Gå til innhold

Hvor går grensa til å ha en spiseforstyrrelse?

Gjest har ikke spiseforstyrrelse - tror jeg ihvertfall

Anbefalte innlegg

Gjest har ikke spiseforstyrrelse - tror jeg ihvertfall
Skrevet

Vet ikke om dette er i rett forum, men jeg legger det her...

Jeg vet at det å ha en spiseforstyrrelse kan være så mangt...Har jo lest om anoreksia og bulimia, og tvansgspising... Men finnes det andre former for spiseforstyrrelser? Eller rettere sagt: hvor går grensa for det å ha en spiseforstyrrelse? Har man f.eks en spiseforstyrrelse hvis man ikke har lyst på mat, men bare spiser når sulten tar overhånd?

Skrevet

Da kaller jeg det matlei. Dersom du er for tynn til å få slike matleie perioder så får du noe som heter tonipan på apoteket. Det skal gi økt matlyst.

Gjest Bare meg da
Skrevet

Slik har jeg det også. Har aldri vært spesielt glad i mat og spiser bare når jeg blir (for) sulten.

Vil absolutt ikke si at jeg har spiseforstyrrelse.

Gjest Den onde ånde
Skrevet

Vel, jeg er ingen medisiner. Men sånn er det jeg ser det:

En spiseforstyrrelse er jo en sykdom/lidelse. Per definisjon. Ellers ville man ikke kalle det en "forstyrrelse".

Det du beskriver, å bare spise for å fjerne sult, kan vel ikke være noen sykdom? Det er jo faktisk det sunneste du kan gjøre... er mange studier på at man lever lengre om man spiser lite.

Men det er jo såklart et forbehold da. Om man ikke spiser nok, slik at man er underernært. Da grenser det vel opp mot anoreksi?

Jeg skulle gjerne vært sånn at jeg ikke syns det var noe godt med mat, men at jeg bare spiste for å unngå sult. Så lenge jeg ikke ble ekstremt undervektig eller fikk for lite livsnødvendige stoffer.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Man har en spiseforstyrrelse når spisingen henger sammen med følelser, ikke bare sult.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...