Gå til innhold

Når jeg sier at det ikke blir flere barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... hvorfor må folk så og si alltid da se på meg som om jeg ikke aner hva jeg snakker om og si bedrevitende:"Nåååja.... " og så gjerne legge til:"Ikke flere?!" eller "Man skal aldri si aldri!" eller noe sånt. Som om 2 barn ikke skulle være nok liksom! For meg holder det i massevis!

Men de blir litt lange i fjeset når jeg sier at jeg faktisk ikke kan få flere da. *Hehe* Da begynner de ofte å ro og snakke om adoptivbarn eller fosterbarn, men da ler jeg bare og sier at om jeg skal ha "fosterbarn" så blir det noen med fire bein, man og hale i så fall. ;o)

Gjest Kattepiken
Skrevet

hehe :) jeg er selv katte elsker og vurderer å skaffe meg en småtass til..har en hunkatt på 2,5 år fra før, hun er kastrert. Håper det går bra. Det er snakk om en 4 mnd liten småtass som ser ut som en tiger.hehe..det var egentlig meningen den skulle bli avlivet med en boltepistol. Er visst en i byen her som er slakter og som livnærer seg på dette. Selv synes jeg at det høres helt forjævlig ut, at man kan gjøre noe sånt. Blir det ikke mye blod/gørr av det? Vel, eh, dette var visst en digresjon. hehe :)

Gjest arktis
Skrevet

Ja hva er det snakk om det der?? Har selv bare en men har ingen planer om flere,men det virker ikke som folk tror meg når jeg sier det. "Å,bare vent,du er jo ennå ung,mannen din vil vel ha egne barn" osv osv... Har masse grunner til å ikke få flere barn men er jo ikke alt man har lyst til å dele med alle da... Jeg føler det som om folk ikke tror valget mitt er gjennomtenkt i det hele tatt. Er ikke sterilisert men det er fordi legen min mente jeg var for ung da jeg ba om det for 4 år siden. Vi ble da enige om at jeg skulle bruke hormonspiral i 5 år og så se om jeg hadde ombestemt meg. Syns ikke man skal måtte forsvare det å ikke få barn eller å ikke få flere til alle og enhver,merket det veldig godt da jeg giftet meg,var liksom opplest og vedtatt at DA ble det flere barn.

Skrevet

Ja hva er det snakk om det der?? Har selv bare en men har ingen planer om flere,men det virker ikke som folk tror meg når jeg sier det. "Å,bare vent,du er jo ennå ung,mannen din vil vel ha egne barn" osv osv... Har masse grunner til å ikke få flere barn men er jo ikke alt man har lyst til å dele med alle da... Jeg føler det som om folk ikke tror valget mitt er gjennomtenkt i det hele tatt. Er ikke sterilisert men det er fordi legen min mente jeg var for ung da jeg ba om det for 4 år siden. Vi ble da enige om at jeg skulle bruke hormonspiral i 5 år og så se om jeg hadde ombestemt meg. Syns ikke man skal måtte forsvare det å ikke få barn eller å ikke få flere til alle og enhver,merket det veldig godt da jeg giftet meg,var liksom opplest og vedtatt at DA ble det flere barn.

Husker en gang en arbeidskollega med flere barn enn meg så på meg ved lunsjbordet og utbrøt:"ja, jeg hadde ikke stoppet på 2 nei!" Da så jeg bare på henne og sa rolig."Men i din familie er det ikke slik at 4 av 6 barn har livstruende hjertefeil og at to av disse er døde..." Da ble hun stille gitt.

Skrevet

Folk skal legge seg opp i absolut ALT..! Det er helt utrolig hva enkelte kan lire av seg. Bra du fikk satt på plass hun kollega'n din *ler* Synes jeg ser det for meg, når du stoppa kjeften på'a.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1180553105' post='3620265]

Folk skal legge seg opp i absolut ALT..! Det er helt utrolig hva enkelte kan lire av seg. Bra du fikk satt på plass hun kollega'n din *ler* Synes jeg ser det for meg, når du stoppa kjeften på'a.

*Hehe* Det var ikke der jeg jobber nå altså, men for flere år siden på hovedavdelingen.

Skrevet

Huff, jeg vet akkurat hva du mener - vi har valgt å få bare ett barn, og gjett om folk har meninger om det da. Og skulle man finne på å komme over 3 så begynner de å bli negative til det også... Ikke lett å ta sine egne valg her i verden, nei...

Skrevet

Den der opplever jeg stadig vekk også. Nå vet jo ikke vi hva som skjer om 10 år, hvordan vår livsituasjon er da og hva vi da vil komme til å tenke, men noen flere biologiske barn blir det ikke hos oss. To er nok det, når vi ønsker å ha nok av tid, energi og penger til å gi barna mer enn bare de grunnleggende tingene som mat og klær.

Skrevet

Husker en gang en arbeidskollega med flere barn enn meg så på meg ved lunsjbordet og utbrøt:"ja, jeg hadde ikke stoppet på 2 nei!" Da så jeg bare på henne og sa rolig."Men i din familie er det ikke slik at 4 av 6 barn har livstruende hjertefeil og at to av disse er døde..." Da ble hun stille gitt.

Huff, det var stygt gjort...

Skrevet

Huff, det var stygt gjort...

Hva var stygt gjort? Det var på det tidspunktet fakta at 4 av 6 barn i mine barns generasjon i min familie hadde livstruende hjertefeil. Nå har det kommet til ett barn til, men der er det en annen far enn på de andre i den søskenflokken så dette barnet er friskt. Faren for å få et barn til med hjertefeil var faktisk en av grunnen til at jeg lot meg sterilisere, i tillegg til at bekkenbunnen min sannsynligvis ikke vil tåle et svangerskap til.

Skrevet

Det er vel fordi så mange har sagt før deg at de ikke skal ha flere barn og så ombestemt seg senere. Ja, jeg kjenner flere.

Skrevet

Det er vel fordi så mange har sagt før deg at de ikke skal ha flere barn og så ombestemt seg senere. Ja, jeg kjenner flere.

Jeg skjønner det, men når jeg bestemt sier at "Nei, det blir ikke noen flere!" så _må_ de alikevel liksom vite bedre enn meg at jeg tar feil. *Sukk* Noen ganger svarer jeg da at "da er det en lege eller to som ikke har gjort skikkelig jobb i tilfelle." ;o)

Skrevet

Jeg skjønner det, men når jeg bestemt sier at "Nei, det blir ikke noen flere!" så _må_ de alikevel liksom vite bedre enn meg at jeg tar feil. *Sukk* Noen ganger svarer jeg da at "da er det en lege eller to som ikke har gjort skikkelig jobb i tilfelle." ;o)

Enig i at det er unødvendig å være bedrevitende, men jeg tror ikke det er vondt ment, i alle fall ikke fra de flestes side. :-)

Skrevet

De vil ha muligheten til å si:" I told you so....! "

;-)

Skrevet

Det har sikkert med det at mange får en lengsel etter et barn til når den minste har blitt stor nok.. Det finnes endel attpåklatter :) Fint at du har bestemt deg. Det har jeg også gjort, for ni år siden. Alle gode ting er tre ;)

Skrevet

Har du prøvd å bare stoppe opp, se alvorlig på dem og si: "Hvorfor sier du egentlig sånt? Kan du ikke har respekt for at andre tar andre avgjørelser enn du selv?"

Skrevet

Det er vel neppe direkte uvanlig at man får et barn sammen med ny partner, særlig ikke hvis denne ikke har barn fra før.

Og - som en annen sa - det er nok av dem som har sagt "aldri" og så ombestemt seg :-)

Så det ligger nok ikke noe vondt i det.

Gjest karyana
Skrevet

jeg blir også så irritert ved sånt mas....ikke alle er like fruktbare

Skrevet

Hva var stygt gjort? Det var på det tidspunktet fakta at 4 av 6 barn i mine barns generasjon i min familie hadde livstruende hjertefeil. Nå har det kommet til ett barn til, men der er det en annen far enn på de andre i den søskenflokken så dette barnet er friskt. Faren for å få et barn til med hjertefeil var faktisk en av grunnen til at jeg lot meg sterilisere, i tillegg til at bekkenbunnen min sannsynligvis ikke vil tåle et svangerskap til.

Å unnskyld, jeg misforsto... Jeg trodde det var denne dama du sa det til som hadde barn i sin familie med livstruende hjertefeil og hvor endel var døde (leste litt fort der). Tenkte det var stygt gjort mot henne hvis hun sørget/hadde sørget over døde slektninger. Men siden det var i din familie - neineinei, det var ikke stygt gjort:-)

Gjest Happiness
Skrevet

Huff, jeg vet akkurat hva du mener - vi har valgt å få bare ett barn, og gjett om folk har meninger om det da. Og skulle man finne på å komme over 3 så begynner de å bli negative til det også... Ikke lett å ta sine egne valg her i verden, nei...

Vel, når folk blir for ubehagelig nærgående når det gjelder det faktum at jeg har bare mitt ene barn "får de det tilbake" i en del tilfeller i hvert fall. Jeg snakker ikke om det at folk kommenterer litt. Men jeg har også disse ti årene fått en del ubehagelig innblanding som går over grensen min og irriterer litt etter som årene går. Toleransegrensen min er litt lav på dette

området nettopp fordi jeg drømte om flere barn men ikke kunne velge å få.

Så i blant når de spør; "Så du har baaaaree dette eeene barnet?, så sier jeg av og til følgende; "Ja, jeg blir sannsynligvis sittende i en rullestol hvis jeg får flere i følge mine terapeuter. Hadde ønsket meg flere barn over alt da."

Mange blir litt brydd og "flau" da. Men ikke mer brydd og ukomfortabel enn jeg ble. Så blir det ikke sagt mer om den saken.

Jeg snakker ikke her om mine få nærmere venninner. De kan få spørre om det meste.

Det er ikke bare, bare å adoptere heller i våre dager, og alle ønsker ikke gå innpå hvorfor det kan bli en for belastende og slitsom prosess.

Generelt kan man godt kommunisere rundt dette synes jeg, men her burde det absolutt vært en _Vær varsom plakat_.

Jeg håper jo forøvig at etter alle disse årene kunne jeg kastet tanken på rullestol, men nå er jeg så gammel(snart 37, uten mann, og med en sorg å bearbeide) Så det blir uansett ikke på meg ser det ut til. :o(

Vh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...