Gå til innhold

Hvor kan fastlegen få veiledning ang med?

Anbefalte innlegg

Gjest vil bare være pasient
Skrevet

Jeg har en fastlege som følger opp medisinene mine.

Han er spesialist i almenmedisin.

Hadde det ikke vært for DOL og fagsvarene her, så hadde ikke jeg visst det jeg nå vet om Antidepresiva og stemningsstabiliserende.

jeg synes det er trist at det er jeg som må opplyse fastlegen om så mye. Jeg foreslo selv å øke cipralex til 20 mg pga tvangstanker. fastlegen hadde ikke noen forslag. Jeg måtte opplyse om at P-piller ødelgger effekten av Lamictal og at jeg fint kunne ha Lamictal bare om kveld, pga halveringstiden.

Jeg vil helst bare være pasient og la legen ordne opp.

Men jeg tør ikke!

Kan jeg henvise fastlegen til et sted hvor han kan få spesialistveiledning?

Har en følelse av at fastlegen kan litt om veldig mye, men at han kunne trengt å lære mer (spesielt innen psykiatrifeltet).

Og jeg har ingen psykiater jeg kan drøfte dette med.

Gjest Pilliopp
Skrevet

Ehh, du kan da ikke forvente at fastlegen din skal kunne ALT, og at du i tillegg skal "diktere" hva han bør lære mer om?

Det er en grunn til at det finnes psykiatrere i tillegg til vanlige leger.

Gjest Androdine
Skrevet

Hmm..synes han kunne satt seg mer inn i disse medisinene før ha satt deg på dem da, og sjekke medikamentkombinasjoner og sånn..Selv om han er allmenlege og ikke spes i psykiatri, så har han helt sikkert kilder hvor han kan sjekke opp dette..ellers så kan du få han til å henvise deg til en psykiater?

Skrevet

Hmm..synes han kunne satt seg mer inn i disse medisinene før ha satt deg på dem da, og sjekke medikamentkombinasjoner og sånn..Selv om han er allmenlege og ikke spes i psykiatri, så har han helt sikkert kilder hvor han kan sjekke opp dette..ellers så kan du få han til å henvise deg til en psykiater?

Kunne jeg bare fått en henvisning til psykiater, og fått plass hos en, så hadde problemet vært løst.

Gjest Androdine
Skrevet

Kunne jeg bare fått en henvisning til psykiater, og fått plass hos en, så hadde problemet vært løst.

Hva hindrer legen din å henvise deg til psykiater?

Skrevet

Hva hindrer legen din å henvise deg til psykiater?

Ser at formuleringen ble litt feil.

Det er ikke noe problem å få en henvisning til psykiater fra fastlegen. Problemet er at det er umulig å komme inn til en med avtale.

Vet om en psykiater som tar 1500 kroner timen. Det er i meste laget for en fattig student.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fastlegen skal få veiledning hos den psykiatriske avdeling h'n sogner til.

Ved vår avdeling har det å svare på telefoner fra fastleger høyeste prioritet. Jeg og de vakthavende sier aldri nei til å motta en telefon fra en fastlege uansett hvor "viktig" møte vi sitter i. Det må være situasjoner av typen hjertestans vi driver med for ikke å hjelpe en fastlege umiddelbart.

Av en eller annen grunn er dette unntaket. De fleste fastleger klager over liten tilgjengelighet hos spesialistene.

Skrevet

Fastlegen skal få veiledning hos den psykiatriske avdeling h'n sogner til.

Ved vår avdeling har det å svare på telefoner fra fastleger høyeste prioritet. Jeg og de vakthavende sier aldri nei til å motta en telefon fra en fastlege uansett hvor "viktig" møte vi sitter i. Det må være situasjoner av typen hjertestans vi driver med for ikke å hjelpe en fastlege umiddelbart.

Av en eller annen grunn er dette unntaket. De fleste fastleger klager over liten tilgjengelighet hos spesialistene.

den psykiatriske avdelingen han sogner til ( og hvor jeg tidligere fikk behandling) er av den oppfatning at Lamictal må tas både morgen og kveld for å få best effekt. Og at P-piller ikke har noen innvirkning på Lamictal.

det gjør ikke situasjonen noe bedre :(

Gjest Androdine
Skrevet

den psykiatriske avdelingen han sogner til ( og hvor jeg tidligere fikk behandling) er av den oppfatning at Lamictal må tas både morgen og kveld for å få best effekt. Og at P-piller ikke har noen innvirkning på Lamictal.

det gjør ikke situasjonen noe bedre :(

Fastlege min visste uten å få noe som helst råd at virkningen av lamictal blir redusert ved p-piller. Bytt lege, ville jeg ha gjort.

Gjest Androdine
Skrevet

Ser at formuleringen ble litt feil.

Det er ikke noe problem å få en henvisning til psykiater fra fastlegen. Problemet er at det er umulig å komme inn til en med avtale.

Vet om en psykiater som tar 1500 kroner timen. Det er i meste laget for en fattig student.

Er vel ikke alle psykiatere som tar så mye vel. Det er et worst case scenario. hva med dps?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...