Gå til innhold

medisin grunnfag

Anbefalte innlegg

Gjest jane maia
Skrevet

Noen som har gått det? Er det nyttig?

Jeg er skoleflink og jeg tenkt å studere medisin grunnfag bare for å få bo i Spania i ett år... :P

Har ingen planer om å arbeide med medisin eller studere videre...

Er det dumt? Eller en må jo bare gripe de sjansene livet gir deg!

Så dette vil jeg gjøre om et par år om tilbudet fortsatt fins (man får undervisning på norsk skole i Fuengirola og tar eksamene i Oslo)

Er jo alltids nyttig og spennende å lære om menneskekroppen og sykdommer og slik, selv om jeg ikke skal gå videre med det...

rar plan?

Skrevet

Jeg synes det er litt snålt gjort - har du tenkt på at du kanskje tar skoleplassen fra en annen som virkelig har tenkt å bruke den i videre utdanning? Mens du bare vil utnytte systemet til å tilbringe et år i syden?

Gjest jane maia
Skrevet

Jeg synes det er litt snålt gjort - har du tenkt på at du kanskje tar skoleplassen fra en annen som virkelig har tenkt å bruke den i videre utdanning? Mens du bare vil utnytte systemet til å tilbringe et år i syden?

”Jeg synes det er litt snålt gjort - har du tenkt på at du kanskje tar skoleplassen fra en annen som virkelig har tenkt å bruke den i videre utdanning? Mens du bare vil utnytte systemet til å tilbringe et år i syden?”

Det er åpent studium, bare å ha generell studiekompetanse og søke i tide, så den personen kan evt. søke neste år.

Så jeg ser det absolutt ikke på den måten.

Og det er jo også veldig nyttig kunnskap og jeg liker å lære og bruke hjernen. Selv om jeg ikke har tenkt å benytte meg av tilbudet å studere medisin i 6 år i Slovakia eller Polen som man blir kvalifisert til om man får en snitt på C eller større. Jeg er for sent ute til å begynne så lang utdanning, for jeg håper jeg kan bli mor og sjansen minker ved økende alder. Ikke at jeg tror jeg har selvdisiplin til å ta noe legestudie uansett.

Og om jeg har lyst å videreutdanne meg eller gå høyskole likevel senerem er det større sjanse for at jeg kommer inn, siden jeg da har høyere poeng fordi jeg har mer enn videregående om jeg fullfører medisin grunnfag :) Dessuten har jeg mye lavere snitt enn jeg kunne ha hatt om jeg ikke hadde vært syk da jeg var 16-22. Og jeg har nesten ingenting å fylle en CV med, og det får jeg da.

På grunn av at jeg ble syk da jeg var 16, fikk jeg ikke fullført videregående utdanning på normalt vis. Videregående utdanning skal være gratis i Norge. Jeg betale det selv ved det jeg arvet da mamma døde på privatskole siden jeg ikke hadde noen rettigheter til å fullføre videregående. Penger jeg kunne brukt på sertifikatet eller annet.

Så jeg ser absolutt ikke på meg selv som noen snylter som "tar plassen fra noen" ang.utdanning, jeg som har betalt min egen videregående skole. Er jo haugevis av studenter som bare søker på ting og ombestemmer seg, og de får det servert i hendene fordi de var friske.

Jeg syns egentlig de fleste studenter har isåfall like mye tatt seg for, de fikk videregående gratis, de kunne søke jobber osv i vei, det er de som har fått alt servert i hendene. Jeg har kjempet. Jeg kjemper en dobbel så hard kamp som de fleste, ikke har jeg rett til lærlingeplass, ikke fikk jeg søke på vigo.no slik som 18-åringene, ikke har jeg tilbud om vk2 om jeg ikke får lærlingeplass slik de har.

Om jeg hadde vært frisk ville jeg vært ferdig utdannet på høyskole nå.

Jeg er 25 år og skal bli lærling til høsten istedet, det ble løsningen for meg. Så 3 åring høyskole etter det igjen (noe jeg EGENTLIG kunne tenkt meg og kanskje skjer det en gang), eller 6 års medisinstudier... jeg vil ha barn en dag også. Jeg er så langt etter at det kan være altfor sent om jeg skal utdanne meg videre i flere år.

nei akkurat der har jeg null dårlig samvittighet for de andre norske studenter gitt.

Eneste er at jeg er heldig som har arvet og bor i et rikt land. Men det går ikke ut over noen av de andre norske studentene eller som ønsker å være det.

Det er jo ikke slik at jeg har bare toppkarakterer og søker på et studie det er vanskelig å komme inn, for å bare være i syden, mens en annen person som virkelig ønsker studiet ikke får sjansen. Alle får sjansen så lenge de har generell studiekompetanse. Noe jeg ikke hadde fått hadde det ikke vært for at jeg tok saken i egne hender, mens den stakkars studenten som evt. Ikke kommer inn fikk den gratis da han eller hun var 18 og om vi er like gamle har han hatt 6 år på seg til å søke seg inn så. Jeg stopper nok ingen.

Om jeg stopper noen som vil bruke den i sin videreutdanning, han kan uansett søke neste år eller ta det i norge om det utelukkende er medisin grunnfag han eller hun er ute etter... så nei jeg vil ikke direkte bruke det i min videreutdanning, fordi jeg er for gammel og for sent ute til å ta det, men det er en del av min personlige allmennutdanning. For det er bra det en lærer. Både bestefar og mamma var leger, så jeg synes det er spennende å lære om kropp, fysiologi og sykdomslære.

Skrevet

Tja, ingen kunnskap er unyttig - og ingen erfaring er unyttig heller.

Er det ikke mulig å finne et fag å studere som du føler du vil få bruk for senere?

Skrevet

Medisin grunnfag kan ikke brukes til noe annet enn å samle ekstra poeng til opptak på studie senere. Man får ikke konvertert fagene om man skulle begynne på medisinstudiet senere.

Gjest jane maia
Skrevet

Medisin grunnfag kan ikke brukes til noe annet enn å samle ekstra poeng til opptak på studie senere. Man får ikke konvertert fagene om man skulle begynne på medisinstudiet senere.

nettopp.

Gjest liten løve
Skrevet

Hva med å ta hele utdanningen i feks. Australia? Det er veldig gode stipend og låne ordninger fra lånekassen.

Dessuten er klima like bra som i Spania og det er _mange_ norske studenter der. Når du i tillegg er skolesterk er det ikke noe problem at det er på engelsk.

sjekk www.lanekassen.no

Gjest jane maia
Skrevet

Hva med å ta hele utdanningen i feks. Australia? Det er veldig gode stipend og låne ordninger fra lånekassen.

Dessuten er klima like bra som i Spania og det er _mange_ norske studenter der. Når du i tillegg er skolesterk er det ikke noe problem at det er på engelsk.

sjekk www.lanekassen.no

hvorfor australia? det er så langt unna

mange farlige dyr og insekter. jeg vil bo i spania et år fordi jeg elsker det landet, var der flere ganger da jeg vokste opp, er rett og slett det landet jeg vil til. :)

Gjest liten løve
Skrevet

mange farlige dyr og insekter. jeg vil bo i spania et år fordi jeg elsker det landet, var der flere ganger da jeg vokste opp, er rett og slett det landet jeg vil til. :)

Sjekk denne:

http://app.lanekassen.no/lut/Default.aspx

Og denne:

http://www.lanekassen.no/templates/Page____5644.aspx

Og til slutt har tatt medisin grunnfag og med den knappe tiden det er der nede så blir det ikke mye tid til soling og sånn.

Hvis du skal ta medisin grunnfag i Spania bør du vurdere å lese en del pensum hjemme før du drar...

Gjest liten løve
Skrevet

Kom på at medisin grunnfag inngår i bachelorgraden "helse og administrasjon" som de har ved universitetet i Tromsø. Bachelorgraden kan bygges videre til master i samfunnsmedisin eller statsvitenskap.

I tillegg kan det gi undervisningskompetanse på helse og sosialfag videregående, men da må en nok ha en lærerutdanning av en eller annen art i tillegg...

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Hvorfor ikke studere spansk f.eks? Språk er jo alltid fint å kunne.

Gjest jane maia
Skrevet

Kom på at medisin grunnfag inngår i bachelorgraden "helse og administrasjon" som de har ved universitetet i Tromsø. Bachelorgraden kan bygges videre til master i samfunnsmedisin eller statsvitenskap.

I tillegg kan det gi undervisningskompetanse på helse og sosialfag videregående, men da må en nok ha en lærerutdanning av en eller annen art i tillegg...

tusen takk for svarene dine.

hvilke jobbmuligheter ligger i helse og administrasjon?

Gjest liten løve
Skrevet

tusen takk for svarene dine.

hvilke jobbmuligheter ligger i helse og administrasjon?

Jobbe i sykehusadministrasjon eller annen offentlikg forvaltning knyttet til helsevesenet. Med master i samfunnsmedisin vil jeg tro du kan få en god jobb på institutt for samfunnsmedisin.

Tror det er gode muligheter for jobb...

Ellers så vil jeg tro du etter et år på medisin grunnfag muligens kan være heldig å få noe vikargreier som lærer på linje i helse og sosialfag. Men neppe noe fast uten lærerutdanning i tillegg.

Mulig medisin grunnfag kan inngå i et av årene du trenger for å bli miljøterapeut, men det er jeg usikker på. Du vil isåfall tjene noe mer enn en sykepleier..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...