstøtt av ei av venninnene. Den andre parten syntes selvsagt det jeg hadde gjort var forferdelig, men vennene visste det var en annen side av saken. Jeg fortsatte å være en del av helheten, mens hun meldte seg ut fordi jeg var tilstede. Sårt til å begynne med, men på lang sikt var det virkelig bare hennes tap. Så ikke utsett deg selv for det. Du risikerer å miste flere venner. Du trenger neppe å forholde deg direkte til henne selv om dere er tilstede samtidig?

Gjest miss orange
Skrevet

Hvis det var uvesentlig for deg, hvorfor ialle dager lage slikt oppstuss da???

Aner du noe om hvor vanskelig det er å komme over folk en kjenner i en slik situasjon, og hvor vanskelig det er å fortelle slikt til venninner? Det er faktisk de som har blitt uglesett pga at de har fortalt om utro partnere. Ei jeg kjenner ble kuttet ut fordi hun fortalte at mann var utro. Så kanskje venninna di var redd for å miste deg den gangen.

I det tilfellet her er det nok du som er litt vanskelig, synes jeg utifra det lille jeg har lest.

Gjest miss orange
Skrevet

Det er faktisk ikke alle som mener at slikt forteller en! Jeg ville valgt å ikke vite det. Tror jeg. Men vet ikke. jeg har opplysninger om min venninnes eksmann fra den gangen de var gift. Har lurt på å fortelle det nå, men har kommet til at det er like greit å holde kjeft. Kanskje vil det såre henne, og kanskje blir hun også sur på meg fordi jeg ikke sa noe den gangen. Ikke godt å vite. Det er mange avveininger å ta, og folk reagerer som sagt forskjellig.

Mrs. Wallace
Skrevet

Du kan selvsagt ikke forlange at de andre venninnene også skal kutte kontakten med din (eks)venninne. Ved å gjøre det, setter du dem faktisk i en veldig vanskelig situasjon, og du risikerer å bli sittende igjen med svarteper - det er få som liker å bli fortalt hvem de skal få omgåes.

Så da har du valget; du kan utebli fra felles sosiale situasjoner, eller du kan delta og holde en høflig avstand. Jeg har vært i en tilsvarende situasjon (men av helt andre grunner til "bruddet") og valgte det siste. Det har fungert helt fint.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det finnes utallige historier om venninner som vet slikt som dette og som forteller det som det er med det samme. Det eneste de oppnår er å bli vraket av en såkalt venninne fordi "de farer med løgn" og bare er sjalu og misunnelig. Utrolig mange som ikke tror på at mannen er utro selv om det er deres beste venninne som forteller at det faktisk er sånn.

Jeg syns du legger en skyld på venninna di som ho ikke fortjener, det at man lar være å si noe betyr ikke at man svikter en part og er lojal mot den andre. Hva vet du om grunnen til at hun lovet å ikke si noe den gangen?

Det du også skal være klar over er at det slett ikke er en selvfølge at personen med utro ektemann virkelig ønsker å vite noe. Og i tillegg forvente at resten av venninnegjengen skal droppe en venninne fordi du vil droppe henne er småskoletull. Tror nok du fort kan oppleve å bli den som står alene igjen, dermed er det viktig at du spør deg selv om du virkelig vil stå alene igjen i en situasjon hvor venner egentlig betyr alt.

Skrevet

Min mening:

Du har ingen rett til å bestemme over de andre i gjengen og må bare finne deg i at de noen ganger vil velge din x-venninne framfor deg. Du kan ikke regne med en kollektiv utstøting av din x-venninne. Syns sånt er utrolig barnslig og hadde blitt dritsur om noen hadde prøvd å legge føringer på hvem jeg skulle omgås. Har likevel sett at slike mekanismer fins i gjenger der folka er både i tjue- og tredveåra og det forundrer meg at det går an å være så smålig.

Du får gjøre som du vil og så får venninnene dine gjøre som de vil. Om dere ikke kan komme på samme fest så må du bare regne med å holde deg hjemme om hun andre skal dit, om dette er så vanskelig for deg.

Skrevet

Jeg synes du overreagerer. Hvis du hadde vært i samme situasjon selv, vet du hvordan du hadde reagert? Hvis du vet det, er det kun fordi du har vært i den situasjonen. Hun gjorde det hun trodde var best; hadde du trodd på henne om hun sa det? Hun gjorde det ikke for å være ond.

Skrevet

Ta deg sammen. Her lager du storm i et vannglass. Du er skuffet og lei over mannen din. Hun visste noe som du nå mener at hun skulle fortalt den gangen. Det er slett ikke sikkert du ville likt å høre det den gangen. Dette er vondt å høre uansett når du får vite det. Det er mannen din som satte venninnen din i en kjempevanskelig situasjon, ergo er det han som bør lide under det, ikke hun. Du kan ikke forvente at alle andre skal kutte ut en du ikke vil ha mer med å gjøre, du er da voksen!?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...