Gjest Niina Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Jeg husker at du i et svar til en som hadde strøket mange ganger på førerprøven at du anbefalte personen å gi opp. Du sa noe sånt som at når du har forsøkt det så mange ganger så er det bare å innse at du ikke har annlegg for det eller noe sånt. For et utrolig negativt og pessimistisk menneskesyn. Ville du si det til en person som er psykisk syk.Du bør bare gi opp feks å jobbe ,fullføre utdannelsen din siden du har mislykkes så mange ganger før. Ville du sagt det til et barn som sliter med å lese at de bare bør gi opp å bli bilmekanikere.( ikke at det er noe galt med det).Er enig i at om man gjør akkurat det samme som før så vil man kunne få samme resultat. Er det virkelig slik at det at man har mislykket flere ganger i fortiden nødvendigvis har noe å si for om man vil lykkes nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277495-det-%C3%A5-mislykkes-til-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 1. Hvis en har mislykkes mange ganger ved oppkjøring, der de aller fleste står på max to forsøk, bør en vurdere om bilkjøring er noe for en selv. Som dårlig bilfører har en et betydelig ansvar for fler enn seg selv. 2. Om en stryker 3 ggr til ex.phil, bør en vurdere om universitetsstudier er det riktige for en selv. Jeg vil heller bruke begreper som endre mål, eller endre kurs heller enn det å bruke begrepet gi opp. Det er faktisk slik at vi har mange medfødte egenskaper som ikke i stor grad lar seg endre. Noen blir ikke matematikere og andre blir ikke operasangere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277495-det-%C3%A5-mislykkes-til-nhd/#findComment-2239007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niina Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 1. Hvis en har mislykkes mange ganger ved oppkjøring, der de aller fleste står på max to forsøk, bør en vurdere om bilkjøring er noe for en selv. Som dårlig bilfører har en et betydelig ansvar for fler enn seg selv. 2. Om en stryker 3 ggr til ex.phil, bør en vurdere om universitetsstudier er det riktige for en selv. Jeg vil heller bruke begreper som endre mål, eller endre kurs heller enn det å bruke begrepet gi opp. Det er faktisk slik at vi har mange medfødte egenskaper som ikke i stor grad lar seg endre. Noen blir ikke matematikere og andre blir ikke operasangere. Du eliminerer totalt at det kan være årsaker til det at man har mislykkes.Som at grunnen til at man strøk på x-phil var at man egentlig aldri hadde forsøkt , eller lagt inn tilstrekkelig med arbeid.Altså at det ikke har noe med nødvendigvis medfødte talenter eller mange på evner å gjøre Det finnes mange av de som sier dette kan jeg ikke eller dette får jeg ikke til. Man blir ikke født verdensmestere og det finnes et ordtak som heter øvelse gjør mester og det er i mange tilfeller sant. Jeg er enig i at endel egenskaper er genetisk betinget. Forøvrig besto jeg noe sånt som 4 gangen på førerprøven hvor jeg vistnok besto med glans. Selvfølgelig er det viktig at målene og drømmene er oppnåelig.Men i bunn og grunn så er min personlige overbevisning at man kan få til alt bare man vil det sterkt nok og er også villig til å legge inn i det arbeidet som trengs for å nå disse målene. Det er naturlig viktig å lære av sine feil , og skjønne hvorfor ting gikk galt også gjøre det bedre og riktigere neste gang. Vil du sagt det til en rusmisbruker som sprakk for ørtende gang , at dette beviser at du ikke kan bli rusfri fordi du har mislykkes 2-5-10 ganger. ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277495-det-%C3%A5-mislykkes-til-nhd/#findComment-2239021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nettlusa Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Du eliminerer totalt at det kan være årsaker til det at man har mislykkes.Som at grunnen til at man strøk på x-phil var at man egentlig aldri hadde forsøkt , eller lagt inn tilstrekkelig med arbeid.Altså at det ikke har noe med nødvendigvis medfødte talenter eller mange på evner å gjøre Det finnes mange av de som sier dette kan jeg ikke eller dette får jeg ikke til. Man blir ikke født verdensmestere og det finnes et ordtak som heter øvelse gjør mester og det er i mange tilfeller sant. Jeg er enig i at endel egenskaper er genetisk betinget. Forøvrig besto jeg noe sånt som 4 gangen på førerprøven hvor jeg vistnok besto med glans. Selvfølgelig er det viktig at målene og drømmene er oppnåelig.Men i bunn og grunn så er min personlige overbevisning at man kan få til alt bare man vil det sterkt nok og er også villig til å legge inn i det arbeidet som trengs for å nå disse målene. Det er naturlig viktig å lære av sine feil , og skjønne hvorfor ting gikk galt også gjøre det bedre og riktigere neste gang. Vil du sagt det til en rusmisbruker som sprakk for ørtende gang , at dette beviser at du ikke kan bli rusfri fordi du har mislykkes 2-5-10 ganger. ? Meget godt innlegg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277495-det-%C3%A5-mislykkes-til-nhd/#findComment-2239026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Du eliminerer totalt at det kan være årsaker til det at man har mislykkes.Som at grunnen til at man strøk på x-phil var at man egentlig aldri hadde forsøkt , eller lagt inn tilstrekkelig med arbeid.Altså at det ikke har noe med nødvendigvis medfødte talenter eller mange på evner å gjøre Det finnes mange av de som sier dette kan jeg ikke eller dette får jeg ikke til. Man blir ikke født verdensmestere og det finnes et ordtak som heter øvelse gjør mester og det er i mange tilfeller sant. Jeg er enig i at endel egenskaper er genetisk betinget. Forøvrig besto jeg noe sånt som 4 gangen på førerprøven hvor jeg vistnok besto med glans. Selvfølgelig er det viktig at målene og drømmene er oppnåelig.Men i bunn og grunn så er min personlige overbevisning at man kan få til alt bare man vil det sterkt nok og er også villig til å legge inn i det arbeidet som trengs for å nå disse målene. Det er naturlig viktig å lære av sine feil , og skjønne hvorfor ting gikk galt også gjøre det bedre og riktigere neste gang. Vil du sagt det til en rusmisbruker som sprakk for ørtende gang , at dette beviser at du ikke kan bli rusfri fordi du har mislykkes 2-5-10 ganger. ? Rusmisbruk eller ikke er et snakk om valg. Mange andre ting er ikke på valg, men har med andre ting å gjøre. En av de viktige "ego-styrker" (les modenhet) er evnen til sunn resignasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277495-det-%C3%A5-mislykkes-til-nhd/#findComment-2239027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nettlusa Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Rusmisbruk eller ikke er et snakk om valg. Mange andre ting er ikke på valg, men har med andre ting å gjøre. En av de viktige "ego-styrker" (les modenhet) er evnen til sunn resignasjon. Jeg kjenner en kjørelærer som sier at de verste sjåførene slett ikke er de som strøk på de første to oppkjøringene, men derimot de som klarte det med glans og satte avgårde stappfulle av selvtilitt. Å være klar over at man ikke nødvendigvis er verdensmester eller har et kjøretalent av de helt store, kan skape en sjåfør som er meget forsiktig de første par årene og som deretter blir en trygg og meget god sjåfør. Dette har med selvinnsikt og erfaring å gjøre - ikke med et medfødt, eller manglende medfødt, talent. Jeg mener evne til bilkjøring ikke er sammenlignbart med f.eks sangstemme eller annen musikalitet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277495-det-%C3%A5-mislykkes-til-nhd/#findComment-2239030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niina Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Rusmisbruk eller ikke er et snakk om valg. Mange andre ting er ikke på valg, men har med andre ting å gjøre. En av de viktige "ego-styrker" (les modenhet) er evnen til sunn resignasjon. Enig i at det av og til kan være sunt å innse at dette er ikke noe for meg eller dette klarer jeg ikke. Men du er enig i at en forutsetning for å bli en god fotballspiller er å trene mye på akkurat det. Vil si at det å nå drømmer og mål avhenger mye av nettopp valg.Ta de riktige valgene for å nå drømmene som feks å studere nok eller legge ned det arbeidet som kreves for å bli en god fotballspiller eller bestå eksamen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277495-det-%C3%A5-mislykkes-til-nhd/#findComment-2239034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Farmer Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Rusmisbruk eller ikke er et snakk om valg. Mange andre ting er ikke på valg, men har med andre ting å gjøre. En av de viktige "ego-styrker" (les modenhet) er evnen til sunn resignasjon. Hei. Jeg er enig i det NHD skriver her. Man må være realist og innse begrensningene også. Ingen er gode på alt, men jeg tror selv at alle er flinke til et eller annet. Og da må man fokusere på det, og ikke på ting man helt opplagt ikke er god på. Selv skulle jeg gjerne vært filmstjerne i Hollywood, vunnet Oscarprisen og datet Lindsay Lohan. Men jeg er en russer bosatt i Norge, som ikke kan engelsk engang, og jeg er nok altfor gammel for Lindsay Lohan... så den drømmen er det nok bare å glemme. Hehe. Dette var litt idiotisk sagt av meg, men jeg ville bare ta et ekstremt eksempel for å understreke poenget. Men det finnes heldigvis andre ting jeg er god på hvor jeg har oppnådd resultater. Og NHD; Hvis du liker klassisk musikk burde du reise til Russland, f.eks Moskva eller St. Peterburg og gå på konserter. . For klassisk musikk fra Russland er verdens beste syns jeg. (Da jeg var ung og bosatt i USSR lærte jeg at alt fra Russland (Sovjet) var verdens beste...) Ang. det om rusmisbrukere. Ja, det er et valg når man velger å ruse seg de første gangene. Men er det lenger et valg når det har utviklet seg en avhengighet gjennom mange år? Vil ikke tro at det lenger er snakk om et valg da. Eller? Jeg kan ikke så mye om det emnet, så jeg skal ikke påstå noe. (Men man kan vel velge om man vil gjøre noe med problemet eller ikke antar jeg) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277495-det-%C3%A5-mislykkes-til-nhd/#findComment-2239125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niina Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Hei. Jeg er enig i det NHD skriver her. Man må være realist og innse begrensningene også. Ingen er gode på alt, men jeg tror selv at alle er flinke til et eller annet. Og da må man fokusere på det, og ikke på ting man helt opplagt ikke er god på. Selv skulle jeg gjerne vært filmstjerne i Hollywood, vunnet Oscarprisen og datet Lindsay Lohan. Men jeg er en russer bosatt i Norge, som ikke kan engelsk engang, og jeg er nok altfor gammel for Lindsay Lohan... så den drømmen er det nok bare å glemme. Hehe. Dette var litt idiotisk sagt av meg, men jeg ville bare ta et ekstremt eksempel for å understreke poenget. Men det finnes heldigvis andre ting jeg er god på hvor jeg har oppnådd resultater. Og NHD; Hvis du liker klassisk musikk burde du reise til Russland, f.eks Moskva eller St. Peterburg og gå på konserter. . For klassisk musikk fra Russland er verdens beste syns jeg. (Da jeg var ung og bosatt i USSR lærte jeg at alt fra Russland (Sovjet) var verdens beste...) Ang. det om rusmisbrukere. Ja, det er et valg når man velger å ruse seg de første gangene. Men er det lenger et valg når det har utviklet seg en avhengighet gjennom mange år? Vil ikke tro at det lenger er snakk om et valg da. Eller? Jeg kan ikke så mye om det emnet, så jeg skal ikke påstå noe. (Men man kan vel velge om man vil gjøre noe med problemet eller ikke antar jeg) Jeg har rotet det til med høyere utdannelse før. Men det har mer hatt med at jeg ikke har hatt energi eller virkelig prøvd i forhold til å studere og jobbe nok etc (les slitt psykisk og vært deprimert). Om jeg hadde hørt på NHD så ville jeg resignert og sagt at dette får jeg ikke til og dette klarer jeg ikke og gitt opp og bestemt meg for å bli søppeltømmer isteden. Jeg er enig i at sunn resignasjon er bra. Men jeg nekter å gi opp mine drømmer og mål før jeg er overbevist om at jeg har gjort mitt aller beste .Det er en livsfarlig holdning.Denne holdningen om at dette klarer jeg ikke kan jeg ikke har ført til at jeg både har tenkt at det er ikke noe vits å prøve på det jeg ønsker å bli engang , fordi jeg er for dum. Eller jeg kan ikke slanke meg fordi jeg har lav viljestyrke. Synes det er viktig å trekke dette med drømmer og mål litt ned på jorda og ikke gjøre det flåsete . Og i forhold til det med bilkjøring som var en av de tingene jeg måtte jobbe mer for enn andre for å få til .Det å få førerkort var et så viktig mål for meg at det å gi opp ikke var et alternativ engang. Og jeg klarte det tilslutt og gud hvor deilig den seiern føltes. De tingene en virkelig har kjempet og strevd for er som regel det man blir mest glad for når en først har klart det. Blir feil når en skal trekke det så utrolig langt som å date filmstjerne i hollywood og bli sangstjerne etc og liksom gjøre det flåsete og ikke virkelighetsnært.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277495-det-%C3%A5-mislykkes-til-nhd/#findComment-2239146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Farmer Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Jeg har rotet det til med høyere utdannelse før. Men det har mer hatt med at jeg ikke har hatt energi eller virkelig prøvd i forhold til å studere og jobbe nok etc (les slitt psykisk og vært deprimert). Om jeg hadde hørt på NHD så ville jeg resignert og sagt at dette får jeg ikke til og dette klarer jeg ikke og gitt opp og bestemt meg for å bli søppeltømmer isteden. Jeg er enig i at sunn resignasjon er bra. Men jeg nekter å gi opp mine drømmer og mål før jeg er overbevist om at jeg har gjort mitt aller beste .Det er en livsfarlig holdning.Denne holdningen om at dette klarer jeg ikke kan jeg ikke har ført til at jeg både har tenkt at det er ikke noe vits å prøve på det jeg ønsker å bli engang , fordi jeg er for dum. Eller jeg kan ikke slanke meg fordi jeg har lav viljestyrke. Synes det er viktig å trekke dette med drømmer og mål litt ned på jorda og ikke gjøre det flåsete . Og i forhold til det med bilkjøring som var en av de tingene jeg måtte jobbe mer for enn andre for å få til .Det å få førerkort var et så viktig mål for meg at det å gi opp ikke var et alternativ engang. Og jeg klarte det tilslutt og gud hvor deilig den seiern føltes. De tingene en virkelig har kjempet og strevd for er som regel det man blir mest glad for når en først har klart det. Blir feil når en skal trekke det så utrolig langt som å date filmstjerne i hollywood og bli sangstjerne etc og liksom gjøre det flåsete og ikke virkelighetsnært.. Ja. Men hvis problemet er at man sliter psykisk, mangler energi er det vel en annen sak. For da betyr det jo ikke at man egentlig ikke kan. Men at tiden/omstendigheter gjør at man ikke kan akkurat da. Og det er jo noe som kan endre seg. Å være realist er ikke det samme som å være pessimist. Man bør være realist OG optimist. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277495-det-%C3%A5-mislykkes-til-nhd/#findComment-2239176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aviaana Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Jeg har rotet det til med høyere utdannelse før. Men det har mer hatt med at jeg ikke har hatt energi eller virkelig prøvd i forhold til å studere og jobbe nok etc (les slitt psykisk og vært deprimert). Om jeg hadde hørt på NHD så ville jeg resignert og sagt at dette får jeg ikke til og dette klarer jeg ikke og gitt opp og bestemt meg for å bli søppeltømmer isteden. Jeg er enig i at sunn resignasjon er bra. Men jeg nekter å gi opp mine drømmer og mål før jeg er overbevist om at jeg har gjort mitt aller beste .Det er en livsfarlig holdning.Denne holdningen om at dette klarer jeg ikke kan jeg ikke har ført til at jeg både har tenkt at det er ikke noe vits å prøve på det jeg ønsker å bli engang , fordi jeg er for dum. Eller jeg kan ikke slanke meg fordi jeg har lav viljestyrke. Synes det er viktig å trekke dette med drømmer og mål litt ned på jorda og ikke gjøre det flåsete . Og i forhold til det med bilkjøring som var en av de tingene jeg måtte jobbe mer for enn andre for å få til .Det å få førerkort var et så viktig mål for meg at det å gi opp ikke var et alternativ engang. Og jeg klarte det tilslutt og gud hvor deilig den seiern føltes. De tingene en virkelig har kjempet og strevd for er som regel det man blir mest glad for når en først har klart det. Blir feil når en skal trekke det så utrolig langt som å date filmstjerne i hollywood og bli sangstjerne etc og liksom gjøre det flåsete og ikke virkelighetsnært.. Det som jeg tenker at NHD forsøker å si (på en noe kronglete måte) er at det er viktig å se sine begrensninger. Vi har alle sterke og svake sider. Det vil alltid være ting i livet som vi vil slite mer med enn andre ting. Ved å kunne se dette, så kan det spare oss for mange frustrasjoner og sorger. Men det er som du sier også, at det er mange grunner til at en ikke lykkes med noe. Det trenger ikke å være evner, men kanskje også liten motivasjon, dårlig konsentrasjon etc. Jeg tror ikke at noen ting er umulig, men en må spørre seg selv hvor mange krefter en orker å bruke på noe, hvis man ønsker å få til noe, som virker umulig i utgangspunktet. Jeg har aldri vært spesielt flink i matematikk. Har alltid stokket rundt på tallene, og faget har vært et mareritt for meg til tider Så derfor er det jo ingen grunn til at jeg skal studere atomfysikk. jeg ser ikke bort ifra at hvis jeg henga meg 100 prosent til matematikken i fem til syv når, så kunne jeg kanskje klart å følge undervisningen på matematikk grunnfag. Men er det verdt det? Men heldigvis for meg så har jeg andre interesser,og jeg vet om andre ting som jeg er flink til. Hadde jeg bare vært opptatt av å studere matematikk eller økonomi så hadde jeg gått på en stor smell, og fått selvtillitten ødelagt. så¨velg noe dere trives med og som dere vet dere er flinke til. Det vil alltid være noe i livet man vil mislykkes med, men man trenger jo ikke å oppsøke det aktivt. Vet ikke om det var helt svar på ditt spørsmål da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277495-det-%C3%A5-mislykkes-til-nhd/#findComment-2239236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordbærpiken Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Jeg synes det handler om livssyn dette her. Det er mye mer oppnåelig å klare noe dersom man prøver igjen, fremfor å si; "Dette gikk ikke, jeg må innse mine begrensninger". Da kommer man ihvertfall langt... Men det handler vel om grunnleggende syn på livet dette. En professor jeg hadde nylig avsluttet kurset med å si; "Det er mulig å endre selv genetisk betingede lidelser". Han ga et eksempel på en type dysleksi som er medfødt. "Utholdenhet, konsentrasjon og motivasjon gjør at man gjentar og gjentar ting, det øker endringen. Det kan gi varige endringer i hjernen. Det er viktig å ta med dere når dere skal møte mennesker" sa han. Det gjorde godt å høre det. Et klokt menneske. Dette tar jeg med meg, for meg selv, når jeg tenker at jeg ikke kan. Fordi det er godt, og det gjør godt for meg å tenke sånn. Dessuten kan det jeg ønsker faktisk bli reelt en dag. Jeg er så enig. Det er så mange faktorer som kan gjøre at man ikke klarer noe i første omgang, men med utholdenhet, motivasjon og konsentrasjon kan man klare veldig mye! En annen ting som gjør meg litt sur, er deterministiske synet på at; har man opplevd traumer, ja da har man begrenset energi, og da klarer man for alltid mindre enn andre mennesker. Det blir jo som å si; vond barndom, begrenset liv som voksen. Jeg velger å tenke; det var ikke så bra den gangen nei, men ikke f. om det skal få ødelegge de neste 50 årene av livet mitt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277495-det-%C3%A5-mislykkes-til-nhd/#findComment-2239337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kalle anka Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Ja. Men hvis problemet er at man sliter psykisk, mangler energi er det vel en annen sak. For da betyr det jo ikke at man egentlig ikke kan. Men at tiden/omstendigheter gjør at man ikke kan akkurat da. Og det er jo noe som kan endre seg. Å være realist er ikke det samme som å være pessimist. Man bør være realist OG optimist. Men å slite psykisk og med dårlig energi er også betingelser en lever under over kanskje lang tid. Og må forholde seg til som en virkelighet. Mange mennesker tar for lite hensyn til personlighet og andre disposisjoner når de velger yrke og andre mål i livet. Man kan ha hodet til å bli både det ene og andre, men andre betingelser gjør det uønskelig. Derfor tror jeg også at det blir så mange uføretrygdede i dag. Dette er lagt så lite inn i all tenkning og veiledning når folk planlegger livet sitt. Man har begrensininger av ulike årsaker. Da gjelder det å finne områder hvor ens sterke sider får friere spillerom. Jeg kunne kanskje blitt advokat. Flinkere på skolen enn venner som ble det. Men kunne jeg fungert som advokat? Nei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/277495-det-%C3%A5-mislykkes-til-nhd/#findComment-2239482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.