Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest snurt
Skrevet

Jeg har et midjemål på 79 centimeter og er ikke langt unna det som skal være helsefarlig midjemål for kvinner. Men taes det ikek hensyn til brede hofter? Jeg har en BMI på 19, og tror faktisk ikke det er mulig å bli smalere om livet uten å file ned hoftebeinene....

Skrevet

Hvor måler du da? Husk at midjemål skal måles der midjen din er på det smaleste.

Skrevet

Du skal da ikke måle midjemålet i hoftehøyde. Mål rett over navlen.

Skrevet

Det er to midjemål som brukes. Det ene er selve midjemålet og det andre er forholdet mellom midjemål og hoftemål.

Du er forøvrig ganske langt unna et midjemål med økt helserisiko.

Skrevet

Midjen og hofene har ikke noe med hverandre å gjøre. Du skal måle der hvor midjen er smalest, over navlen. Bedre nå?

Gjest anshe
Skrevet

Hvor måler man midjemål? er det rundt tykkeste område, f.eks. ved navlen og rundt? Jeg fikk sjokk sist jeg målte, 1 meter! Jeg ser jo ikke så tykk ut da!

Er 160 cm høy og veier 75 kg. Jeg vet det er litt over foretrukket BMI.

Gjest Bare noen desimaler i fra
Skrevet

Hvor måler man midjemål? er det rundt tykkeste område, f.eks. ved navlen og rundt? Jeg fikk sjokk sist jeg målte, 1 meter! Jeg ser jo ikke så tykk ut da!

Litt over? Du grenser faktisk til kraftig overvekt.

Skrevet

Midjemålet skal måles rundt det smaleste, altså mellom hoftebeina og ribbeina, sånn i navlehøyde. Der du ikke har andre bein enn ryggsøylen. Og det er lov å trekke inn magen skikkelig når man måler - det leste jeg her inne for en stund siden, sto visst i en vitenskapelig rapport! :o)

Skrevet

I forumet Hjertedamer står det i et svar at grensen er 88. Bare til orientering.

Skrevet

I forumet Hjertedamer står det i et svar at grensen er 88. Bare til orientering.

Er ikke det for menn? Menn kan ha kraftigere midjemål enn kvinner før det er helseskadelig.

Skrevet

Midjemålet skal måles rundt det smaleste, altså mellom hoftebeina og ribbeina, sånn i navlehøyde. Der du ikke har andre bein enn ryggsøylen. Og det er lov å trekke inn magen skikkelig når man måler - det leste jeg her inne for en stund siden, sto visst i en vitenskapelig rapport! :o)

Trekke inn magen skikkelig - blir det rett da? Jeg sjekket nå nettopp og det ble ikke mer enn fem cm. forskjell da, men likevel..?

Skrevet

Trekke inn magen skikkelig - blir det rett da? Jeg sjekket nå nettopp og det ble ikke mer enn fem cm. forskjell da, men likevel..?

De sa så! :o) Det er jo bare musklene du klarer å trekke inn, fettet er jo der alikevel.

Skrevet

At målingen er pålitelig med inntrukket mave, vil jeg gjerne se referansen til før jeg helt tror på det...

Skrevet

At målingen er pålitelig med inntrukket mave, vil jeg gjerne se referansen til før jeg helt tror på det...

Det var en eller annen her inne som lenket til en undersøkelse der det sto for en tid siden. Husker ikke når, men jeg skal lete litt på vektmestring for jeg regner med det var der jeg så det.

Skrevet

Jaggu fant jeg det ikke gitt, det var riktignok ikke en vitenskapelig undersøkelse, men alikvel:

"Re: Uten en tråd - ukas vekt

Fikk bare lyst å slenge inn hva jeg så på Oprah i går (hjemmeværende husmor, vettu :-)

En lege var tilstede for å snakke om sunn mat, slanking, livsstilssykdommer, etc. Han fortalte at magen skulle måles i navnlehøyde, og man skal trekke inn magen så godt man kan..! For slapphet i magemusklene var ikke interessant å måle ifølge ham, og fettmengden inni er den samme uansett om man strammer eller ikke.

Dette var altså nytt for meg. :-)

– mij"

Men det høres jo logisk ut i mine ører da.

Skrevet

Jaggu fant jeg det ikke gitt, det var riktignok ikke en vitenskapelig undersøkelse, men alikvel:

Fikk bare lyst å slenge inn hva jeg så på Oprah i går (hjemmeværende husmor, vettu :-)

En lege var tilstede for å snakke om sunn mat, slanking, livsstilssykdommer, etc. Han fortalte at magen skulle måles i navnlehøyde, og man skal trekke inn magen så godt man kan..! For slapphet i magemusklene var ikke interessant å måle ifølge ham, og fettmengden inni er den samme uansett om man strammer eller ikke.

– mij"

Hehe.. Du verden hva man lærer her på DOL :-D

Skrevet

– mij"

Her står noe annet:

http://wap.dagbladet.no/dinside/2006/04/18/463806.html

(Nederst på siden)

Skrevet

– mij"

Jeg er fortsatt tvilende, da jeg ikke tror det er vanlig å be folk trekke inn maven når midjemålet tas. Siden de målene som oppgis å innebære økt helserisiko mest sannsynlig er basert på målinger hvor folk ikke har blitt bedt om å trekke inn maven, så kan man ikke trekke noen slutninger ut i fra målinger basert på en annen målemetode.

Skal prøve å stille spørsmålet til noen som bør kunne en del om dette :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...