Gå til innhold

Når jeg sier at det ikke blir flere barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går vel heller på dette med at barn ikke alltid er så lett å unngå, for å si det slik. De fleste vet at man blir gravid da man minst venter det, i alle fall hvis man har et aktivt sexliv.

Er nok mange som har sagt at de aldri skal ha barn eller ikke vil ha flere, men som etter få år sitter med fanget fullt likevel.

At du ikke kan få flere barn er vel de færreste som vet vil jeg tro.

Skrevet

Ja, folk spør oss også. Enda jeg har to gutter fra før, og vi har to gutter i lag. Fire unger altså, og enda spør folk:-) De lurer på "om vi ikke skal ha jente".... Jaja, som om det er noe man kan bestemme selv.

Jeg bruker å svare at vi har mer enn nok, vi skal IKKE ha flere. Og dessuten kan vi ikke heller, siden gubben har sterilisert seg (heldigvis).

Skrevet

Det går vel heller på dette med at barn ikke alltid er så lett å unngå, for å si det slik. De fleste vet at man blir gravid da man minst venter det, i alle fall hvis man har et aktivt sexliv.

Er nok mange som har sagt at de aldri skal ha barn eller ikke vil ha flere, men som etter få år sitter med fanget fullt likevel.

At du ikke kan få flere barn er vel de færreste som vet vil jeg tro.

"At du ikke kan få flere barn er vel de færreste som vet vil jeg tro."

Det er jo sant, jeg har jo ikke kringkastet for heie bygda at jeg ikke kan få flere, men alikevel blir jeg oppgitt når jeg sier med bestemt stemme og alvorlig blikk at "nei, det blir ikke flere" - alikevel MÅ de bare tro at de vet best.

Skrevet

"At du ikke kan få flere barn er vel de færreste som vet vil jeg tro."

Det er jo sant, jeg har jo ikke kringkastet for heie bygda at jeg ikke kan få flere, men alikevel blir jeg oppgitt når jeg sier med bestemt stemme og alvorlig blikk at "nei, det blir ikke flere" - alikevel MÅ de bare tro at de vet best.

Tja, jeg tror jeg skjønner de du snakker med også. Som sagt, mange som har sagt det samme som deg som sitter med fanget fullt etter en stund.

Skrevet

Ja, den der får jeg også høre ofte. Særlig siden jeg har to gutter, da _kan_ jeg liksom ikke si at jeg er fornøyd - jeg har jo ikke en komplett familie uten en jente..

En kollega prøvde å overtale meg her om dagen til å sette i gang å få en attpåklatt (Jeg tror ikke han mente med ham da ;)

Jeg bare ler av sånt, syns bare det er komisk. Det er nok folk på jorda, pleier jeg å svare. Snart fortrenger menneskene alle andre arter - best jeg holder litt igjen! ;o)

Gjest mener jeg
Skrevet

Jeg skjønner det, men når jeg bestemt sier at "Nei, det blir ikke noen flere!" så _må_ de alikevel liksom vite bedre enn meg at jeg tar feil. *Sukk* Noen ganger svarer jeg da at "da er det en lege eller to som ikke har gjort skikkelig jobb i tilfelle." ;o)

Er ikke denne problemstillingen en storm i et vannglass?

Hvis det er plagsomt, så får du bare si til dem at du syns de er noen jævla gnagsår, så slutter de sikkert.

Skrevet

Mange hadde sikkert funnet et eller annet feil med det hvis du i stedet hadde ymtet om at dere kanskje ville få et barn når dere - om flere år - kanskje flytter sammen. Det hadde vært for stor aldersforskjell til dine barn, du / dere hadde vært i eldste laget og det ville vært synd på barnet som kanskje ikke ville få noen (hel)søsken.

Det raker ingen andre enn dere to, og jeg synes svaret om en hest i stedet er helt utmerket.

Skrevet

Har bare ett barn selv, og hørte dette myyyye før. Nå ser det ut til at folk har roa det ned. Og når vi i tillegg nå er separert blir det vel helt tysst:-)

Skrevet

Har bare ett barn selv, og hørte dette myyyye før. Nå ser det ut til at folk har roa det ned. Og når vi i tillegg nå er separert blir det vel helt tysst:-)

Jeg er skilt med ny partner som ikke har barn fra før, så det er vel ikke så rart at spørsmålet innimellom kommer opp. Det er imidlertid noe vi snakket mye om alt til å begynne med i forholdet og han mener at det er en sak mellom oss, ikke noe vi trenger å informere alt av slekt og venner om. Og det har han jo rett i. :o)

Alikevel valgte jeg å fortelle det til svigermor i fjor sommer, slik at hun ikke skulle begynne å forvente seg biologiske barnebarn etter ham, det får de to andre barna hennes sørge for - noe en av dem også har gjort. :o)

Skrevet

Har du prøvd å bare stoppe opp, se alvorlig på dem og si: "Hvorfor sier du egentlig sånt? Kan du ikke har respekt for at andre tar andre avgjørelser enn du selv?"

*Hehe* Den skal jeg sannelig prøve å huske! Jeg kommer alltid på hva jeg egentlig skulle svart alt for sent.

Gjest arktis
Skrevet

Husker en gang en arbeidskollega med flere barn enn meg så på meg ved lunsjbordet og utbrøt:"ja, jeg hadde ikke stoppet på 2 nei!" Da så jeg bare på henne og sa rolig."Men i din familie er det ikke slik at 4 av 6 barn har livstruende hjertefeil og at to av disse er døde..." Da ble hun stille gitt.

Min sønn har også en meget alvorlig hjertefeil + flere tilleggs-sykdommer,og det er en av grunnene til at jeg ikke ønsker flere barn. Men jeg har faktisk opplevd at dette argumentet har blitt brukt motsatt,"enn hvis det skjer noe med han da,da har du jo ingen barn".Hva sier man til sånt da?? Får også høre at lynet aldri slår ned to ganger på samme sted,så jeg må ikke være redd for å få flere syke barn,men det kan jo så absolutt skje. Har hørt at sjansen for å få et hjertebarn til er ti ganger så stor når man først har fått ett.

Skrevet

Min sønn har også en meget alvorlig hjertefeil + flere tilleggs-sykdommer,og det er en av grunnene til at jeg ikke ønsker flere barn. Men jeg har faktisk opplevd at dette argumentet har blitt brukt motsatt,"enn hvis det skjer noe med han da,da har du jo ingen barn".Hva sier man til sånt da?? Får også høre at lynet aldri slår ned to ganger på samme sted,så jeg må ikke være redd for å få flere syke barn,men det kan jo så absolutt skje. Har hørt at sjansen for å få et hjertebarn til er ti ganger så stor når man først har fått ett.

Risikoen for flere hjertebarn økes betraktelig om man først har fått ett, så utsagnet om at "lynet ikke slår ned på samme sted to ganger" er bare vissvass i denne sammenhengen. Da jeg skulle ha nr. 2 var faren for hjertefeil 10% i forhold til 1% med førstemann.

En gang leste jeg at en amerikansk (?) undersøkelse hadde kommet frem til at det var størst sjanse for at om barn1 hadde hjertefeil så ville også barn3 ha det, ikke barn 2, men det vet man jo ikke før etter at svangerskapet er et stykke på vei i alle fall.

Gjest arktis
Skrevet

Risikoen for flere hjertebarn økes betraktelig om man først har fått ett, så utsagnet om at "lynet ikke slår ned på samme sted to ganger" er bare vissvass i denne sammenhengen. Da jeg skulle ha nr. 2 var faren for hjertefeil 10% i forhold til 1% med førstemann.

En gang leste jeg at en amerikansk (?) undersøkelse hadde kommet frem til at det var størst sjanse for at om barn1 hadde hjertefeil så ville også barn3 ha det, ikke barn 2, men det vet man jo ikke før etter at svangerskapet er et stykke på vei i alle fall.

Ja nemlig. Dessuten ble hvertfall jeg mye mer bevisst på at ting ikke bare skjer "alle andre". Ville ha vært mye mer redd for alle mulge slags sykdommer tror jeg..

Skrevet

Moren min var på ultralyd helt sist i svangerskapet for å finne ut om barnet hadde hjertefeil (broren min ble født med alvorlig hjertefeil; derav undersøkelsen), men det var bare for at både foreldre og leger skulle være forberedt ved fødselen dersom det var noe galt. Det var det heldigvis ikke.

Skrevet

Moren min var på ultralyd helt sist i svangerskapet for å finne ut om barnet hadde hjertefeil (broren min ble født med alvorlig hjertefeil; derav undersøkelsen), men det var bare for at både foreldre og leger skulle være forberedt ved fødselen dersom det var noe galt. Det var det heldigvis ikke.

Jeg stoler veldig lite på de ultralydene som tas av jordmødre og "vanlige" leger, dessverre. Jeg kjenner til ei som var på ul uka før fødselen og da telte de 4 hjertekammer, da barnet ble født hadde det bare 3 og hjertekamre forsivnner ikke bare sånn uten videre!

Skrevet

Jeg stoler veldig lite på de ultralydene som tas av jordmødre og "vanlige" leger, dessverre. Jeg kjenner til ei som var på ul uka før fødselen og da telte de 4 hjertekammer, da barnet ble født hadde det bare 3 og hjertekamre forsivnner ikke bare sånn uten videre!

Denne ultralyden ble ikke tatt av vanlig leger eller jordmødre. Hun skulle til spesialist og måtte reise et godt stykke for det.

Skrevet

Denne ultralyden ble ikke tatt av vanlig leger eller jordmødre. Hun skulle til spesialist og måtte reise et godt stykke for det.

Det skulle selvsagt stå vanligE leger.

Skrevet

Det blir noe annet, de har et helt annet utstyr og annen spesialisering og erfaring. :o)

Gjest har migrene
Skrevet

Jeg får ofte spørsmål om vi ikke skal ha nummer tre snart. Selv fra et par på jobb som vet at jeg ikke bør få flere barn pga helsa.

Det kan være sårt å få spørsmål siden vi ønsket oss tre barn.

Det er ikke noe folk har noe med, og vi er glade for de to vi har.

Skrevet

Jeg er skilt med ny partner som ikke har barn fra før, så det er vel ikke så rart at spørsmålet innimellom kommer opp. Det er imidlertid noe vi snakket mye om alt til å begynne med i forholdet og han mener at det er en sak mellom oss, ikke noe vi trenger å informere alt av slekt og venner om. Og det har han jo rett i. :o)

Alikevel valgte jeg å fortelle det til svigermor i fjor sommer, slik at hun ikke skulle begynne å forvente seg biologiske barnebarn etter ham, det får de to andre barna hennes sørge for - noe en av dem også har gjort. :o)

Enig. Dette er svært personlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...