Gå til innhold

Facebook eier deg til evig tid

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

For dere som ikke leste avtalevilkårene da dere registrerte dere på facebook, kan dette være greit å vite:

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=185368

Synes dette høres skummelt ut. Tror altfor mange er uforsikige med å legge ut ting om seg selv på nettet. Jeg har selv profil på facebook, men vurderer nå og slette den og forandre all info om meg før jeg gjør det.

Skrevet

Man skal jo lese kontrakter før man "undertegner" dem, ville du signert på en papirkontrakt uten å lese den først?

PS: Du kan ikke slette kontoen din på Facebook, bare deaktivere den.

Gjest Catwoman
Skrevet

Man skal jo lese kontrakter før man "undertegner" dem, ville du signert på en papirkontrakt uten å lese den først?

PS: Du kan ikke slette kontoen din på Facebook, bare deaktivere den.

Det er nok det lureste ja, men jeg tror de fleste som signer seg inn i facebook ikke leser avtalevilkårene, da hadde vi nok ikke hatt så mange på facebook, vil jeg tro. Så derfor tenkte jeg at det var greit at de som bruker facebook leser dette. Og det sto forøvrig også noe i artikkelen jeg la ved at mange ikke leser avtalevilkårene før de tar facebook i bruk ;)

Gjest Catwoman
Skrevet

Tipser om at 13.30 kan man spør om alt man vil angående dette. Det er Datatilsynet som svarer. På VGnett.

Skrevet

Det er nok det lureste ja, men jeg tror de fleste som signer seg inn i facebook ikke leser avtalevilkårene, da hadde vi nok ikke hatt så mange på facebook, vil jeg tro. Så derfor tenkte jeg at det var greit at de som bruker facebook leser dette. Og det sto forøvrig også noe i artikkelen jeg la ved at mange ikke leser avtalevilkårene før de tar facebook i bruk ;)

Det gjelder også Windows Live Spaces etc. Det er ikke enestående for Facebook, heller ikke brukeravtalen. Grunnen til at akkurat Facebook får all oppmerksomheten er fordi man vet at det er en kvart mill. nordmenn som bruker det.

Skrevet

Denne er jo fin: http://www.albumoftheday.com/facebook/

Skrevet

Vet ikke om Facebook er så mye verre enn andre, men jeg synes det er positivt at det settes fokus på disse tingene.

Dol eier oss vel også til evig tid, og kan bruke innleggene våre til mye forskjellig. Vet det er mange som har fått seg en overraskelse når de har funnet igjen innleggene sine i ulike ukeblader. Her er nå heldigvis de fleste anonyme, da:-)

En hypotetisk problemstilling: sett at en doler som har vanket her i årevis og skrevet flittig om livets opp- og nedturer føler for å bruke disse innleggene i en bok. Kan han gjøre det, eller er det i ytterste konsekvens mulig at dol kan gi ut bok basert på de samme innleggene?

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i regelverket. Kanskje det er noen her som vet?

Ellers må jeg si at jeg synes det er rart at så mange er så ukritiske til hva de legger ut på nettet. Det finnes ikke mange arbeidsgivere i dag som ikke googler toppkandidatene til en stilling, og det er lite som skal til for å gi et useriøst inntrykk.

Skrevet

Vet ikke om Facebook er så mye verre enn andre, men jeg synes det er positivt at det settes fokus på disse tingene.

Dol eier oss vel også til evig tid, og kan bruke innleggene våre til mye forskjellig. Vet det er mange som har fått seg en overraskelse når de har funnet igjen innleggene sine i ulike ukeblader. Her er nå heldigvis de fleste anonyme, da:-)

En hypotetisk problemstilling: sett at en doler som har vanket her i årevis og skrevet flittig om livets opp- og nedturer føler for å bruke disse innleggene i en bok. Kan han gjøre det, eller er det i ytterste konsekvens mulig at dol kan gi ut bok basert på de samme innleggene?

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i regelverket. Kanskje det er noen her som vet?

Ellers må jeg si at jeg synes det er rart at så mange er så ukritiske til hva de legger ut på nettet. Det finnes ikke mange arbeidsgivere i dag som ikke googler toppkandidatene til en stilling, og det er lite som skal til for å gi et useriøst inntrykk.

Er det sant, har innlegg her på DOL kommet i ukeblader?! Medisinske spørsmål i legespalter, da, eller?

Skrevet

Er det sant, har innlegg her på DOL kommet i ukeblader?! Medisinske spørsmål i legespalter, da, eller?

Ja, alle innlegg kan brukes. Har sett igjen sex-spørsmål herfra i Vi Menn, arvespørsmål i ukeblader etc. Det hører vel til Aller-konsernet, tror jeg.

Skrevet

Ingenting av det man legger ut på nettet, kan man garantere seg mot at ikke blir brukt i andre sammenhenger, så dette er ikke noe som er spesielt med Facebook... Man må uansett hvor man befinner seg på nettet, være forsiktig med hva slags informasjon man legger ut om seg selv...

Skrevet

Jepp. :o) Har selv hatt innlegg herfra på trykk i Hjemmet jeg, bare koselig det synes jeg. Det står da også klart og tydelig i teksten når man registrerer seg her (det står i alle fall et sted!).

Skrevet

Ja, det stemmer. Jeg skvatt litt da jeg så innlegget mitt i Norsk Ukeblad hos moren min....

Skrevet

Jeg fant et innlegg i Hjemmet, som lignet meget på et spørsmål jeg hadde stilt her. Heldigvis var det ikke av den art at noen forbandt det med meg. Ikke var det undertegnet "fresja" heller!

hare1365380455
Skrevet

Jeg skal ikke inn på facebook....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...