Gå til innhold

Arv ??/&%

Gjest arv skaper ufred!

Anbefalte innlegg

Gjest arv skaper ufred!
Skrevet

Det er 3 søsken etter foreldre som er døde.

Det er ikke skrevet testamente.

Kan 2 søsken bare ta fra dødsboet å gi til avdødes barnebarn?

Hva om 1 søsken fraskriver seg arven sin, hvem arver delen hans?

Må man passe på selv at arveoppgjøret går riktig for seg eller er det noen som fordeler arven til de som er arveberrettiget?

Skrevet

Hvis ett søsken sier (helst skriftlig) at han ikke vil ha noe som helst vil jeg tro de to andre deler hans del mellom seg?

Og man kan gi videre egen arv, ikke noe i veien for det. Men man få vel først gjøre opp det hele vil jeg tro.

Skrevet

Hvis ett søsken sier (helst skriftlig) at han ikke vil ha noe som helst vil jeg tro de to andre deler hans del mellom seg?

Og man kan gi videre egen arv, ikke noe i veien for det. Men man få vel først gjøre opp det hele vil jeg tro.

Jeg tror det er slik at hvis man gir avkall på arv, går arven som om den som gir avkall på den skulle vært død.

Det vil si at hvis vedkommende har barn, går arven til dem, ikke til søsken.

Gjest arv skaper ufred!
Skrevet

Jeg tror det er slik at hvis man gir avkall på arv, går arven som om den som gir avkall på den skulle vært død.

Det tror jeg også, derfor må jeg vel passe på selv som frosken svarer meg.

Det har seg slik nå at 2 av søskenene har gitt bort en eiendel som er verdt kanskje 50000 til en niese av seg altså barnebarn av dødsboet.

Det er veldig urettferdig overfor de andre barnebarna, de hadde 5 barnebarn.

Det søskenet som står utenfor er far til barnebarnet som får denne arven.

Gjest arv skaper ufred!
Skrevet

Jeg lurer på om det ikke er sånn som Atene svarer til meg, at barnebarna "overtar" arven etter faren sin hvis han fraskriver seg.

Skrevet

Avkall avtales før arvelateren dør, gjerne fordi den som gir avkall, får "arven" sin for tidlig. I slike tilfeller arver ikke neste ledd heller (barnebarna), hvis man ikke avtaler noe annet (på forhånd, før arvelater dør).

Avslag kan man foreta etter dødsfallet. Poenget er ofte å unngå arveavgift. I slike tilfeller kan arven i stedet gå til neste generasjon.

http://www.justorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=179&ArtKey=380

http://www.jurk.no/brosjyrer/arv.shtml#71

Skrevet

Er du sikker på at det ikke har vært avdødes mening å gi denne tingen til barnebarnet før h*n døde? I så fall kommer det utenfor arveoppgjøret. Man kan nemlig gi bort alt man vil utenom arv så lenge man lever uten tanke på hvem som har arverett eller ikke.

Skrevet

Er du sikker på at det ikke har vært avdødes mening å gi denne tingen til barnebarnet før h*n døde? I så fall kommer det utenfor arveoppgjøret. Man kan nemlig gi bort alt man vil utenom arv så lenge man lever uten tanke på hvem som har arverett eller ikke.

Det spiller ingen rolle om det var avdødes mening, hvis gaven ikke ble overført før h*n døde.

For at en gave skal gå utenom arveoppgjøret, må overføringen av gaven være faktisk gjennomført før giveren dør. Det nytter f.eks. ikke å overføre et hus, og sikre seg livsvarig bruksrett - da er det en dødsdisposjon, og følger vanlige arveregler.

Skrevet

Det spiller ingen rolle om det var avdødes mening, hvis gaven ikke ble overført før h*n døde.

For at en gave skal gå utenom arveoppgjøret, må overføringen av gaven være faktisk gjennomført før giveren dør. Det nytter f.eks. ikke å overføre et hus, og sikre seg livsvarig bruksrett - da er det en dødsdisposjon, og følger vanlige arveregler.

Men det kan jo hende avdøde har gitt gaven mens h*n levde, men at det ble stående hos ham/henne til h*n døde.

Skrevet

Men det kan jo hende avdøde har gitt gaven mens h*n levde, men at det ble stående hos ham/henne til h*n døde.

Da er ikke gaven gitt.

Skrevet

Da er ikke gaven gitt.

Man må da ha lov til å oppbevare saker og ting hos andre hvis man ikke har plass hjemme hos seg selv.

Skrevet

Man må da ha lov til å oppbevare saker og ting hos andre hvis man ikke har plass hjemme hos seg selv.

Problemet er at så lenge gaven befinner seg hos giveren, kan giveren benytte den. Og hvis bruksmuligheten ikke overføres før giveren dør, kalles det en dødsdisposisjon, og må følge vanlige regler for arv.

Skrevet

Det kommer an på.

Avkall på arv som ennå ikke er falt binder også livsarvingene til den som har gitt avkallet:

Arveloven § 45. "

Ein arving kan gi arvelataren avkall på arv som arvingen ventar, eller på ein del av den. Når ikkje anna er avtalt, bind avkall på arv også livsarvingane til arvingen, med mindre avkallet er gitt av livsarvingen til arvelataren utan rimeleg vederlag.

Er arvingen umyndig, kan avkall berre gis når overformynderiet samtykkjer i det.

Avkall på arv kan og gis andsynes attlevande ektemake som sit i uskift bu. "

Men dersom man avslår arv som er falt, blir dette annerledes:

"§ 74. Ein arving kan avslå arv som er fallen. Avslaget kan gjelde heile arven eller ein del av den.

Er arvingen umyndig, kan avslag berre gis når overformynderiet samtykkjer i det.

Arv som det er gitt avkall på skal gå som om arvingen var død før arven fall. Arving som ikkje har livsarving, kan likevel gi avslag til føremon for ein særskild medarving. "

Skrevet

Problemet er at så lenge gaven befinner seg hos giveren, kan giveren benytte den. Og hvis bruksmuligheten ikke overføres før giveren dør, kalles det en dødsdisposisjon, og må følge vanlige regler for arv.

Hva hvis mottakeren først får tingen, og så senere plasserer den hos giveren igjen på grunn av midlertidig plassmangel?

Skrevet

Hva hvis mottakeren først får tingen, og så senere plasserer den hos giveren igjen på grunn av midlertidig plassmangel?

utdrag fra linken i innlegget nedenfor:

"GRENSETILFELLER Gaver gitt på dødsleiet, krever testaments form. Ett av hovedpoengene for å skille livsdisposisjoner fra dødsdisposisjoner, er hvorvidt disposisjonen får betydning for giver i levende live. ...

For at en gave skal være en livsdisposisjon, må du ha gitt fra deg eierrådigheten over gjenstanden. På det tidspunktet mottaker får tingen, må mottaker få en eiers rådighet over den.

Mange eldre mennesker gir fra seg hytta eller huset påheftet en livsvarig vederlagsfri bruksrett til seg selv. Man har da gitt fra seg eiendommen formelt sett ved at eiendommen er skjøtet over til en annen. Men mottaker kan ikke disponere som han vil over eiendommen hvis giver har full bruksrett. I svært mange av disse tilfellene vil en slik overførsel bli ansett som dødsdisposisjon, da bruksretten medfører at du ikke har gitt fra deg den vesentligste rådigheten over eiendommen. "

Skrevet

utdrag fra linken i innlegget nedenfor:

"GRENSETILFELLER Gaver gitt på dødsleiet, krever testaments form. Ett av hovedpoengene for å skille livsdisposisjoner fra dødsdisposisjoner, er hvorvidt disposisjonen får betydning for giver i levende live. ...

For at en gave skal være en livsdisposisjon, må du ha gitt fra deg eierrådigheten over gjenstanden. På det tidspunktet mottaker får tingen, må mottaker få en eiers rådighet over den.

Mange eldre mennesker gir fra seg hytta eller huset påheftet en livsvarig vederlagsfri bruksrett til seg selv. Man har da gitt fra seg eiendommen formelt sett ved at eiendommen er skjøtet over til en annen. Men mottaker kan ikke disponere som han vil over eiendommen hvis giver har full bruksrett. I svært mange av disse tilfellene vil en slik overførsel bli ansett som dødsdisposisjon, da bruksretten medfører at du ikke har gitt fra deg den vesentligste rådigheten over eiendommen. "

Ja, men da kan man jo gi fra seg eieretten til en ting og den nye eieren bestemme at tingen skal bli stående hos giveren inntil videre.

Skrevet

Ja, men da kan man jo gi fra seg eieretten til en ting og den nye eieren bestemme at tingen skal bli stående hos giveren inntil videre.

Klart det kan tenkes mange tilfeller som går helt greit.

Men jeg skulle tro at felles for alle de tilfellene der det _ikke_ har gått greit, er at noen _andre_ enn gavemottakeren etter giverens/arvelaterens død protesterer og sier at dette ikke kan godtas.

Så da spørs det jo hva slags bevis man har og hva slags grunner man har for å gi bort noe som oppbevares hos giveren.

Har man f eks fått et flott antikt møbel, tar det med hjem til seg slev en stund, emn plasserer det hos giveren pga plassmangel etter flytting, er det en ting.

Men har man fått gamle tante Gundas Munch-maleri men blir "enige" om at det skal henge på tantes vegg til hun dør, spiller det fint liten rolle om det hang hjemme hos deg noen dager først, skulle jeg tro.

Skrevet

Klart det kan tenkes mange tilfeller som går helt greit.

Men jeg skulle tro at felles for alle de tilfellene der det _ikke_ har gått greit, er at noen _andre_ enn gavemottakeren etter giverens/arvelaterens død protesterer og sier at dette ikke kan godtas.

Så da spørs det jo hva slags bevis man har og hva slags grunner man har for å gi bort noe som oppbevares hos giveren.

Har man f eks fått et flott antikt møbel, tar det med hjem til seg slev en stund, emn plasserer det hos giveren pga plassmangel etter flytting, er det en ting.

Men har man fått gamle tante Gundas Munch-maleri men blir "enige" om at det skal henge på tantes vegg til hun dør, spiller det fint liten rolle om det hang hjemme hos deg noen dager først, skulle jeg tro.

Det beste er nok å avtale alt på forhånd med alle. Bestemoren min skriver ned i en liten bok hvem som skal ha hva og har opplyst familien om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...