Gå til innhold

schizotyp og schizofren

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gå inn på linken:

http://www.kith.no/sokeverktoy/icd10/html/KV_3.htm

Der står det om forskjellige typer schizofreni og schizotyp etter diagnose kriterier som psykiatere bruker.

Jeg trodde forskjellen var personlighetsforstyrrelse (s.typ) og langvarig psykose og tankeforstyrrelser på (schizofreni). Men jeg har ikke så greie på det, annet en at jeg har diagnosen schizofren.

Gjest D*lilith

Gå inn på linken:

http://www.kith.no/sokeverktoy/icd10/html/KV_3.htm

Der står det om forskjellige typer schizofreni og schizotyp etter diagnose kriterier som psykiatere bruker.

Jeg trodde forskjellen var personlighetsforstyrrelse (s.typ) og langvarig psykose og tankeforstyrrelser på (schizofreni). Men jeg har ikke så greie på det, annet en at jeg har diagnosen schizofren.

Takk for linken :)

Ble helt svimmel av å lese det jeg,var jammen mange typer der....vet du hva du har?

serenity777

Schizotyp er av noen regnet som en mild variant av schizofreni, dette pga at mange med schizotyp forstyrrelse er slektninger av schizofrene, og eller utvikler schizofreni senere.

I amerikans forskning regnesd et som en personlighetsforstyrrelse. Men også der som beslektet av schizofreni. Den tilhører gruppe a av personlighetsforstyrrelser som er de eksentriske/mistroiske og innadvente personlighetsforstyrrelsene.

Typisk er schizotype lettere paranoide, ofte optatt av det overnaturlige og litt eksentriske og sære enstøinger.

Gjest D*lilith

Schizotyp er av noen regnet som en mild variant av schizofreni, dette pga at mange med schizotyp forstyrrelse er slektninger av schizofrene, og eller utvikler schizofreni senere.

I amerikans forskning regnesd et som en personlighetsforstyrrelse. Men også der som beslektet av schizofreni. Den tilhører gruppe a av personlighetsforstyrrelser som er de eksentriske/mistroiske og innadvente personlighetsforstyrrelsene.

Typisk er schizotype lettere paranoide, ofte optatt av det overnaturlige og litt eksentriske og sære enstøinger.

Takk for svar :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...