Gå til innhold

Hjelper kognitiv terapi på alle tvangstanker?

Anbefalte innlegg

Gjest meg og mine tvangstanker

jeg sliter med katastrofetanker, og ubehagelige tanker som hjemsøker meg.

Det som kommer igjen og igjen er tanken på å bli en butikktyv.

Jeg får tanker om at jeg kommer til å glemme å betale for en vare, og gå ut med den. alarmen vil ringe,og jeg vil bli tatt for butikktyveri.

Tankene har ikke fått meg fra å handle, men hyppigheten av tankene sliter meg helt ut.

Hvordan bør jeg jobbe med dette i terapi for at jeg skal bli kvitt den? Jeg er en vimsekopp, og er redd for å glemme meg helt når jeg er i en butikk.

Fortsetter under...

Gjest tvangstanker er bare svada

Jeg har suksessfullt bekjempet tvangstankene mine. Men det var rimelig tøft. Må klare helt å ignorere, latterliggjøre og ufarliggjøre alle tanker. Du må lære deg at sånne tanker er helt meningsløse, det er ikke nok å tørre å handle, du må klare å leve med usikkerheten og å unngå å sjekke om du glemmer varer osv.. Feks hadde jeg religiøse tvangstanker, og var veldig kristen. Så da måtte jeg feks tolerere tvangstanker som feks sa at jesus er en kødd o.l, hver gang man begynner å bekjempe tankene så blir de bare stærkere.

Broren min som har en syndrom som heter OCD (obsessive compulsive disorder) som er engelsk for tvangstanker og tvangshandlinger, men er også navn på en diagnose. Han slutter på flere jobber fordi han innbilte seg at alle trodde han var en homofil og ville ikke være rundt barna mine en stund for han trodde at jeg trodde han var en pedofil (noe jeg ikke gjorde!). Han måte en stund sniffe på dørhanken før han gikk gjennom den...Han har hatt mange tanker oppover og i dag har han heldigvis en "sunn" tvangshandling - han må trene hverdag! Men han har bekjempet de i mange år. Han fikk medisiner for dette og gikk til en psykolog.

Vet ikke om det hjelper, men det er den erfaringen jeg har med det. Du kan sikkert også snakke med en lege eller psykolog om hvordan akkurat du kan få kontroll på de!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...