Gå til innhold

Slitt med vekta hele livet

Gjest Størrelsen etter elefanten

Anbefalte innlegg

Gjest Størrelsen etter elefanten

Hei! Jeg er en ung dame på 27 år og har hatt vektproblemer hele livet. Har vært høyt oppe i vekt og klart å gå ned i vekt, men har alltid hatt store problemer med å holde vekta. Sist jeg gikk på vekta for 2-3 dager siden, viste den ca. 106 kilo. Jeg er 168 cm. høy, spiser normalt og variert kost. Prøver å gå minst 30 min. lang tur hver dag i noenlunde raskt tempo. Er av den typen som legger på meg nesten bare jeg ser søtsaker så det lar jeg være til kun litt på lørdagskvelder. Har ikke hatt noen helseplager i forbindelse med vekta, men er lei av stempelet "storspiseren og å kun passe i sommerklærne omtrent bare annethvert år. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt overvekten en gang for alle? Har prøvd det meste av kurer og dietter. har gått ned i vekt, men gått opp igjen alt + litt til. Jeg har også hørt at problemer med stoffskifte kan forårsake overvekt og at det kan være arvelig, stemmer dette? Ønsker helst kun svar fra fagpersoner på dette området. På forhånd takk! Hilsen "Størrelsen etter elefanten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du ha svar fra fagperoner her må du betale for det og krysse av når du legger inn innlegget, men du har kanskje gjort det?

Jeg er ikke fagperson, men er frekk nok til å svare alikevel - har du snust på Fedon Lindbergs lavkarbo-opplegg? Søstra mi var notorisk opp-og-ned-i-vekt i årevis. Så tilpasset hun kostholdet sitt til Lindberg-dietten, men tok den ikke helt ut da. Kuttet bare veldig ned på brød, ris, pasta og poteter og hun gikk masse ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoffskiftesykdommer kan føre til vektforandringer og kan også være arvelige. Det viktigste for deg er å leve regelmessig. Du bør sette opp et kosthold som passer deg, og hvis du har problemer med å gjøre det alene, kan du få hjelp av en fagperson. Du kan skrive ned alt du spiser og drikker i en uke, samt notere alle de aktivitetene du har gjennom en hel dag. Du bør også notere når du spiser på dagen slik at vi kan få en oversikt over hvor mange timer det går før du inntar neste måltid. Deretter kan du sende dette til oss slik at vi kan hjelpe deg til å sette opp et balansert kosthold for deg utifra de aktivitetene du har. Ikke glem å notere hvilke medisiner du bruker, hvis du bruker medisiner og glem heller ikke å notere naturmedisiner og vitamintilskudd. Det er viktig at du også noterer alle former for drikkevarer. Også vanninntaket. Hvis du har et høyt stressnivå til daglig, vil jeg gjerne at du også noterer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliten anno 26

Skal du ha svar fra fagperoner her må du betale for det og krysse av når du legger inn innlegget, men du har kanskje gjort det?

Jeg er ikke fagperson, men er frekk nok til å svare alikevel - har du snust på Fedon Lindbergs lavkarbo-opplegg? Søstra mi var notorisk opp-og-ned-i-vekt i årevis. Så tilpasset hun kostholdet sitt til Lindberg-dietten, men tok den ikke helt ut da. Kuttet bare veldig ned på brød, ris, pasta og poteter og hun gikk masse ned i vekt.

Hei og takk for svar selv om du ikke er fagperson. Alle som skriver inn spørsmål her må betale for det. Om man svarer på innlegg som eksisterer fra før, så er det gratis.

Jeg har prøvd Dr. Lindberg sine anbefalinger også. Gikk ned noe på det, men det er å holde vekta etter man slutter som er problemet. En annen ting jeg har erfart er at om man skal følge den å finne andre alternativer til matvarer, så blir det fort mye dyrere enn ellers.

Hilsen "Størrelsen etter elefanten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliten anno 26

Stoffskiftesykdommer kan føre til vektforandringer og kan også være arvelige. Det viktigste for deg er å leve regelmessig. Du bør sette opp et kosthold som passer deg, og hvis du har problemer med å gjøre det alene, kan du få hjelp av en fagperson. Du kan skrive ned alt du spiser og drikker i en uke, samt notere alle de aktivitetene du har gjennom en hel dag. Du bør også notere når du spiser på dagen slik at vi kan få en oversikt over hvor mange timer det går før du inntar neste måltid. Deretter kan du sende dette til oss slik at vi kan hjelpe deg til å sette opp et balansert kosthold for deg utifra de aktivitetene du har. Ikke glem å notere hvilke medisiner du bruker, hvis du bruker medisiner og glem heller ikke å notere naturmedisiner og vitamintilskudd. Det er viktig at du også noterer alle former for drikkevarer. Også vanninntaket. Hvis du har et høyt stressnivå til daglig, vil jeg gjerne at du også noterer dette.

Takk for svar Dr. Grethe. Jeg skal notere så godt jeg kan og er takknemlig for all hjelp.

Da lurer jeg bare på hvor/hvordan jeg skal sende det inn til deg og hva jeg evnt. skal merke det med.

Hilsen "størrelsen etter elefanten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar selv om du ikke er fagperson. Alle som skriver inn spørsmål her må betale for det. Om man svarer på innlegg som eksisterer fra før, så er det gratis.

Jeg har prøvd Dr. Lindberg sine anbefalinger også. Gikk ned noe på det, men det er å holde vekta etter man slutter som er problemet. En annen ting jeg har erfart er at om man skal følge den å finne andre alternativer til matvarer, så blir det fort mye dyrere enn ellers.

Du har misforstått dette med betaling, det er kun når du vil ha svar fra fagperson du må betale. Det koster deg ingen ting om du kun vil ha svar fra oss andre brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mom33

Hm, lurer på om du ikke har "avslørt" litt av problemet ditt med svaret til Lillemus...

Å leve etter f.eks. Fedons metode er ikke en kur man slutter med. Det handler om en livsstilsendring, der man for resten av livet ikke spiser f.eks. (mye) brød, pasta, ris og poteter. Det er ikke noe man kan gjøre bare en kort periode, for hvis man da begynner å spise de tingene man faktisk legger på seg av - så vil man gå opp igjen.

Det samme gjelder forsåvidt også for Grethe Rohde og lignende seriøse kurs som inneholder mat - og ikke pulver/drikker. Kroppen må ha mat hver dag, men det er ulikt fra person til person hva slags mat og hvor mye av hver type mat man kan innta. Noen mennesker kan jo spise sjokolade og potetgull og drikke cola hver dag til frokost, lunsj og middag uten å legge på seg ett gram - mens andre ikke kan gå sakte forbi godterihylla på butikken uten å få et ekstra rumpekilo. I og med at vi har slike individuelle ulikheter er det også viktig at man finner ut HVA man kan spise. Dersom du har hatt god virkning av Fedon sitt opplegg, er det kanskje den matlinjen du må leve på resten av livet om du vil bære færre kilo.

Personlig sliter jeg også med vekta, men i mye mindre skala etter at jeg kuttet ut rødt kjøtt (spiser det kanskje 1 gang hver 2. måned) og melkeprodukter. Jeg kuttet det ut fordi jeg sleit veldig med løs mage/mye luft/hard mage/enda mer luft osv., men "bivirkningen" er også at vekta er lavere. For å holde en vekt enda lenger ned, helt ned mot nedre del av skalaen for min høyde, er jeg avhengig av hard trening 4-5 ganger i uka. Men det fikser jeg ikke hver uke, så jeg står nå på 7-8 kg for mye.

Kostholdet er viktig, og det er ikke sikkert man spiser akkurat så sunt som man gjerne vil tro. Min (nå) gamle tante har alltid vært overvektig, men selv mener hun at hun har et normalt kosthold og kan ikke skjønne hvorfor hun er så gigantisk. Mulig det er sykdomsrelatert også, men det hjelper ikke at den ene brødskiva hun tar til kvelds inneholder et tykt lag med meierismør før et seriøst lass med pålegg og gjerne noe ekstra ved siden av. Selv om det "på papiret" bare blir 1 brødskive...

Ønsker deg uansett lykke til med å finne din livsstil, og selvfølgelig er det smart å sjekke ut om man har sykdommer!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...